«موفقیت شناسی دفاع مقدس» پاسخ می‌دهد؛

هدف جنگ نرم چیست?/ جنگ خاموش مافیای فرهنگی و اقتصادی

موفقیت در همه موضوعات زندگی یکی از نیازهای اساسی انسان است. یکی از مشکلات جهان امروز پیشرفت علم و تکنولوژی است که ادبیات جدیدی را برای موفقیت تعریف می‌کند.
کد خبر: ۶۰۱۸۸
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۳ - 01December 2015

هدف جنگ نرم چیست?/ جنگ خاموش مافیای فرهنگی و اقتصادی

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس انتشار کتاب "موفقیت شناسی دفاع مقدس" در برگیرنده نگرش نو «محمدعلی نژادیان» به مسئله موفقیتهای ملت ایران و نظام اسلامی در مقابله با رژیم بعثی عراق و حمایتهای همه جانبه غرب است. پرداختن به یک موضوع نه چندان جدید با نگرشی جدید ما را بر آن داشت تا به مختصری درباره این اثر بپردازیم.

مولف هدف خود را در به وجود آوردن این اثر، قدردانی از شهدای غواص میداند و آورده است: این حقیر با مشاهده تشییع پیکر مطهر شهیدان غواص و فضای معنوی ایجاد شده در جامعه و مخصوصاً در فضای مجازی، این تحول را همچون جنبشی دیدم که باید ادامه پیدا کند و همچنین مردانگی و ازخودگذشتگی این گلهای پرپر برای افرادی که آن روزها را فراموش کردهاند و کسانی که یا در آن دوران کودکی بودند مثل این حقیر و یا به دنیا نیامده بودند باید الگو شود.

محمدعلی نژادیان اظهار دارد: شبی که پیکر شهدای غواص تشییع شد در سایت و شبکههای اجتماعی صفحههایی را با عنوان "جنبش شهدای غواص" ایجاد کردم و در نیمه شب بیست و نهم خرداد 1394 فکر تالیف کتابی به یاد شهدای غواص به ذهنم خطور نمود تا جنبش معنوی شهدای غواص را به نوبه خود ادامه دهم.

مولف کتاب موفقیت شناسی دفاع مقدس درباره انگیزه خود میگوید: انگیزه اصلی تالیف این کتاب شور و حال  و جنبشی بود که شهدای غواص با ورودشان در زمانی که جامعه امروز ما نیاز فراوان به روحیه از خودگذشتگی و ایثار دارد ایجاد کردند. لذا تالیف این کتاب را از تاریخ 30 خرداد 1394هجری شمسی مصادف با 3 رمضان 1436هجری قمری به طور شبانه روزی آغاز نمودم (البته بعضی مطالب این کتاب از تحقیقاتی هست که در گذشته انجام داده بودم) و نهایت در 18 مرداد 1394 پیشنویس اولیه آن تحویل انتشارات شد.

همچنین علت فشردگی تحقیق و تالیف این بوده است که تا روز (26 خرداد 1394) در خاطره ها پر رنگ است، تاسیس پایگاه فرهنگی جنبش شهدای غواص را مطرح و ضمن قدردانی از شجاعت و دلیری شهدای غواص یاد و خاطره این عزیزان را به نوبه خود زنده نگاه دارم. قابل ذکر است همه هدف بنده بر این بود برای هفته دفاعمقدس این کتاب منتشر شود ولی به دلیل پروسه اخذ مجوز و چاپ در هفته دفاعمقدس حاضر نشد ولی مصادف شد با هفته بسیج.

ماهیت  و محوریت کتاب موفقیت شناسی

نژادیان درباره محوریت کتاب گفت: همانطور که از نام "کتاب موفقیت شناسی دفاعمقدس" مشخص است این کتاب در ظاهر خود دو موضوع را نهفته است. لذا در ابتدا یک توضیح مختصر در خصوص موضوع موفقیت شناسی عرض میکنم و سپس بحث دفاع مقدس در این کتاب را توضیح خواهم داد.

موضوع موفقیت شناسی با چارچوبی علمی برای اولین بار در اردیبهشت 1392 بعد از یک سال و نیم تحقیق و پژوهش در علوم انسانی و موفقیت انسان، توسط این حقیر در "کتاب موفقیت شناسی"در 620 صفحه منتشر شد. همچنین کتاب موفقیت شناسی اولین کتاب تالیف شده و انتشار یافته با عنوان و موضوع “موفقیت شناسی“ در ایران است که با ارائه مبانی موفقیت شناسی سعی کردهام به صورت علمی مطرح نمایم . یعنی همان طور که هر علمی از لحاظ هدف، موضوع و روش تقسیم و تعریف میشود موفقیت شناسی را به همین صورت تالیف نمودهام.

مولف کتاب موفقیت شناسی دفاعمقدس تصریح میکند: بعد از "مبانی و اصول موفقیت شناسی"  که در فصل دوم مطرح شده است ابتدا "دفاع شناسی "مطرح شده و بعد از آن عنوان "موفقیت شناسی دفاعمقدس" نیز تعریف، تقسیم بندی و تفسیر شده و امید است این مبانی و چارچوب برای موفقیت شناسی دفاعمقدس، باعث تالیف کتابهای تخصصی بسیاری در حوزه دفاع مقدس شود.

نژادیان تاکید دارد: دفاع مقدس مربوط به همه دوران(گذشته، حال و آینده) است.  یعنی علاوه بر این که منظور از واژه دفاعمقدس به طور خاص دوران هشت سال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران است در این کتاب واژه  دفاعمقدس برای همه دورانها که دشمنان در جبهههای فرهنگی، اقتصادی، نظامی، سیاسی، سایبری و...علیه ایران و اسلام درگیرند تعریف شده است.

 چرا موضوع "موفقیت شناسی"در این کتاب مطرح شده است؟!

نگارنده درباره علت پرداختن به "موفقیت شناسی" در این کتاب میگوید: موفقیت در همه موضوعات زندگی یکی از نیازهای اساسی انسان است. از طرفی همان طور که در ابتدا بیان شد یکی از مشکلات جهان امروز این است که هر نسل با توجه به شرایط  فعلی خود و پیشرفت علم و تکنولوژی، ادبیات جدیدی را برای موفقیت تعریف مینمایند و همین موضوع باعث اختلاف نظر بین نسلها و حتی جوامع مختلف میشود.

همچنین از زمانهای گذشته تا به امروز برخی صاحب نظران در سرتاسر جهان سعی نمودهاند موفقیت را تعریف نمایند ولی در نهایت اذعان داشتهاند که موفقیت نسبی است و دلیل آنها این بوده که ممکن است کاری از نظر فردی موفقیت باشد و از نظر فرد دیگری موفقیت نباشد و به همین دلیل نتوانستهاند تعریف کامل و درستی از موفقیت بیان نمایند. این دسته از افراد نهایتا موفقیت را رسیدن به اهداف یا رسیدن به آرزوها یا رسیدن به آنچه که انسان دوست دارد و غیره...تعریف نمودهاند ولی اولین سوالی که باید از این دسته از افراد پرسید این است که اگر فرد از راه نادرست به هدف یا آرزوی خود برسد یا هدف منفی داشته باشد آیا باز هم میشود نامش را موفقیت گذاشت؟! لذا این تعاریف بنا به دلائلی که شرح داده خواهد شد ناقص است! حال نیاز است از موفقیت تعریفی "صحیح، کامل و مطلق" شود تا تمامی نسلها و جوامع بتوانند آن را ملاک عمل و تشخیص خود قرار دهند.

لذا با توجه به مطالب فوق الذکر باید از موفقیت تعریفی شود که از اولین انسان که خلق شده است که همانا حضرت آدم(ع) است تا آخرین فردی که در این دنیا متولد میشود را شامل بشود.

به طور کلی اگر موضوع موفقیت شناسی بررسی و درک نشود ممکن است هدفها و مسیر رسیدن به هدف درست انتخاب نشود و یا در حین اجرای اهداف فرد با سستی و شک و شبهه مواجه شود و...در واقع یکی از محاسن موفقیت شناسی این است که باعث میشود فرد با "ثبات قدم و شناخت کامل تری" بیشتری پیش برود.

چند نکته مهم «دفاع مقدس مربوط به همه دوران است»

مولف کتاب موفقیت شناسی دفاعمقدس معتقد است دفاعمقدس مربوط به همه دوران است و میافزاید: علاوه بر این که منظور از واژه دفاعمقدس به طور خاص دوران هشت سال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران است در این کتاب واژه دفاعمقدس برای همه دورانها که دشمنان در جبهههای فرهنگی، اقتصادی، نظامی، سیاسی، سایبری و...علیه ایران و اسلام قرار میگیرند تعریف شده است.

نژادیان آورده است: به موازات توسعه فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، علمی و فناوری و...دفاع از همه مسائل، ارزشها و موضوعات ذکر شده و...مهم است. دفاع موضوعی است که با هر ثانیهی زندگی من و شما در ارتباط است. دفاع حافظ امنیت است وامنیت یکی از مسائلی است که وارداتی نیست! امروز نیز رزمندگان ما در هر میدانی در حال دفاع هستند از رزمندگان مجازی در فضای سایبری تا رزمندگان ما در جبهههای سیاسی و...

وی با اشاره به پیچیدگیهای فرهنگی معتقد است: امروز ایران درگیر جنگ نرم است که این حقیر آن را جنگ مغالطه کاری  تعریف میکنم. یعنی جنگی که اساس آن سفسطه است.(همان طور که میدانید مغالطه یعنی ارائه استدلالهایی که ظاهرا درست به نظر میرسد ولی در واقع غلط است). پس باید با بالا بردن سطح آگاهی جامعه، از ارزشها و سلامتی فکری، روحی و معنوی نسل نوجوان و جوان خود دفاع کنیم.(قابل ذکر است که برای جنگ نرم صاحب نظران تعاریف مختلفی ارائه کردهاند و حتی برخی متخصصین بر این اعتقاد هستند که مغالطه یکی از چندین تاکتیکهای جنگ نرم است ولی اگر دقت شود تقریبا اساس و ریشه همه آن تاکتیکها نیز مغالطه هست).

مولف کتاب موفقیت شناسی دفاع مقدس در توصیهای کارشناسانه میگوید: هموطنان عزیز هوشیار باشید زیرا یکی از دلایل مهمی که ایران را در فضای مجازی تحریم نکردند به خاطر موضوع جنگ نرم است. یک نکته مهمی که لازم است به آن اشاره کنم جوکها و تنزهایی هست که بلافاصه بعد از هر حادثهای در فضای مجازی منتشر میشود. متاسفانه دشمنان ایران و دین اسلام از هر فرصتی برای بی احترامی به ارزشها، فرهنگ ایرانی، مقدسات و بدعت در دین استفاده میکنند. لذا مناسب است هموطنان و ایرانیان عزیز به این نکته مهم عنایت داشته باشند تا به ارزشهای ما بی احترامینشود.

 امروز مافیای فرهنگی و اقتصادی در حال جنگ خاموش با ایران است!

وی در پایان ضمن یک جمع بندی از موضوعات مطرح شده میآورد: این حقیر بعد از بررسی، تحقیقات و پژوهشهای بسیار مخصوصا در فضای مجازی، به یک وجه مشترک در نحوه عملکرد مافیای فرهنگی و اقتصادی رسیدم؛ این مافیا چند موضوع را به موازات هم اعمال میکنند! آنها با استفاده از علوم مختلف از جمله روان شناسی و جامعه شناسی سعی میکنند جذابیتهای بیرونی را با میلها و گرایشهای فطری انسان و نیازهای روز افراد منطبق کنند و با دروغ پردازی و ایجاد توهم در هدفهای خود، آنها را اغفال میکنند و برخی افراد جامعه (مخصوصا قشر نوجوان و جوان) نیز به دلیل عدم آگاهی از لایه تفکری و مدیریتی مافیای اقتصادی و فرهنگی و جذابیت های صوری که آنها ایجاد میکنند (مانند شبکههای هرمی)، خواسته یا ناخواسته در مسیر جریان سودجویانه آنها قرار میگیرند و نمونه دیگر که با همان روش در فضای مجازی و دیگر رسانهها (از جمله شبکههای مختلف اجتماعی و بازیهای مختلف که در فضای مجازی وجود دارد) انجام میدهند و  برخی افراد خیلی راحت در مسیر بهره برادری آنها قرار میگیرند و به این طریق مافیا به هدف خود میرسند! این مصداقی از جنگ نرم است.

نژادیان، سرگرم شدن به دنیای مجازی را مهمترین هدف دنیای مجازی میداند و معتقد است: یکی از بزرگ ترین اهداف جنگ نرم این است که میخواهند افراد جامعه از شبکههای اجتماعی و بازیهای موجود در آنها (که دارای جذابت های ویژه برای مخاطبان خود هست)، استفاده کنند! تا وقت مفید افراد جامعه تلف بشود. آنها میخواهند افراد جامعه را از واجبات مهم زندگی غافل کنند و در حقیقت میخواهند زمان تفکر درباره پیشرفت در زندگی را از نیروی مولد جامعه بگیرند. لذا نوجوانان و جوانان ما باید قبل از استفاده از لایه کاربری یک شبکه اجتماعی به لایه مدیریتی و تفکری پشت پرده آن پی ببرند و یا حداقل محاسن و معایب آن را بشناسند و با این آگاهی فقط از محاسن آن استفاده نمایند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار