دبیر جایزه داستان تهران خبر داد:

افزوده شدن بخش مستندنگاری به «جایزه داستان تهران»

دبیر جایزه داستان تهران، از افزوده شدن بخش جدید «مستندنگاری تهران» به این جایزه خبر داد و گفت: امسال با همکاری دانشگاه تهران قرار است تیمی از مستندنگاران برجسته کشور برای نوشتن روایت‌هایی مستند از این دانشگاه گردهم بیایند و این روایت‌ها در قالب کتابی با عنوان «روایت‌های دانشگاه تهران» منتشر شود.
کد خبر: ۶۰۳۵۵
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۰ - 30November 2015

افزوده شدن بخش مستندنگاری به «جایزه داستان تهران»

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس مینا فرشیدنیک در نشست خبری این جایزه که دیروز در سالن کنفرانس موسسه همشهری برگزار شد، هدف از شکلگیری این رویداد ادبی را ثبت تصاویری از شهر تهران در داستانهای نویسندگان معاصر ایران ذکر کرد و گفت: اعتقاد ما این بود که داستان میتواند ارتباطی سازنده میان شهروندان تهرانی و دیگر شهروندانی ایجاد کند که از نقاط مختلف کشور در این شهر میهمان هستند. در شهر تهران جمعیت بسیاری با فرهنگها و قومیتهای مختلف در کنار هم زندگی میکنند که آشنایی آنها با داستان یکدیگر میتواند باب گفتوگو و تعامل را میان آنها بازکند.
 
سردبیر ماهنامه داستان همشهری افزود: شاید برخی از ناملایماتی که شکل میگیرد به این خاطر است که مردم از داستان هم بیخبرند. درحالی که شکلگیری این گفتوگو از طریق داستان میتواند رویارویی با بسیاری از معضلات شهر را آسانتر کند.
 
فرشیدنیک در این زمینه به افزوده شدن بخش جنبی با شعار همدلی اشاره کرد و اضافه کرد: وقتی شهرمان را دوست داشته باشیم، تلاش میکنیم به زیباییهای آن نیز اضافه کنیم. این دلبستگی به شهر در داستانهای امسال نویسندگان نیز دیده میشد.
 
دبیر جایزه داستان تهران در مورد ملاکها و محورهای مورد ارزیابی در داستانهای ارسالی به دومین دوره این جایزه گفت: براساس محورهای محتوایی که در فراخوان این جایزه اعلام شده، در داستانهای ارسالی، شهر تهران باید نقشی محوری داشته باشد. به این معنا که داستان، چنان با مولفههای شهری تهران گره خورده باشد که در مکانهای دیگری جز این شهر قابل تصور نباشد.
 
وی مولفههایی از قبیل ویژگیهای جغرافیایی و اقلیمی، ادوار و وقایع تاریخی شهر تهران، اماکن تاریخی پایتخت، داستانهای فرهنگی و هنری، ورزشی و ...، نمادهای شهری و اماکن منحصر به فرد شهر تهران، اماکن متبرکه و زیارتگاههای تهران، سیستم حمل و نقل و ترافیک شهری، چهره معماری تهران و سبک زندگی شهروندان تهرانی را به عنوان دیگر مواردی برشمرد که در ارزیابی داستان ها مدنظر قرار گرفته است.
 
فرشیدنیک از دانشگاه تهران، سازمان زیباسازی شهر تهران، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، اداره کل آموزشهای شهروندی، سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، رادیو تهران و برج میلاد به عنوان همکاران بخش جنبی این جایزه در دوره دوم یاد کرد که جوایزی را برای برگزیدگان این بخشها درنظرگرفتهاند.
 
وی همچنین از افزوده شدن بخش جدید «مستندنگاری تهران» به این جایزه خبر داد و افزود: امسال با همکاری دانشگاه تهران قرار است تیمی از مستندنگاران برجسته کشور برای نوشتن روایتهایی مستند از این دانشگاه گردهم بیایند که انتشار این روایتها در قالب کتابی با عنوان «روایتهای دانشگاه تهران» صورت خواهد گرفت.  ضمن اینکه امیدواریم سال آینده بخش «رمان تهران» را هم به جایزه اضافه کنیم.
 
دبیر جایزه داستان تهران با اشاره به اینکه  امسال 1362 اثر تا پایان مهلت فراخوان، یعنی 30 مهرماه سال جاری برای این جایزه فرستاده شده، این تعداد داستان را 10 درصد بیشتر از آثار دوره اول عنوان کرد و گفت: آثار امسال از نظر کیفی هم در سطح بالاتری به نسبت داستانهای سال گذشته قرار داشتند و روح شهر تهران در همگی آنها انعکاس بیشتری یافته بود.
 
وی افزود:  امسال 68 درصد شرکت کنندگان دوره دوم این جایزه ساکن تهران و 32 درصد ساکن شهرهایی غیر از تهران هستند که همین موضوع نشان میدهد پایتخت برای تمامی شهروندان ایرانی اهمیت دارد.
 
سردبیر ماهنامه داستان همشهری افزود: در دوره نخستین این جایزه 40 اثر به مرحله نیمه نهایی راه یافته بودند که امسال این تعداد به 75 اثر افزایش یافت. هیات داوران دور دوم امسال نیز شامل علی خدایی، محمد حسن شهسواری، علی موذنی، بلقیس سلیمانی و فرخنده آقایی هستند که طی دو تا سه هفته آینده منتخبان بخشهای مختلف جایزه را تعیین و به دبیرخانه اعلام خواهند کرد.
 
به گفته وی از این برگزیدگان در مراسم اختتامیه جایزه که سوم دی ماه در یکی از تالارهای شهر برگزار می شود، با اهدای جوایزی تجلیل به عمل خواهد آمد.
 
فرشید نیک در ادامه صحبتهای خود جوایز دومین دوره جایزه داستان تهران را به شرح زیر برشمرد: بخش اصلی مجموعه هشت جایزه شامل رتبه نخست هفت میلیون تومان، رتبه دوم پنج میلیون تومان، رتبه سوم سه میلیون تومان و تقدیر از پنج اثر برتر هر یک به مبلغ یک میلیون تومان. بخش های جنبی مجموعا ۱۲ جایزه شامل: جایزه ویژه دانشگاه تهران پنج میلیون تومان، جایزه ویژه بازار تهران دو اثر هر یک پنج میلیون تومان، جایزه ویژه خط سفید پنج میلیون تومان، جایزه ویژه تهران شهر همدلی دو اثر هر یک پنج میلیون تومان. جایزه ویژه رادیو تهران رتبه نخست دو میلیون تومان و رفته دوم یک میلیون تومان، جایزه ویژه حقوق و تکالیف شهروندی سه نفر هر کدام پنج میلیون تومان و جایزه ویژه برج میلاد اثر برگزیده پنج میلیون تومان.
 
وی گفت: امسال همزمان با اختتامیه 10 اثر برگزیده دوره نخست این جایزه نیز که پیش از این در شمارههای مختلف ماهنامه داستان همشهری منتشر شده بودند، در قالب کتابی منتشر و توزیع خواهد شد. ما همچنین از چهرههای جوان داستاننویس که در این جایزه برگزیده میشوند، برای همکاری در تحریریه ماهنامه داستان همشهری دعوت میکنیم؛ ضمن اینکه در حال حاضر نیز چند نفر از برگزیدگان دوره نخست این جایزه با این ماهنامه همکاری دارند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار