دبیر جشنواره حوا:

سریال‌های دهه ۶۰ و ۷۰ روایت‌های درستی از زنان داشت

محور گفت: در دهه‌های ۱۳۶۰ و ۱۳۷۰ تصویر زن در سینمای ما مطلوب‌تر بوده و موضوع خانواده جدی‌تر به نمایش درآمده است.
کد خبر: ۶۰۳۵۱۳
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۰ - 14July 2023

سریال‌های دهه ۶۰ و ۷۰ روایت‌های درستی از زنان داشتبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «مهدیه سادات محور» دبیر نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا در گفت‌وگویی درباره این رویداد سینمایی صحبت کرد و اظهار داشت: محوریت اصلی جشنواره «حوا»، زن و خانواده است. البته پیشتر جشنواره‌های این چنینی در ایران داشته‌ایم، اما تأکید موضوع خانواده در کنار زنان و برگزاری نشست‌های تخصصی حوزه زنان برای بدست آوردن تصویر درست و مطلوب از هویت زنان که در خانواده و اجتماع کاردکرد دارد، تفاوت اصلی این جشنواره با رویداد‌های قبلی است که به نظرم اهمیت آن را بیشتر می‌کند.

وی با اشاره به محور‌های اصلی محتوایی این جشنواره گفت: ما به دنبال ارائه تصویری متفاوت از زنان در سینما هستیم و آنهم «زن توانمند و مقتدر» است. زنی که در بستر خانواده رشد می‌کند و خانواده به ارتقای فعالیت‌های اجتماعی و توانمندی‌های او کمک می‌کند. این زن نسبت به خانواده وفادار است. از سویی دیگر، در موضوع زنان، معنویت برای ما مهم است. به نظرم بهترین ابزار برای نمایش این موضوعات، سینما است و جشنواره حوا قصد دارد این بازنمایی از زنان را به تصویر بکشد. علاوه براین، مقوله مادری و نقش‌پذیری‌هایی که زن در بستر خانواده دارد برای ما مهم است و دوست داریم چنین زنی با همه مؤلفه‌های هویتی که دارد را در قالب سینما به تصویر بکشیم.

دبیر جشنواره حوا در پاسخ به سوالی درباره اینکه ایده برگزاری این رویداد سینمایی چه قدر تحت تأثیر اعتراضات سال گذشته شکل گرفته است، گفت: از پایان سال ۱۴۰۱ دغدغه برگزاری چنین جشنواره‌ای با این مختصات شکل گرفت. البته بنیاد بین‌المللی گوهرشاد نزدیک به ۲ سال و نیم است که در حوزه زن و خانواده فعالیت می‌کند و برنامه‌های متنوعی را با محوریت زنان اجرا کرده است. در حقیقت، جشنواره حوا، یکی از خروجی‌های این بنیاد است؛ بنابراین تأکید می‌کنم حرکتی که طی این جشنواره رخ داده، معطوف به جریان‌های اخیر نبوده است.

وی اضافه کرد: علاوه براین، جشنواره‌های موضوعی به ویژه درباره زنان، در داخل و خارج از ایران پذیرفته شده است. نمونه آن جشنواره‌هایی مثل پروین اعتصامی، مهر مادری و ... است.

مهدیه سادات محور درباره نشست‌هایی که همزمان با جشنواره در سینما فرهنگ برگزار می‌شود، گفت: به نظرم اگر در کنار برگزاری جشنواره‌ها، مقولات نظری و محتوایی نیز مورد بحث و بررسی قرار گیرد، اتفاقات بهتری رخ می‌دهد. به همین دلیل نشست‌های تخصصی در طول برگزاری جشنواره تدارک دیده شد. مهمانان این نشست‌های تخصصی، افراد صاحب‌نظر داخلی و خارجی‌اند. این افراد نگاه صحیح به زن و خانواده را تبیین کردند. معتقدم که باید به قرائت واحدی از زن در سینما برسیم و این تصویر را روز به روز روشن‌تر کنیم تا بدانیم زن و خانواده بالنده چه تعریفی دارد، ما چه انتظاری از آن داریم و یک زن به چه حمایت‌ها و کمک‌هایی نیاز دارد؟ فراموش نکنید همه انتظاراتی که از یک زن داریم، اقتضاعاتی هم دارد که باید به درستی تعریف شود.

این مستندساز تأکید کرد: نگاه ما به زنان، غیرواقعی و فضایی نیست، بلکه دنبال نمایش روایت‌های واقعی هستیم. در این بستر، هم نیاز‌ها و هم اقتضاعات زن توانمند و مقتدر شناسایی می‌شود. به هیچ وجه قصد حرکت به سمت سیاه‌نمایی را نداریم. آنچه که موجود و آنچه مطلوب است را باید در کنار هم تصویر کنیم و این تصویر را در عرصه ملی و بین‌المللی اشاعه بدهیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آثار سینمایی ایران از ابتدا تاکنون چند میزان از بازنمایی صحیح درباره زنان را به نمایش گذاشته‌اند، گفت: معتقدم در آثار ساخته شده درباره زنان، در سال‌های اخیر، افت محتوایی داشته‌ایم؛ در دهه‌های ۱۳۶۰ و ۱۳۷۰ تصویر زن در سینمای ما مطلوب‌تر بوده و موضوع خانواده به صورت جدی‌تر در آثار سینمایی به نمایش درآمده است. هنوز هم سریال‌هایی مثل «خانه سبز»، «همسران»، «دنیای شیرین دریا»، «آینه» و ... را از یاد نمی‌بریم. این سریال‌ها روایت‌های تمیز و درستی از زنان داشت و تعریف دقیق‌تری خانواده و زندگی مطلوب را ارائه می‌داد.

وی اضافه کرد: خانواده‌ای را نشان می‌داد که اگر مشکلی برایشان پیش می‌آید در نهایت به راه‌حل می‌رسند و دنبال حل مسئله هستند، اما هر چه قدر فاصله گرفتیم، به دلیل توجه بیشتر به بیزینس سینما، ذائقه‌ها تغییر پیدا کرد. از آنجا که اولویت اصلی برای بخشی از سینماگران به درآمدزایی تغییر پیدا کرده و فرهنگ‌سازی در رده‌های بعدی قرار گرفته است، بازنمایی زن و خانواده نیز دچار تغییراتی جدی در حوزه هویت شده است. جشنواره حوا با همراهی همه نهاد‌هایی که ما را در برگزاری این جشنواره یاری کردند تلاش کرد تا دغدغه‌های محتوایی را جایگزین بیزینس سینمایی بکند.

کارگردان و تهیه‌کننده مستند عزیز درباره فعالیت این روز‌های خود گفت: مشغول تصویربرداری مجموعه مستند «پا به ماه ۲» هستیم. در سراسر ایران به دنبال قصه و روایت‌های خاص از خانواده‌هایی می‌گردیم که چشم انتظار فرزنددار شدن هستند. همچنین نگارش یک سریال را برعهده دارم. این سریال برای شبکه نمایش خانگی و یکی از پلتفرم‌ها تولید می‌شود. داستان آن نیز کاملاً زنانه و روایت تعدادی خانم است که مسائل و دغدغه‌های خاصی دارند و این روز‌ها آخرین مراحل نگارش و پیش تولید را پشت سر می‌گذارد. فکر می‌کنم ۲-۳ ماه آینده وارد تولید شویم.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار