وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

ایران برنامه‌های مشترک فرهنگی و هنری با کرواسی خواهد داشت

اسماعیلی گفت: نگاه ما به کرواسی نگاه به یک کشور دوست است و با توجه به ارتباط خوب فرهنگی بین دو کشور، از هر گونه برنامه فرهنگی و هنری مشترک بین ایران و کرواسی استقبال می‌کنیم.
کد خبر: ۶۰۳۵۰۳
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۸ - 14July 2023

ایران برنامه‌های مشترک فرهنگی و هنری با کرواسی خواهد داشتبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با سفیر کرواسی در ایران با اشاره به علاقه مردم و مقامات کرواسی برای برقراری روابط سیاسی و فرهنگی با ایران، اظهار داشت: ما مردم ایران هم نسبت به کرواسی نگاهی دوستانه داریم و در دولت و وزارت فرهنگ نیز برای افزایش مراودات فرهنگی و هنری آمادگی کامل وجود دارد.

وی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فرهنگ و ارتباطات آمادگی لازم برای گسترش روابط فرهنگی و اجرای پروژه‌های مربوط به این حوزه در هر دو کشور را دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که اولویت برگزاری پروژه فرهنگی کرواسی در ایران با دانشگاه تهران است، ادامه داد: این موضوع را از طریق رئیس این دانشگاه پیگیری خواهم کرد تا در اولین فرصت پروژه‌های فرهنگی بین دو کشور انجام شود.

اسماعیلی به امکان اجرای سمفونی‌های مشترک بین دو کشور اشاره کرد و افزود: برنامه‌ریزی برای اجرای پروژه‌های مشترک موسیقایی نیز از طریق بنیاد رودکی انجام خواهد شد و وزارت فرهنگ برای برگزاری کنسرت‌های مشترک ارکستر ملی در هر دو کشور پیگیری‌های لازم را می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر لزوم تعمیق و گسترش روابط فرهنگی هنری دو کشور ایران و کرواسی گفت: آماده گسترش روابط فرهنگی بین دو کشور هستیم و هیچ محدودیت و منعی در این زمینه وجود ندارد. ما کرواسی را جز کشور‌های دوست ایران می‌دانیم و نسبت به این مسئله با نگرش مثبت نگاه می‌کنیم.

دراگو اشتامبوک سفیر کرواسی در ایران نیز در این دیدار با بیان این‌که کرواسی و ایران روابط فرهنگی بسیار خوبی دارند، گفت: بر این باوریم ما مردم کرواسی ریشه ایرانی داریم و این نظریه بین روشنفکران کشور کرواسی بسیار قوت دارد.

وی افزود: کرواتس‌ها نامی ایرانی است که مردم کرواسی به این مسئله اعتقاد دارند و نام اصلی ماست و از ایران نشأت گرفته است. مردم کرواسی تنها ملتی در اروپا هستند که رهبران خود را با کلمه پان توصیف می‌کنند که از نظر تاریخی به معنای رهبر و محافظ است.

وی با اشاره به طراحی یک پروژه مهم در مورد پیوند‌های تاریخی دو کشور، گفت: کشور کرواسی پایان سال ۲۰۲۰ میلادی در نظر داشت که پروژه فرهنگی ارتباطات تاریخی بین ایران و کرواسی را اجرا کند. حتی دانشگاه تهران برای اجرای این پروژه قول همکاری به مسئولان کشور کرواسی داده بود. اما به خاطر شیوع کرونا این کار انجام نشد و سال گذشته یک توافق‌نامه فرهنگی بین دو طرف امضا شد.

اشتامبوک از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست تا برای اجرای این پروژه و برقراری روابط لازم بین دو کشور و مسئولان دانشگاه تهران تمهیدات لازم را فراهم کند.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها