معاون اول رئیس جمهور:

وظایف سازمان‌ها برای اجرای طرح حکمرانی ریال سریعا مشخص شود

مخبر دستور داد تا مصوبات و اقدامات مورد نیاز برای اجرای طرح حکمرانی ریال با مشخص شدن وظایف سازمان های مختلف هر چه سریعتر تهیه و تدوین شود.
کد خبر: ۶۰۵۲۴۱
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۵ - 22July 2023

مخبر: وظایف سازمان‌ها برای اجرای طرح حکمرانی ریال سریعا مشخص شودبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، ششمین جلسه شورای اقتصاد در سال جاری که صبح امروز (شنبه) به ریاست «محمد مخبر» معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، که در مورد عملکرد سه ماهه دولت در خصوص مصوبه تحقق شعار سال ۱۴۰۲، اهم اقدامات انجام شده در خصوص برنامه مهار تورم و رشد تولید، گزارش پیشرفت طرح حکمرانی ریال و سه پیشنهاد دستگاه های مختلف بررسی، تصمیم گیری و مواردی نیز مصوب شد. 

مخبر در این جلسه با اشاره به نام گذاری سال جاری با عنوان «مهار تورم و رشد تولید» و تعیین معیارهای کمی برای رسیدن به اهداف محقق شده در سال جاری گفت: تدوین مصوبه تحقق شعار سال ۱۴۰۲ و تعیین اقدامات دستگاه های مختلف در نوزده بند در خصوص برنامه مهار تورم و رشد تولید نشانگر عزم جدی دولت در راستای اجرای تأکیدات رهبر معظم انقلاب است.

وی پس از شنیدن گزارش پیشرفت طرح حکمرانی ریال از سوی بانک مرکزی بر ضرورت همکاری تمامی دستگاه های دولتی و در اختیار قرار دادن اطلاعات مورد نیاز به بانک مرکزی تأکید کرد و گفت: از طریق حاکمیت ریال، پول ملی جایگاه خود را در برابر ارزهای خارجی باز می‌یابد.

معاون اول رئیس جمهور در این جلسه که وزرای اقتصاد، جهاد کشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صمت، نفت و روسای سازمان انرژی اتمی، سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی، دو تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌ و مسئولان دستگاه های مربوطه حضور داشتند، دستور داد مصوبات و اقدامات مورد نیاز برای اجرای طرح حکمرانی ریال با مشخص شدن وظایف سازمان های مختلف هر چه سریعتر تهیه و تدوین شود. 

داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در این جلسه با بیان اینکه با توجه به مصوبه تحقق شعار سال جاری دستگاه های مختلف مکلف به اجرای اقدامات در ۱۹ بند در خصوص مهار تورم و رشد تولید هستند، تأکید کرد: تاکنون انتظارات دولت در خصوص مصوبه تحقق شعار سال جاری برآورده شده است که البته برای تحقق رشد هشت درصدی اقتصاد در پایان سال جاری تلاش بیشتر و هماهنگی همه دستگاه ها ضرورت دارد. 

محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی نیز با اشاره به اهمیت و اقدامات بانک مرکزی دولت سیزدهم در خصوص طرح حکمرانی ریال تصریح کرد: ‌از مهمترین راه های جلوگیری از فرار سرمایه در کشور اجرای طرح حکمرانی ریال است که اگر دستگاه های مختلف با بانک مرکزی همکاری نمایند قطعاً به افزایش ارزش پول ملی و حکمرانی ریال در کشور کمک شایان توجهی می شود.

گفتنی است در این جلسه سازمان برنامه و بودجه گزارشی از آخرین عملکرد سه ماهه دستگاه های اجرایی مختلف در راستای مصوبه تحقق شعار سال جاری شامل تحلیل وضعیت شاخص های کلی اقتصاد، آخرین وضعیت تورم در سه ماهه اول سال به ویژه کاهش تورم نقطه به نقطه نسبت به مدت مشابه سال قبل، نرخ رشد هدف و عملکرد نقدینگی در چارچوب برنامه پولی سال ۱۴۰۲ و تحولات نرخ رشد دوازده ماهه نقدیندگی ارائه کرد. 

در این گزارش همچنین رشد شاخص تولید صنعتی بورسی و شاخص تولید صنعتی مرکز آمار ایران در سه ماهه جاری نسبت به مشابه سال قبل، نمودار رشد تولید صنایع مختلف در سه ماهه اول سال و افزایش رشد تولید این بخش در خرداد سال جاری نسبت به سال قبل، شاخص های بازار کار جمعیت پانزده ساله و بیشتر کل کشور در فصل اول سال ۱۴۰۲ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، نرخ بیکاری جمعیت پانزده ساله و بیشتر، شاخص مدیران خرید کل اقتصاد به عنوان معیار پیش بینی پذیری اقتصاد و وضعیت صادرات غیرنفتی و واردات سه ماهه اول سال ۱۴۰۲ مطرح شد.

در ادامه نیز اهم اقدامات انجام شده نوزده بندی در خصوص برنامه مهار تورم و رشد تولید و تنظیم برنامه جامع تأمین مالی توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی تشریح شد. 

میزان سرمایه گذاری مورد نیاز برای تحقق رشد اقتصادی هدف گذاری شده و ظرفیت تأمین مالی کشور، برنامه عملیاتی کاهش شکاف سرمایه گذاری مورد نیاز، اقدامات بانک مرکزی به منظور اجرای فرایند حل و فصل برای بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی قرار گرفته در طبقه ناسالم و غیرقابل بازسازی، اقدامات بانک مرکزی به منظور بهبود نسبت کفایت سرمایه بانک ها و موسسات مالی اعتباری غیربانکی، اقدامات وزارت اقتصاد برای افزایش سرمایه بانک ها از جمله اقدامات انجام شده در راستای برنامه مهار تورم و رشد تولید است.

از دیگر اقدامات برنامه مهار تورم و رشد تولید دولت می توان به اقدامات بانک مرکزی به منظور کنترل ماهانه ترازنامه بانک ها و اصلاح سقف تسهیلات، اقدامات بانک مرکزی به منظو رتدوین دستورالعمل و اعطای مجوز به بانک ها برای انتشار اوراق، تسهیل دسترسی عموم جامعه به تسهیلات بانکی، برنامه مدیریت پایه پولی، شناسایی پروژه های دارای بازدهی و ارزآوری، اصلاح ساز و کارهای گمرکی و برنامه جذب منابع سرمایه گذاری خارجی اشاره کرد. 

بانک مرکزی نیز در این جلسه گزارش پیشرفت طرح حکمرانی ریال با محوریت شفافیت، عدالت و مبارزه با مفاسد اقتصادی در سه لایه زیرساخت داده ای یکپارچه، لایه تحلیل و بینش اطلاعات، شفافیت اقتصادی، مقابله با پولشویی و تقلب و لایه حقوق عامه، عدالت مالیاتی و حمایت هوشمند و هدفمند ارائه کرد.

همچنین در این جلسه مصوبه پایش سوخت مصرفی ناوگان حمل و نقل برون شهری (سپهتن) اصلاح شد و در ادامه زمان بندی دریافت و پرداخت تسهیلات خارجی و فاینانس پالایشگاه آبادان که قبلاً به تصویب شورای اقتصاد رسیده و فاز اول آن اجرایی شده بود اصلاح و تمدید شد. 

همچنین تکمیل واحدهای سیکل ترکیبی هشت نیروگاه بر اساس ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید در حدود دو و نیم میلیارد یورو به تصویب رسید.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها