پرداختن به آیین ملی و دینی مانع گرایش جوانان و نوجوانان به فرهنگ بیگانه می‌شود

انصافی گفت: پرداختن به آیین و سنن ملی و دینی مانع گرایش جوانان و نوجوانان به سمت فرهنگ وارداتی بیگانه می‌شود؛ این نکته مهمی است که بسیاری از مدیران فرهنگی نسبت به آن ناآگاهند!
کد خبر: ۶۰۴۳۹۷
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۵ - 18July 2023

پرداختن به آیین ملی و دینی مانع گرایش جوانان و نوجوانان به فرهنگ بیگانه می‌شودبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «جواد انصافی» پژوهش‌گر نویسنده، بازیگر و کارگردان نمایش‌های آیینی سنتی در آستانه روز شعر و ادبیات آیینی در خصوص اهمیت توجه به هنر آیینی و سنتی اظهار داشت: پرداختن به آیین و سنن ملی و دینی مانع گرایش جوانان و نوجوانان به سمت فرهنگ وارداتی بیگانه می‌شود؛ این نکته مهمی است که بسیاری از مدیران فرهنگی نسبت به آن ناآگاهند!

بازیگر سریال‌های تلویزیونی «مستوران» و «غیر محرمانه» افزود: آیین و سنن آنقدر مهمند که حتی باید در دانشگاه‌ها هم چند واحد درسی در خصوص آیین‌ها داشته باشیم. ما کشوری مسلمان هستیم که سرشار از آیین‌های دینی و ملی ارزشمند هستیم، اما بخش عمده‌ای از مردم این آیین‌ها را نمی‌شناسند و دلیل آن عدم پرداختن مسئولان فرهنگی به این آیین‌ها است.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها نیز در حوزه ترویج آیین و سنن بسیار کم کاری می‌کنند ادامه داد: متأسفانه کلاً نه مطبوعات نه سینما و نه صدا و سیما روی آیین و سنن ملی و دینی مانور نمی‌دهند و کم کاری شدیدی در این حوزه دارند.

انصافی در همین راستا تأکید کرد: این کم کاری در حالی است که آیین‌های ما به شدت پر محتوا هستند و هریک جنبه‌های نمایشی زیادی دارند و اگر مسئولان فرهنگی حمایت کنند هر یک از این آیین‌ها می‌توانند دستمایه تولید ده‌ها فیلم مستند، فیلم سینمایی، تئاتر، سریال و... شوند.

این هنرمند پیشکسوت خاطرنشان کرد: تا کسی روی آیین و سنن تحقیق و پژوهش نکرده باشد و مطالعه جدی در این زمینه نداشته باشد نمی‌تواند به عمق و محتوای آن‌ها پی ببرد. بنده سال‌ها روی این آیین‌ها کار کردم و حتی چندین جلد کتاب در این باره نوشتم. وقتی ما به هر یک از این آیین‌ها وارد می‌شویم تازه می‌فهمیم که چقدر مسائل محتوایی درون آن‌ها نهفته است. مثلاً همین نوروز که یک آیین ملی است بیش از ۲۰ مسأله محتوایی مهم دارد. یا همین جشن تیرگان، مهرگان و چهارشنبه سوری نیز هر یک محتوای بسیار خوبی دارند که رسانه‌ها باید مردم را نسبت به این محتوای خوب آگاه کنند.

وی متذکر شد: این آیین‌ها سرشار از ابعاد معنوی هستند؛ مسائلی نظیر انسان دوستی، صله رحم، کمک به هم نوع، احترام به بزرگتر‌ها و... در آیین و سنن ملی و دینی ما به کرات یافت می‌شود.

کارگردان نمایش «شلم شوربا» و «عروس فراری» در پایان این گفتگو اظهار داشت: ما باید در رابطه با بزرگان تاریخ و دین و آیین و سنن مان کار کنیم. اگر این اتفاق رخ بدهد آن وقت می‌توانیم اثرات مثبت آن را در جامعه و به ویژه نسل جوان متوجه شویم. ما نباید اجازه دهیم فرهنگ وارداتی غربی مانند هالووین و ولنتاین و کریسمس و... وارد کشورمان شود و آیین‌های بامحتوا و ارزشمند خودمان را کسی نشناسد. ما باید آیین و سنن مان را از طریق تولیدات سینمایی و تلویزیونی و همچنین برگزاری جلسات مکرر به مردم انتقال دهیم و تردید نداشته باشیم که نسل جوان تشنه آگاه شدن و فهمیدن هستند و از این کار ما استقبال می‌کنند.

منبع: سینماپرس

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار