حضور حداکثری، اقتدار ملی/ کارشناس حقوق عمومی در گفت‌و‌گوی مشروح با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

عینی شدن دادرسی انتخابات نیاز ضروری کشور/ برخی ملاک‌های تایید صلاحیت قابل تفسیر شخصی است

مهاجری گفت: عینی شدن دادرسی انتخابات نیاز ضروری کشور است و تقریباً می‌تواند غالب شبهات افراد و گروه‌های سیاسی را برطرف کند.
کد خبر: ۶۰۴۵۴۶
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۴۰۲ - ۰۳:۳۰ - 21July 2023

عینی شدن دادرسی انتخاباتی مقوله‌ای است که سراسر مزایا دارد/ ملاک‌های صلاحیت در قانون اساسی قابل تفسیر شخصی است«محمد مهاجری» کارشناس حقوق عمومی و استاد دانشگاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، با اشاره به لزوم عینی شدن فرآیند احراز صلاحیت نامزدهای انتخاباتی اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که در همه انتخابات‌ها وجود دارد، تأیید، رد صلاحیت‌ها و اعتراضات به دنبال آن است، زیرا افراد که تأیید صلاحیت می‌شوند به طور شفاف از دلایل رد صلاحیت خود مطلع نیستند.

کاهش اعتراضات به نتیجه تأیید صلاحیت‌ها در پی عینی شدن ملاک‌های صلاحیت

مهاجری خاطرنشان کرد: سخنگوی شورای نگهیان هم اشاراتی به لزوم عینی شدن فرآیند احراز صلاحیت‌ها داشتند که مستلزم اصلاح قانون انتخابات است، بنظر بنده معیارها باید از سلایق شخصی فاصله بگیرد و تبدیل به معیارهای عینی و شفاف شود، معیارهای عینی یعنی امکان تشخیص برای همه افراد وجود داشته باشد، به نحوی که تفاوت برداشتی در اذهان اشخاص مختلف به وجود نیاید.

کارشناس حقوق عمومی بیان داشت: به طور مثال می‌توانیم به شروط مدرک تحصیلی و سن اشاره کنیم، طبیعی است که عینی شدن معیارها کمک شایانی به کاهش اعتراضات نسبت به رد و عدم احراز صلاحیت‌ها می‌کند، همچنین سطح دادرسی انتخابات نیز افزایش پیدا می‌کند.

ملاک‌های صلاحیت در قانون اساسی قابل تفسیر و محل اختلاف است

وی افزود: مثال‌های چالشی‌تری هم نسبت به موضوع عینی شدن وجود دارد و می‌توانیم به التزام به اسلام، التزام به قانون اساسی و التزام به اصل ولایت مطلقه فقیه اشاره کنیم، همه این مثال‌ها که در قانون اساسی وجود دارد، کاملاً قابل تفسیر و محل اختلاف است، زیرا در خصوص التزام به اسلام مشخص نیست که نامزد انتخاباتی چه اقداماتی را باید انجام دهد، تا ملتزم به اسلام محسوب می‌شود.

مهاجری بیان داشت: آیا عدم انجام گناهان کبیره شرط التزام به اسلام است؟ یا گناهان صغیره هم در زمره اصل التزام به اسلام محسوب می‌شود؟ آیا تفاوت دیدگاه با مقام رهبری بیانگر عدم التزام به اصل ولایت مطلقه فقیه است؟ بنظر می‌رسد اینگونه نیست، چه بسا که رهبر معظم انقلاب اسلامی بر این موضوع تأکید داشته‌اند. همچنین باید نسبت این موضوع که التزام به قانون اساسی آیا التزام به جزء جزء اصول قانون اساسی تلقی می‌شود یا خیر؟ پاسخ معین و مشخص بدهیم.

استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: هر شهروند ایرانی باید بداند به طور مشخص که چه اقداماتی او را متلزم به اسلام، قانون اساسی و ولایت مطلقه فقیه می‌کند و چه اقداماتی در تضاد با این موضوع است تا این معیارهای مهم قابل تفسیر و برداشت شخصی و سلیقه‌ای نباشد.

عینی شدن دادرسی انتخاباتی مقوله‌ای است که سراسر مزایا دارد

وی با بیان اینکه عینی شدن دادرسی انتخاباتی مقوله‌ای است که سراسر مزایا دارد، گفت: شفافیت آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی موضوعی است که علاوه بر مزایا معایبی نیز به همراه دارد، اما مقوله عینی شدن دادرسی انتخاباتی تماماً مزیت است و هر میزان ملاک‌ها ارتقاء پیدا کند متعاقباً نظام انتخاباتی کشور ارتقاء پیدا خواهد کرد.

کارشناس حقوق عمومی تصریح کرد: شاید برخی تصور کنند با عینی شدن ملاک‌های دادرسی انتخاباتی قدرت مانور اعضای شورای نگهبان از بین می‌رود، اما باید بدانیم اثربخشی عینی شدن در کاهش اعتراضات به نحوی است که تقریباً می‌تواند غالب شبهات افراد و گروه‌های سیاسی را برطرف کند.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که آیا ملاک‌های عینی دادرسی انتخابات تا چه میزان می‌تواند نقش احزاب و گروه‌های سیاسی را پررنگ کند؟ گفت: با تحقق این مهم تکلیف احزاب مشخص می‌شود، به طور مثال احزاب درصدد هستند تا در انتخابات مجلس شورای اسلامی لیست مدنظر خود را ارئه دهند، اگر به طور دقیق بتوانند خودشان افراد حائز صلاحیت را تشخیص دهند، دیگر بحث لیست فرعی و جایگزین برایشان پیش نمی‌آید.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها