رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و چین:

اجرای برنامه همکاری ۲۵ ساله فرصت مناسبی برای تعمیق همکاری‌های ایران و چین است

امیرآبادی گفت: مشارکت جامع راهبردی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین و اجرای برنامه همکاری ۲۵ ساله فرصت مناسبی برای تعمیق همکاری‌های دو کشور است.
کد خبر: ۶۰۲۷۲۸
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۳ - 10July 2023

اجرای برنامه همکاری ۲۵ ساله فرصت مناسبی برای تعمیق همکاری‌های ایران و چین استبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «چانگ هوآ» سفیر چین در تهران، ظهر امروز (دوشنبه، ۱۹ تیرماه) با احمد امیرآبادی‌فراهانی رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و چین دیدار و گفتگو کرد.

امیرآبادی در ابتدای این دیدار با تمجید از پیگیری‌های مجدانه سفیر چین در تهران که منجر به ارتقاء سطح روابط دو کشور شده است، مناسبات تهران- پکن را دوستانه و رو به رشد توصیف کرد و گفت: علاقمندم در دوران مسئولیت شما شاهد شکوفایی مناسبات دوجانبه، به ویژه روابط اقتصادی باشیم.

وی در این زمینه، به سفر موفقیت‌آمیز رئیس‌جمهور به پکن که تبلور مشارکت جامع و راهبردی و مؤید اراده مقامات عالی دو کشور برای تقویت روابط همه‌جانبه ایران و چین است، اشاره و بر ضرورت همکاری نزدیک مجالس دو کشور و تبادل هیأت‌های گروه‌های دوستی پارلمانی، اتحادیه بین‌المجالس و مجالس آسیایی در جهت تحکیم هرچه بیشتر روابط تأکید کرد.

رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و چین، از آمادگی مجلس شورای اسلامی برای تسهیل همه‌جانبه همکاری‌ها در قالب ابتکار‌های مطرح شده توسط رئیس‌جمهور چین خبر داد و مشارکت جامع راهبردی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین و اجرای برنامه همکاری ۲۵ ساله را فرصت مناسبی برای تعمیق همکاری‌های دو کشور قلمداد کرد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، در پایان این دیدار با تقدیر از نقش سازنده چین در میانجی‌گری و برقراری روابط میان ایران و عربستان، بر ضرورت اتحاد میان کشور‌های مستقل در جهت توسعه، پیشرفت و مقابله عملیاتی با اقدامات مداخله‌گرایانه غرب به رهبری آمریکا در امور حاکمیتی، حقوق بشری و ایجاد محدودیت برای کشور‌های مستقل با استفاده از ظرفیت فراوان مجالس تأکید کرد.

سفیر چین: همگرایی مؤثر میان کشور‌های آسیایی در چارچوب تحقق اهداف APA

در ادامه این نشست، سفیر چین به نقش بی‌بدیل نهاد‌های قانونگذاری دو کشور برای تقویت تعامل و توسعه روابط راهبردی اشاره کرد و افزود: پارلمان‌های دو کشور در پیشبرد اهداف اجرایی، مسئولیت مهمی بر عهده دارند.

«چانگ هوآ» با اشاره به پیشرفت‌های دو کشور در حوزه اقتصادی، گفت: تجار و بازرگانان چینی علاقمند به فعالیت و شرکت در رویداد‌ها و نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران هستند، انتظار داریم در کشور شما نیز این دیدگاه در خصوص توسعه روابط اقتصادی با جمهوری خلق چین وجود داشته باشد.

سفیر چین در تهران در پایان، ضمن ابراز خرسندی برای برگزاری نشست کمیته دائمی امور بودجه، برنامه‌ریزی و کارگروه اسناد پایه مجمع مجالس آسیایی (APA) در تاریخ ۲۰ تیرماه جاری در تهران، با اشاره به حضور هیأت پارلمانی جمهوری خلق چین در این نشست، همکاری و همگرایی بیشتر میان کشور‌های آسیایی را در چارچوب تحقق اهداف این مجمع، مؤثر خواند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار