رییس انجمن مفاخر فرهنگی:

سفرنامه ناصرخسرو یک گزارش تاریخی است

شالویی گفت: این سفرنامه قابلیت بهره‌برداری بسیار دارد؛ آثار دیگر این شاعر برجسته می‌تواند با اندیشه نوآورانه به جهان امروز ارائه شود.
کد خبر: ۶۰۴۴۸۱
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۵ - 18July 2023

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست بزرگداشت حکیم ناصرخسرو قبادیانی شاعر و حکیم بزرگ سده‌های چهارم و پنجم هجری با حضور محمود شالویی، رییس انجمن مفاخر فرهنگی؛ مهدی محقق، عضو هیأت مدیره انجمن آثار و مفاخر فرهنگی؛ احمد تمیم‌داری استاد زبان و ادبیات فارسی و سرور مولایی عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار شد.

محقق: درباره آثار ناصر خسرو باید تجدید نظر صورت گیرد
در ابتدا، مهدی محقق عضو هیأت مدیره انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در سخنانی با بیان اینکه اولین‌بار حضور من در این انجمن به‌واسطه‌ی جلال‌الدین همایی بود، اظهار داشت: این انجمن که قبلا به‌اسم آثار ملی بود با تلاش مرحوم فروغی پایه‌گذاری و آثاری از ابن‌سینا، فارابی و سایر دانشمندان در آن منتشر شد. آثار نماینده اندیشه و تفکر افراد هستند، بنابراین این انجمن سابقه‌ی بسیار طولانی دارد و آثار ارزنده‌ای در آن منتشر شد و همچنین در گذشته بازسازی آرامگاه‌‌های ابن‌سینا، باباطاهر و دیگر دانشمندان برعهده این انجمن بود.

او به تصحیح دیوان ناصر خسرو در سال‌های ۱۳۴۸ تا ۵۲ اشاره کرد و تصریح کرد: با همراهی مرحوم استاد مجتبی مینویی اخرین نسخه‌ی موجود از ناصر خسرو تصحیح کردیم؛ ناصر خسرو از شعرای بسیار مهم زبان فارسی است که هرچند سال‌ها پیش بزرگداشت برای ایشان در مشهد برگزار شده اما همچنان جا دارد درباره آثار ایشان کار و تحقیق شود. خصوصا آثاری که منصوب به ایشان است تجدید چاپ شود هرچند باید در دیوان شعر و دیگر آثار او تجدیدنظر شود.

عضو هیئات مدیره انجمن مفاخر به تاثیرگذاری آثار ناصر خسرو پرداخت و با بیان اینکه در آثار ایشان آشتی بین حکمت شرعیه و عقلی وجود دارد، تاکید کرد: سفرنامه ناصر خسرو قبادیانی از بهترین سفرنامه‌های زبان فارسی است.

شالویی: سفرنامه ناصرخسرو یک گزارش تاریخی است
سپس، محمود شالویی رئیس‌انجمن مفاخر گفت: وقتی امام صادق (ع) در دوره حیات خود که با بقیه‌ی ائمه، این تفاوت را داشت که توانست حوزه درس و بحث گسترده‌ی را شکل دهد؛ این‌گونه برای مردم مسجل شده بود که فرزند ایشان اسماعیل بعد از ایشان جانشین خواهد بود اما اسماعیل پیش از امام(ع) از دنیا رفت لذا امام جعفر(ع) به امامت رسید و جریان اسماعیلیه شکل گرفت.

او تصریح کرد: با آغاز امامت امام جعفر صادق(ع) جریان‌های متعددی شکل گرفت که یکی از آن‌ها جریان اخباری‌گری بود که منجر به خشکی در اسلام شد. از طرف دیگری جریان اسماعیلیه خودش را نشان داد درحالی که پیروان دیگری ادامه‌دهنده مسیر امام جعفر(ع) شدند.

رئیس انجمن مفاخر فرهنگی ادامه داد: مهم‌تریم جریان فکری ناصر خسرو مربوط به بحث تلازم عقل و دین بود یعنی هرچه که عقل حکم می‌کند، شرع است. او معاد جسمانی را قبول ندارد بلکه معاد را روحانی می‌داند لذا اندیشه او در مقابل عرفا قرار می‌گیرد. ناصر خسرو از هنر نقاشی نیز بهره می‌گرفت؛ او برای گذران زندگی از این هنر استفاده می‌کرد تا بتواند معیشت خودش را سپری کند.

شالویی گفت: تحول درونی ناصر خسرو بعد از یک خواب بود که بعد از دوره ۴۰ سالگی برای او رخ داد و او را وارد یک جریان جدید کرد که اینقدری بهرمندی را فراهم آورد که بسیاری بعد از او از ریزه‌خوران او قرار گفتند.

شالویی به اهمیت سفرنامه ناصر خسرو پرداخت و با بیان اینکه این سفرنامه گزارش مهمی از فلسطین، شامات و دیگر نقاطی است که به دست ما رسیده، تاکید کرد: این سفرنامه قابلیت بهره‌برداری بسیار دارد؛ آثار دیگر این شاعر برجسته می‌تواند با اندیشه نوآورانه به جهان امروز ارائه شود.

حکیم ناصر خسرو قبادیانی از شاعران و فیلسوفان بزرگ خراسان (بلخ) است که بر اغلب علوم عقلی و نقلی زمان خود از قبیل: فلسفه، حساب، طب، موسیقی، نجوم و کلام تبحر داشته است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار