امیرعبداللهیان:

اشد مجازات در انتظار عامل حمله به سفارت جمهوری آذربایجان است

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در باکو گفت که اشد مجازات در انتظار عامل حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران و هر طرفی است که در این اقدام جنایتکارانه نقش داشته است.
کد خبر: ۶۰۱۶۷۶
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۷ - 05July 2023

اشد مجازات در انتظار عامل حمله به سفارت جمهوری آذربایجان استبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به منظور شرکت در نشست وزرای خارجه جنبش عدم تعهد در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان حضور دارد، امروز (چهارشنبه) در جمع خبرنگاران درباره دیدارش با الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان اظهار داشت: این گفت‌وگو با حضور هیأت رسمی و وزیر خارجه جمهوری آذربایجان و دیگر مقامات کشور آذربایجان انجام شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: امنیت جمهوری آذربایجان را امنیت منطقه و امنیت ایران می‌دانیم و در خصوص حادثه‌ای که در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران رخ داد که ما را متعجب و متاسف با رئیس جمهور گفت‌وگو کردم و همانطور که روز گذشته سخنگوی قوه قضائیه ایران اعلام کرد پرونده رسیدگی به اقدام مسلحانه ضارب در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران مراحل تحقیقاتی خودش را کامل کرده است.

وی افزود: با مقامات کشور دوست و برادر جمهوری آذربایجان اتفاق نظر داریم که مراحل تحقیق این پرونده در طرف آذربایجان با سرعت تکمیل شود.

امیرعبداللهیان همچنین گفت: رای شدید و اشد مجازات در انتظار ضارب و هر طرفی است که در این اقدام جنایتکارانه نقش داشته است. اقداماتی در حوزه پلیس دیپلماتیک اتخاذ شده و با مسببانی که به هر نحو قصوری در این حادثه داشتند برخورد جدی صورت گرفته است.

هفتم بهمن ۱۴۰۱ در پی حمله مسلحانه یک نفر با انگیزه شخصی به سفارت جمهوری آذربایجان یک نفر از کارکنان این سفارت کشته و دو نفر دیگر مجروح شدند. پس از آن دولت آذربایجان اقدام به تخلیه سفارت خود در تهران کرد و دیپلمات‌های این کشور را به باکو بازگرداند. البته سرکنسولگری جمهوری آذربایجان در تبریز همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد. بعد از این اتفاق وزرای خارجه دو کشور چندین دور با یکدیگر تلفنی گفت‌وگو کردند.

* آغاز عملیات اجرایی کریدور ریلی ارس بزودی

وزیر خارجه در جمع خبرنگاران همچنین گفت: با رئیس جمهور و مقامات جمهوری آذربایجان اتفاق نظر داریم که مسیر تاریخی و کریدور راه‌آهنی که از ایران می‌گذرد به سرعت فعال شود. کریدور ریلی ارس کریدور مورد توافق ماست که به دستور آقای رئیسی عملیات اجرایی آن بزودی شروع خواهد شد و امیدواریم ظرف یک سال بهره‌برداری آن انجام شود. این کریدور نقش اصلی را در اتصال آذربایجان به نخجوان بر عهده دارد.

وی بیان کرد: در خصوص رفع انسداد از مسیر‌های مواصلاتی در منطقه نیز با آقای الهام علی‌اف گفت‌وگو داشتیم و رئیس جمور آذربایجان تأکید کرد که رفع انسداد منجر به بسته شدن مسیر‌های مواصلاتی تاریخی بین ایران و ارمنستان شود، تحلیل و ارزیابی نادرستی است و ایشان تأکید کرد که جمهوری آذربایجان به دنبال بستن مسیر‌های مواصلاتی تاریخی ایران در منطقه نبوده و هرگز نخواهد بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه مردم جمهوری آذربایجان و ایران بیشترین اشتراکات را در بین همسایگان دارا هستند، گفت: به دور از سوءتفاهم‌ها بایستی رفت و آمد مردم دو کشور و همکاری‌های همه جانبه بدون هیچگونه محدودیت بین دو کشور در بهترین وضعیت خود قرار بگیرد. معتقدیم اختلافات در منطقه قفقاز جنوبی صرفا از طریق مسالمت آمیز قابل حل و فصل است.

وی همچنین گفت: برای دولت و مردم خوب جمهوری آذربایجان بهترین‌ها را آرزو داریم.

این دومین سفر امیرعبداللهیان به باکو است. او در اول دی ماه ۱۴۰۰ سفر رسمی دوجانبه و یک روزه‌ای به باکو داشت و ضمن دیدار با همتای آذربایجانی با الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. او شب گذشته در رأس هیأتی سیاسی برای شرکت در نشست وزرای خارجه جنبش عدم تعهد وارد باکو شد و امروز ضمن شرکت و سخنرانی در این نشست در حاشیه آن با الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیس جمهور آذربایجان در این دیدار با تأکید بر اینکه کشورش هرگز اجازه نخواهد داد از خاک این کشور تهدیدی علیه منطقه و جمهوری اسلامی ایران صورت گیرد، گفت که جمهوری آذربایجان به دنبال رفع انسداد کریدور‌های مواصلاتی در منطقه است و به وجود مسیر‌های تاریخی ایران در منطقه پایبند است.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار