رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور:

طرح جامع شهری مشهد نیازمند بازنگری است

سردار «جلالی» گفت: طرح جامع شهری مشهد باید بازنگری شود، چراکه نیاز به یکپارچگی طرح‌های‌ پدافندی داریم و از طرفی استانداری، فرمانداری، شهرداری و آستان قدس نباید هر کدام یک طرح داشته‌ باشند و با اولویت حرم باید شبکه ترافیک مشهد بازنگری شود.
کد خبر: ۶۰۳۴۶۷
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲ - 14July 2023

طرح جامع شهری مشهد نیازمند بازنگری استبه گزارش دفاع‌پرس از مشهد، سردار سرتیپ پاسدار «غلامرضا جلالی» رئیس سازمان‌ پدافند غیرعامل کشور در نشست هم‌اندیشی با مدیریت شهری مشهد که امروز در سالن شهدای شهرداری برگزار شد، اظهار داشت: مدیریت موثر بحران در سایه فرماندهی واحد عملیات به صورت ترکیبی با حضور فرماندار و شهردار میسر می‌شود.

وی افزود: در حوزه مدیریت شهری نیازمند الگویی در پدافند غیرعامل هستیم، البته کارگروه پدافند شهری ایجاد شده و در این زمینه نیز سند تدوین شده است. 

رئیس سازمان‌ پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: در راستای الگوی پدافند غیرعامل در شهرها، در سه سال این الگو و سند در همه شهرها پیگیری می‌شود؛ در این سند تعاریف خاص برای حوزه شهر تعریف شده که اولین موضوع طبقه‌بندی زیرساخت‌ها و‌ خدمات است و هدف اصلی آن حفاظت و صیانت از مردم در زمان بحران‌ است. 

سردار جلالی با بیان این مطلب که الگوی پدافند شهری با توجه به مطالعات جهانی یک الگوی مدرن متناسب با شهرها پیش‌بینی می‌شود، گفت: یک الگوی عمومی برای همه شهرها و یک الگوی خاص برای هر شهر‌ انجام شده است و در این سند فرمانده مدیریت شهری مشخص شده که در زمان بحران این فرماندهی به صورت ترکیبی با حضور فرماندار و شهردار است.
 
وی سامانه مدیریت آب، برق و گاز و مرکز کنترل را مهمترین ابزارها در این الگو دانست و گفت: مسئله شهرهوشمند و نگاه هوشمندانه یک مسئله اساسی است، چراکه در حال حاضر دچار جنگ‌ ترکیبی هستیم و در حوزه شهرداری مفهوم پدافند غیرعامل بیشتر ملموس است.

رئیس سازمان‌ پدافند غیرعامل کشور در ادامه با بیان اینکه حذف نقاط پرخطر یکی از اقدامات بسیار مهمی است که باید در شهرها صورت بگیرد، بیان داشت: در هر شرایطی باید آماده خدمت‌‌رسانی به مردم باشیم و برنامه‌ریزی ما تسهیل در امور مختلف مردم باشد و هیچ خدمتی نباید قطع شود، در شهرها ۳۷ خدمت وجود دارذ که در شرایط‌ بحران و حادثه باید تداوم خدمت داشته باشند. 

سردار جلالی تصریح کرد: امسال باید مراکز پرخطر شهری شناسایی و محلی برای استقرار صنایع پرخطر مشخص شود که در آن زیرساخت‌های امدادی وجود داشته باشد و برنامه‌های توسعه شهری باید با فرض رعایت ملاحظات پدافند غیرعامل باشد، چراکه در هر شهر تهدیدات پایه‌ای داریم که روی هر شهر اثر می‌گذارد.

وی با بیان این مطلب که شهر مشهد جزو شهرهای زلزله‌خیز است، افزود: در هر طرح خدماتی در حوزه مدیریت شهری مشهد باید طرح مقاوم‌سازی زلزله و مقاوم‌سازی ابنیه تعریف شده باشد.

رئیس سازمان‌ پدافند غیرعامل کشور با بیان این مطلب که برنامه پدافندی مشترک بین فرمانداری و شهرداری مشهد باید تا سال ۱۴۰۴ تهیه شود، بیان داشت: طرح جامع شهری مشهد باید بازنگری شود، چراکه نیاز به یکپارچگی طرح‌های‌ پدافندی داریم و از طرفی استانداری، فرمانداری، شهرداری و آستان قدس نباید هر کدام یک طرح داشته‌ باشند و با اولویت حرم باید شبکه ترافیک مشهد بازنگری شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها