کارگردان سریال شهربانو در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

علاقه‌مند فیلمسازی از زنان و خانواده هستم/ چالش‌های اجتماعی را باید به‌تصویر کشید

بحرالعلومی گفت: علاقه‌مند هستم ادامه مسیر فیلمسازی‌ام را در همین فضا سپری کنم تا به‌نوعی ادای دین به زنانی از سرزمين‌ام را داشته باشم که در روزگار گذشته، فعلی و آینده باوجود معضلات و مشکلات اجتماعی و چالش‌ها اما در خانواده‌ها زیستی قدرت‌مند دارند و پیش می‌روند.
کد خبر: ۶۰۲۳۱۹
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۰۵:۴۴ - 09July 2023

علاقه‌مند فیلمسازی از زنان و خانواده هستم/ چالش‌های اجتماعی را باید به‌تصویر کشید«مریم بحرالعلومی» کارگردان سریال «شهربانو» در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، به‌بهانه برگزاری نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا به‌تشریح ویژگی‌های فیلمسازی توسط زنان پرداخت و با بیان اینکه معتقدم نباید در خلق آثار هنری جنسیت افراد را مد نظر قرارداد، اظهار داشت: البته طبیعتا فیلمسازان زن در آثار به جزئیات، روابط و شخصیت‌‌ها که ریشه فیلمنامه در آثار نمایشی را شامل می‌شوند، توجه بیشتری دارند. همچنین بخاطر عواطفی که زنان دارند سینمای زنان به‌لحاظ حسی شاید هم‌ذات پندارانه‌تر و احساس‌برانگیزانه‌تر از سینمای مردانه باشد که می‌تواند ویژگی سینمای زنان باشد که تاریخ ثابت شده است.

وی درباره نقطه نگاهی که در سینما دنبال کرده است، افزود: من سینمای اجتماعی زنان را باتوجه به علاقه و دغدغه‌های شخصی دنبال کرده‌ام و به معضلات اجتماعی که گریبان‌گیر زنان و خانواده‌ها هست، واکنش بیشتری داشته‌ام و فیلم‌هایی که کارگردانی کرده‌ام پیرامون همین موضوعات بوده و می‌توان گفت موضوعات آن‌ها درباره چالش‌هایی بوده که زنان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

بحرالعلومی درباره ادامه مسیر فیلمسازی خود عنوان کرد: طبيعتا چون شخصا دغدغه‌‌مند پرداختن به مسائل زنان هستم علاقه‌مند هستم ادامه مسیر فیلمسازی‌ام را در همین فضا سپری کنم تا به‌نوعی ادای دین به زنانی از سرزمين‌ام را داشته باشم که در روزگار گذشته، فعلی و آینده باوجود معضلات و مشکلات اجتماعی و چالش‌ها اما در خانواده‌ها زیستی قدرت‌مند دارند و پیش می‌روند.

این فیلمساز شناخت زنان از جنش خودشان در نسبت به فیلمسازان مرد را کامل‌تر دانست و با بیان اینکه علم روانشاسی و جامعه‌شناسی تایید کننده این نظریه می‌باشند، گفت: طبیعی است که زیست زنانه از نگاه یک فیلمساز زن خیلی موشکافانه‌تر و واقعی‌تر به‌تصویر کشیده می‌شود؛ البته که این موضوع هیچ ارتباطی با نگاه فمنیستی ندارد هرچند در موارد بسیاری فیلمسازان مرد در پرداختن به مسائل زنان موفق عمل کرده‌اند.

وی تاکید کرد: به‌نظر می‌رسد سینمای زنانه می‌تواند در پرداخت به فیلم‌هایی که زنان و خانواده محور آن هستند، موفق‌تر عمل کنند. شهربانو فیلم دوم من است که ابتدای سال ۱۳۹۹ به‌تولید رسیده است و در جشنواره بین‌المللی متعددی حضور داشته و جوایز زیادی دریافت کرده است. در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، جشنواره فیلم شهر نیز حضور داشت و مورد استقبال بود. این فیلم یک اثر بسیار موفقی در حوزه اجتماعی بوده که شخصا بسیار آن را دوست دارم و با شخصیت شهربانو به‌عنوان یک مادر مدت‌های طولانی زندگی کردم و از پرداخت شخصیت تا برای به‌روی پرده رفتن آن مرارت‌های بسیاری کشیدم.

بحرالعلومی از فضایی که در جشنواره بین‌المللی حوا برای دیده شدن فیلم او فراهم شده است ابراز خوشحالی کرد و گفت: نمایش این فیلم در جشنواره برایم جای خوشحالی دارد چراکه شهربانو به یکی از مهم‌ترین معضلات زنانه و مادرانه می‌پردازد و حضور آن در جشنواره‌ای که مشخصا درباره زن و خانواده است می‌تواند یک اتفاق خوب باشد تا بیشتر درباره این معضل گفته شود.

کارگردان شهربانو درباره جشنواره فیلم حوا عنوان کرد: اینکه یک جشنواره مشخصا با موضوع و محوریت زن و خانواده و با نگاه ویژه به فیلمسازان زن شروع‌به کار کرده است، برای من جالب است برای اینکه ما فیلمسازان زن تعداد زیادی نیستیم اما همین افراد قطعأ دلگرم خواهند شد و این جشنواره یک‌نوع دلگرمی خواهد بود تا بتوانیم آثار این حوزه را به‌نوعی از داخل کشورمان در رقابت و در معرض توجه قرار دهیم.

وی اکران آثار جشنواره در سطح استان‌ها را یک اتفاق برجسته برای سینمای ایران دانست و ادامه داد: این اتفاق مخصوصا برای شهربانو که در اکران آنلاین بوده و به ‌دلیل کرونا فرصت اکران در سینما را نداشته است این یک اتفاق خوب خواهد بود تا مردم سراسر ایران بتوانند پای این فیلم بنشینند. امیدوارم جشنواره حوا استمرار داشته باشد و آثار چالشی درباره زنان را میزبانی کند.

نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم‌ حوا به همت بنیاد بین‌المللی گوهرشاد و به دبیری مهدیه سادات محور ۱۶ تا ۲۳ تیر ماه سال جاری در سطح کشور و از ۲۰ تا ۲۳ در تهران برگزار خواهد شد. این رویداد محوریت موضوع زنان و‌ خانواده را در دستور کار خود دارد و با همکاری مراکز و سازمان‌های فرهنگی مختلف فعالیت خود را دنبال می‌کند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها