یادداشت/ روزبه قمصری

همگرایی منطقه‌ای؛ مسیر تامین امنیت خلیج‌فارس

کشور‌های منطقه و خلیج فارس باید به این نکته بسیار مهم و حیاتی توجه کنند که تامین امنیت و آرامش در این خلیج همیشه فارس فقط با همکاری و همگرایی کشور‌های منطقه‌ای تامین خواهد شد.
کد خبر: ۶۰۲۹۲۳
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۳:۱۵ - 12July 2023

تامین امنیت خلیج فارس در گرو مشارکت کشور‌های منطقه‌ایگروه بین‌الملل دفاع‌پرس - روزبه قمصری؛ سابقه و تاریخچه حضور نیروی دریایی و کشتی‌های خارجی در خلیج فارس به دو قرن گذشته بازمی‌گردد و وجود منابع انرژی فراوان ازجمله نفت و گاز موجب شده تا این منطقه از اهمیت بسیار بالایی برای کشور‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برخوردار باشد. ولی با توجه به اینکه کشور‌های غربی به‌خصوص آمریکا به منابع نفت و گاز خلیج فارس نیاز دارند همواره به‌دنبال حفظ و حراست از این منطقه و منابع انرژی موجود در آن هستند.

در حقیقت می‌توان گفت تامین امنیت و ثبات در منطقه خلیج فارس برابر است با ارسال منابع انرژی فراوان به سمت اروپا و آمریکا و بر همین اساس هم شاهد حضور نیروی دریایی و کشتی‌های نظامی بیگانه کشور‌های اروپایی و آمریکا در این منطقه هستیم. البته این حضور از گذشته همواره وجود داشته است، ولی بعد از جنگ اول خلیج فارس بود که آمریکا و متحدان خود به بهانه تامین امنیت کشتی‌های تجاری که از این منطقه به دیگر نقاط دنیا حرکت می‌کردند، نیرو‌ها و کشتی‌های نظامی خود را به خلیج فارس اعزام کردند و از آن روز تا امروز شاهد حضور دائمی کشتی‌ها و ناو‌های نظامی غرب و آمریکا هستیم.

اما موضوع مهم در این میان اهمیت و جایگاه بسیار بالای خلیج فارس و منابع موجود در آن نه برای کشور‌های خارجی که برای کشور‌های این منطقه است. در واقع اگر خلیج فارس امنیت و ثبات خود را از دست بدهد و یا دچار خدشه‌ای شود این کشور‌های منطقه هستند بیشترین ضرر را از این وضعیت خواهند کرد؛ بنابراین می‌توان گفت تامین امنیت و ثبات این آب‌راه نه توسط نیرو‌های خارجی و فرامنطقه‌ای که توسط کشور‌های همین منطقه باید تامین شود.

حال در این میان تنگه هرمز به عنوان شاهراه حیاتی برای عبور تمامی انرژی که در خلیج فارس تولید می‌شود از اهمیت فوق بلایی برخوردار است و از گذشته‌ها تا امروز شاهد بوده و هستیم که کشور‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای با حساسیت بسیار زیادی به این موضوع نگاه می‌کنند و همواره در تمامی محافل و مجالس منطقه‌ای و بین المللی صحبت از لزوم تامین امنیت و ثبات این آب‌راه مهم منطقه‌ای است.

این در حالی است که در مقاطع زمانی گوناگون و بعضا خاص و حساس شاهد هستیم که برخی از کشور‌های منطقه‌ای و یا فرامنطقه‌ای با انجام اقدامات غیرمسئولانه و بعضا خطرناک نسبت به کشتی‌های تجاری که در این منطقه حرکت می‌کنند سعی در به چالش کشیدن و از بین بردن امنیت و ثبات کشتیرانی در خلیج فارس هستند. نمونه این دست اقدامات را می‌توان به تعرض‌های گاه و بیگاه و همچنین توقیف‌های غیرقانونی کشتی‌های تجاری دانست. این درحالی است که جمهوری اسلامی ایران به عنوان قدرتمندترین کشور منطقه و خلیج فارس همواره سعی و تلاش کرده تا با نیروی دریایی خود امنیت و آرامش این منطقه مهم و استراتژیک جهان از نظر انرژی را تامین کند.

اگر بخواهیم برای تلاش‌ها و خدمات کشورمان به منظور تامین امنیت و ثبات این منطقه نمونه‌هایی بیاوریم باید به ایفای نقش مهم و راهبردی کشورمان در مبارزه با دزدان دریایی، همراهی کشتی‌های تجاری و مبارزه با قاچاق سوخت توسط برخی از کشور‌های فرامنطقه‌ای اشاره کرد. تمامی تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران در شرایطی است که گا‌ها با اخباری در زمینه توقیف غیرقانونی کشتی‌های تجاری و نفتکش‌های کشورمان در خلیج فارس و یا در دریا‌های دیگر روبرو می‌شویم که می‌توان گفت پشت این قبیل اقدامات کشور‌های غربی، رژیم صهیونیستی و آمریکا قرار دارند.

نکته مهم دیگر در این میان عداوت و دشمنی کشور‌های دشمن جمهوری اسلامی در ناامن نشان دادن منطقه خلیج فارس است. آن‌ها همواره در طرح‌ها و برنامه‌های خود که با استفاده از رسانه‌های زنجیره‌ای که در اختیار دارند سعی کردند تا جمهوری اسلامی ایران را یکی از عوامل اصلی ایجاد و گسترش ناامنی در خلیج فارس نشان بدهند. این در حالی است که بر اساس اخبار و گزارش‌های منتشر شده و همچنین اسناد موجود، کشورمان یکی از معدود کشور‌هایی است که نهایت سعی و تلاش خود را برای افزایش صلح و ثبات و گسترش امنیت در خلیج فارس انجام داده است.

جان کلام اینکه از آنجایی که امنیت و ثبات در خلیج فارس به دلیل نیاز کشور‌های حاشیه این خلیج برای صادرات محصولات نفتی و کسب درآمد حاصل از آن بیش از هر کشور دیگری برای آن‌ها مهم و بااهمیت است باید به این نکته بسیار مهم و حیاتی توجه کنند که تامین امنیت و آرامش در آن فقط با همکاری همین کشور‌ها تامین خواهد شد و هرگز کشور و نیروی خارجی نخواهد توانست این امنیت را تامین و از آن حفظ و نگهداری کند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها