یادداشت/ اسما دهقان

حجاب و عفاف، یک امر فطری است

پوشش در تمام ادیان و مذاهب، دارای جایگاه خاصّی است و یکی از دلایل اساسی آن این است که حجاب و عفاف، یک امر فطری است
کد خبر: ۶۰۳۱۲۹
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۱ - 12July 2023

حجاب و عفاف، یک امر فطری استگروه استان‌های دفاع‌پرس‌ـ «اسما دهقان» مسئول نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس سیستان و بلوچستان؛ پوشش در تمام ادیان و مذاهب، دارای جایگاه خاصّی است و یکی از دلایل اساسی آن این است که حجاب و عفاف، یک امر فطری است.

عفاف و حجاب نماد دینی ارزشی و ملی فرهنگ ایرانی و یک نماد انقلابی‌گری است بنابراین دشمنان ارزش‌های الهی و دینی و انقلاب به لحاظ جایگاه بسیار مهم عفاف و حجاب سعی دارند به عناوین مختلف این نماد را کمرنگ یا از بین ببرند و این اقتدار را بشکند.

موضوع عفاف و حجاب به عنوان یک حکم ضروری الهی و هنجار اجتماعی و فرهنگی در کشور ما مطرح بوده است، حجاب زن حافظ کیان ملی است و اگر حجاب زنان حفظ شود، وطن و کیان انسان حفظ می‌شود.

البته باید حتما عنوان شود که حیا و عفت ویژه زنان نیست چرا که یک رابطه مستقیم بین عفت ورزی زنان و مردان است در حقیقت اگر حیا و عفت مردانه و پسرانه در جامعه ترویج نشود، ترویج فضائل اخلاقی در بین زنان جامعه ترویج نخواهد.

و مطرح کردن این نکته ضروریست که حجاب فقط مختص زن و پوشیدن چادر نیست، حجاب واقعی رعایت عفت و پاکدامنی و دوری از پلیدی هاست که بر هر انسانی واجب است. یقینا با رعایت حجاب واقعی از سوی بانوان و نجابت از سوی مردان، اعتماد بیشتری بر مرد و زن حاکم و در نتیجه تمایل جوانان به ازدواج بیشتر می شود که این مسئله بسیار مهم، نقش موثری در مصون ماندن آن ها از گناهان احتمالی خواهد داشت.

ترویج حیا و عفت از طریق گفتمان‌سازی و مقابله با فرهنگ شیطانی غرب میسر است که این می‌تواندجامعه را از شر فرهنگ‌های غلط و شیطانی مصون نگه دارد.

برای ایجاد فرهنگ حجاب و پوشش مناسب در جامعه، باید ابتدا پایه‌های اعتقادی و بینش افراد را نسبت به این موضوع، محکم کنیم و این، یعنی نهادینه سازی باورهای درست و فرهنگ‌سازی دقیق.بنابراین، تهدید و اجبار، هیچ گاه به عنوان اولین راهکار، اثر بخش نخواهد بود.

یک زن به عنوان مادر خانواده نقش اساسی و مربی‌گری در ترویج فرهنگ حجاب دارد تا بتواند فرزندان خود را به گونه‌ای چشم و دل پاک برای فردای بهتر حضور در جامعه تربیت کند، دختری که به سن بلوغ می‌رسد، پسری که ممیز است و حلال و حرام را تشخیص می‌دهد باید علاوه بر آموزش و آگاهی بخشی از طریق نهادهای آموزشی و تربیتی تحت تعلیم والدین خویش به عنوان افراد اثرگذار و الگو قرار بگیرد و به خوبی به رعایت حرمت‌ها و حفظ حریم شخصیت‌های ظاهری و جسمی و رعایت عفت و حجاب بپردازد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار