تفاهمنامه همکاری سازمان سینمایی و پارک ملی علوم و فناوری امضا شد؛

خزاعی: عرضه و تقاضا در سینما و محصولات فرهنگی و تصویری دگرگون می‌شود

رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه طی چند سال آینده عرضه و تقاضا در سینما و محصولات فرهنگی و تصویری دگرگون، و ساختارهای سنتی در این عرصه متحول می‌شوند، گفت: تکنولوژی های جدیدی در راه است و هوش مصنوعی و تکنولوژی متاورس دنیای تازه‌ای را رقم می‌زند.
کد خبر: ۶۰۴۱۵۶
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۴ - 17July 2023

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، به منظور افزایش میزان اشتغال و بهره‌ وری در بخش سینمایی و سمعی و بصری، بهبود و تسهیل فضای کسب و کار های سینمایی، پشتیبانی از کارآفرینان و جذب سرمایه، حمایت از نوآوری، تقویت و توسعه فعالیت های سینمایی، حمایت از توسعه بازار محصولات سینمایی و سمعی و بصری تفاهم نامه ای مشترک مابین پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی و سازمان امور سینمایی، سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی امضا شد.

طبق این تفاهم نامه همکاری مشترکی برای تهیه و تدوین سند توسعه زیست بوم حوزه فناوری سینما و انیمیشن و همکاری در جهت شناسایی ایده‌ ها و طرح های خلاق و فناورانه در حوزه ‌های مختلف سینما و انیمیشن، زمینه سازی و تسهیل مجوزهای لازم جهت راه اندازی استارتاپ‌ ها، شرکت ‌های خلاق و دانش‌ بنیان و شتاب ‌دهنده در حوزه سینما و انیمیشن، طراحی رویدادهای فناورانه به صورت فصلی و سالیانه در موضوعات مختلف سینمایی، حمایت از بازاریابی و بازارسازی صنعت سینما و انیمیشن در خارج از مرزهای ایران، حمایت از راه اندازی فن بازار صنایع و محصولات سینمایی و سمعی و بصری، حمایت از راه اندازی مرکز پژوهش و نوآوری هوش مصنوعی در صنعت سینما و انیمیشن، آموزش و دانش‌افزایی فعالان صنعت سینما و صنوف وابسته در حوزه فناوری‌ های نرم و صنایع فرهنگی انجام خواهد شد.

حوزه فرهنگ و هنر در بحث فیلم نامه نویسی ضعف دارد
محمدحسین ایمانی خوشخو رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در مراسم امضای این تفاهم نامه گفت: اتصال با مجموعه های بیرون یکی از برنامه ها و اهداف پارک ملی علوم فناوری های نرم و صنایع فرهنگی است. این گونه نیست که شرکت های مجموعه ما بدون هیچ ارتباطی با بیرون فعالیتی داشته باشند.

وی افزود: در روز های گذشته، سومین دوره جایزه طراحی صنایع ملی بسته بندی فرهنگی را برگزار کردیم. اکنون یکی از مشکلات ما در صنایع دستی مربوط به مساله بسته بندی است. این مساله به خصوص در بخش بین المللی به وضوح دیده می شود. با سه دوره برگزاری این جایزه ملی ۵۰۰ هنرمند در کشور شناسایی شدند. با حضور معاونان وزارت علوم و میراث فرهنگی در سومین دوره این جایزه، اتفاق خوبی در این زمینه رخ داد و اکنون یک مجموعه ای قدرتمند در زمینه طراحی بسته بندی صنایع فرهنگی شکل گرفته است.

ایمانی ادامه داد: همچنین چند ماه قبل جایزه طراحی زیورآلات با مجموعه صنف طلا و جواهر برگزار کردیم. در موسیقی نیز بنیاد ملی موسیقی ایران را تاسیس کردیم. مجموعه پارک با بخش های مختلف این ارتباط را با دستگاه ها و سازمان های مسوول برقرار کرده است. در حوزه سینما نیز ضعف داشتیم، بنابراین حضور محمد خزاعی، رییس سازمان سینمایی امروز در این مجموعه نقطه شروع رونق فعالیت های امور سینمایی، سمعی و بصری در پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی محسوب می شود.

وی تصریح کرد: یکی از شرکت های این مجموعه در حال حاضر به بحث فیلم نامه نویسی ورود یافته و استارتاپ فیلم نامه نویسی را راه اندازی کرده است تا هر ساله مجموعه ای از فیلم نامه نویس جوان به حوزه سینما معرفی شود.
ایمانی یادآور شد: همچنین پردیس های این پارک در سطح کشور در حال توسعه است. اکنون این پردیس ها در شهرهای مشهد، شیراز و زنجان راه اندازی شده اند. به امید خدا تا پایان سال این تعداد به ۱۲ پردیس می رسد. همچنین تفاهم نامه ای با وزرات میراث در حوزه صنایع دستی منعقد کرده ایم. طبق این تفاهم نامه تمام اداره کل های استان های این مجموعه به پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی متصل شده اند. امید است بتوانیم در سطح کشور نیز چنین تجربه ای را با سینمای جوان داشته باشیم.

وی درباره جایگاه قانونی پارک های علم و فناوری گفت: پارک‌ها از لحاظ قانونی جایگاه بسیار رفیعی در سطح کشور دارند. فضای کشور همه به سمت فناوری و دانش بنیان شدن پیش می‌رود. اقتصاد دانش بنیان در حوزه فرهنگ با زحمات چهار ساله همکاران این مجموعه تقویت شده است. چنین دستاوری باعث شده بسیاری از دستگاه ها مانند پارک علم و فناوری سمنان متقاضی همکاری با مجموعه پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی باشند. در همین راستا بناداریم پارک پردیس فرهنگی با این پارک راه اندازی کنیم، بنابراین اگر سازمان امور سینمایی، سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مانعی برای توسعه دارد، می تواند از خدمات این پارک بهره مند شود.

ایمانی تاکید کرد: در جهاددانشگاهی و پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی مانعی نداریم. یقین دارم سازمان امور سینمایی، سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز می تواند با پشتوانه این پارک ایده های بلند مدتش را اجرایی کند.

رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی بیان کرد: در حال حاضر بسیاری از جوانان خوش فکر و خلاق حوزه صنایع فرهنگی خواهان حضور در مجموعه پارک را دارند، متاسفانه به علت کمبود فضا در حال حاضر امکان پذیرش درخواست این جوانان را نداریم. به امید خدا به زودی با ایجاد دهکده صنایع فرهنگی و اختصاص ۱۲ هکتار زمین به این شهرک، این مشکل رفع می شود و ضمن ایجاد جاذبه گردشگری، تولید، فروش و صادرات صنایع فرهنگی رونق پیدا خواهد کرد.

ضرورت ارتباط سینما با پارک‌های ملی علوم
محمد خزاعی دستاوردهای شرکت های پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی را نقطه عطفی در حوزه علوم و فناوری های نوین بویژه در حوزه فرهنگ و هنر دانست و گفت: جوانان این مجموعه با تولیداتی که انجام داده اند، سعی دارند در فضای فرهنگی مثمر ثمر بوده و دانش و تجربه خود را به سمت تولید هدایت کنند.

وی ادامه داد: در حوزه های فرهنگی کمتر چنین فضاهایی را تجربه کرده‌ و بیشتر به سمت آموزش تئوریک و آکادمیک رفته‌ایم. در نتیجه باید بتوانیم با بهره گیری از ظرفیت های پارک های علوم و فناوری از سکوی آموزش به نفع حوزه تولید استفاده کنیم. معتقدم این مساله باعث خلاقیت و نوآوری جوانان می شود تا سرخورده نشده و احساس کنند از آنها حمایت می شود. قطعا برنامه های مشترکی می توانیم با پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در حوزه انیمیشن داشته باشیم.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به اهمیت توسعه فرهنگی از طریق ابزارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات و حمایت از توسعه نهادهای خودجوش مردمی برخواسته از بستر دانشگاه ‏ها و تولید علم و فرهنگ با مختصات انقلابی خاطر نشان کرد: بهره‏گیری از پتانسیل‏ بالای حوزه فرهنگ، هنر و فناوری‏های نوین، تقویت خوش ‏بینی و استقلال فرهنگی با رویکرد انقلابی در جامعه بویژه در میان جوانان، باید از برآیند فعالیت های این گونه مراکز و مجموعه هایی چون پارک ملی علوم و فناوری باشد.

وی افزود: واقعیت این است که طی چند سال آینده عرضه و تقاضا در سینما و محصولات فرهنگی و تصویری دگرگون، و ساختارهای سنتی در این عرصه متحول می‌شوند. تکنولوژی های جدیدی در راه است و هوش مصنوعی و تکنولوژی متاورس دنیای تازه ای را رقم می زند و تنها دو عنصر محتوا و خالق محتوا و مخاطب در عرصه کارهای فرهنگی باقی خواهند ماند. به عبارتی بسیاری از مشاغل عرصه فرهنگ و هنر با ظهور تکنولوژی های جدید جای خود را به الگوی مدرن می دهند.

خزاعی با تاکید بر همگرایی موضوعات مختلف حوزه علوم انسانی در راستای ارزش‏‌آفرینی، تولیدات فرهنگی و ثروت‏آفرینی و ایجاد توسعه کشور متناسب با مقتضیات فرهنگی و تاریخی ضمن اهتمام به رشد دانش، علم و فناوری پیشرفته اظهار داشت: پارک های علوم و فناوری در ایجاد استقلال همه‌‏جانبه، هویت سازی اسلامی-ایرانی و ایجاد توسعه اشتغال و افزایش درآمد نقش اساسی ایفا می کنند.

وی تصریح کرد: ورود تکنولوژی های جدید در عین حال که فرصتی مغتنم محسوب می شوند، می توانند تهدیداتی را نیز، به همراه داشته باشند، بنابر این باید از هنرمندان و اساتید این حوزه مراقبت کنیم. آنها باید به مرور زمان برای چنین تغییر و تحولاتی آماده شده و با فنون جدیدی محصولات خود را ارائه دهند.

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: ارتباط بدنه سینما در حوزه فرهنگ و هنر با چنین پارک های ملی از ضرورت های امروز است چرا که این مراکز علمی، مزرعه خلاقیت ها، اکتشافات و نوآوری ها به شمار می آیند. هنرمندان باید با چنین دستاوردهایی آشنا شده و بدانند چه چیزهایی قابل ارائه است. همچنین این مجموعه پارک ها باید با صنوف مختلف همراه شده و دریابند اهالی سینما با چه نواقص، کاستی ها و مشکلاتی مواجه هستند که در جهت رفع آنها گام بردارند. قطعا در حوزه انیمیشن می توانیم با پارک ملی علوم همکاری جدی ای داشته باشیم.

جهاد دانشگاهی از حداقل ها، حداکثرها را می سازد
قادر آشنا معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی نیز در این نشست گفت: جهاد دانشگاهی از حداقل‌ها، حداکثرها را می سازد؛ زیرا به پول نفت وابسته نیست بلکه بر دانش فنی و نیروی انسانی کارآمد خودش تکیه می کند.

وی افزود: تاکنون هر ارگان و سازمانی که به جهاد دانشگاهی اتکا کرده، سود برده است. سازمان سینمایی با پژوهشگاه علوم انسانی جهاددانشگاهی تعامل خوبی برقرار کرده است. سال گذشته از ۱۰ طرح مصوب این سازمان، هفت طرح از سوی پژوهشگاه علوم انسانی جهاد دانشگاهی انجام شد که دستاورد و رکورد خوبی محسوب می شود. امسال نیز این پژوهشگاه ۱۷ طرح جدید برای ما ارسال کرد.

آشنا اظهار داشت: در حال حاضر پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی نیز کارهای خوبی در حوزه صنایع فرهنگی انجام داده است. در حوزه فیلم‌نامه نویسی، آموزش و جشنواره ها فرصت های خوبی وجود دارد که می توان با مجموعه پارک همکاری هایی در این زمینه انجام داد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار