به گزارش گروه سایر رسانههای دفاعپرس، «طهماسب صلح جو» منتقد سینما در خصوص لزوم تنوع ژانر در سینمای کشور و عبور از دو ژانر «اجتماعی» و «کمدی» اظهار داشت: یکی از دلایلی که در سینمای ایران تنوع ژانر وجود ندارد بر اساس تجربهای است که مردم از هر فیلمی استقبال نمیکنند و کارگردانان و تهیه کنندگان هم ترجیح میدهند به سراغ تولید فیلم در ژانرهای امتحان پس داده بروند.
این عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران افزود: بنده معتقدم سینما باید به فراخور شرایط زمانه با مردم همراه باشد. یعنی مدیران سینمایی، سیاست گذاران و فیلمسازان باید نیازسنجی کنند و ببینند جامعه چه فیلمهایی نیاز دارد و بر اساس نیاز آنها مبادرت به ساخت فیلم کنند.
وی ادامه داد: امروز بر اساس آمار فیلمهای کمدی بیشترین اقبال را نزد مخاطبان عام دارند. البته این اقبال هم چندان زیاد نیست؛ نمونه اش همین فیلم کمدی اخیر که پرفروش شد تنها حدود ۳ میلیون و خردهای مخاطب داشته که نسبت به جمعیت کشور عدد بسیار کمی محسوب میشود و این اتفاق نشان از آن دارد که بخش زیادی از مردم فیلمهای سینمایی را نمیپسندند و اصلاً سینما دغدغه شان نیست.
این کارشناس فرهنگی خاطرنشان کرد: کلمه ژانر و ژنریک از یک سرمنشأ هستند؛ در واقع ژانر همان مشابه سازی است؛ وقتی یک فیلم با استقبال روبرو میشود تهیه کنندهها سراغ آن میروند و بر اساس آن فیلم پرمخاطب مبادرت به تولید فیلمی مشابه میکنند.
صلح جو ادامه داد: شاید به همین علت است که در سینمای دنیا یک باره ژانر وسترن یا جنایی به شدت مورد توجه قرار میگیرد. البته مقایسه سینمای ما با هند و آمریکا اشتباه است چرا که آنها برای دنیا فیلم میسازند، اما ما در سینمای خودمان هم ماندیم.
وی در پایان این گفتوگو افزود: بسیاری افراد تلاش شان بر این است که از روی نمونههای موفق مشابه سازی کنند و سراغ تولید آثاری نروند که برایشان ریسک محسوب شده و سرمایه شان را به باد دهد. همین مسأله باعث شده تا سینمای ایران تهی از ژانرهای متنوع و متعدد شود.
منبع: سینماپرس
انتهای پیام/ ۱۳۴