مدیر حوزه علمیه فارس:

هدف اصلی قیام امام حسین (ع) اقامه امر به معروف و نهی از منکر بود

حجت الاسلام «محمودی» گفت: امر به معروف و نهی از منکر مهمترین هدف و در واقع فلسفه قیام امام حسین (ع) بود.
کد خبر: ۶۰۵۶۳۳
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶ - 24July 2023

هدف اصلی قیام امام حسین(ع) اقامه امر به معروف و نهی از منکر بودبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از فارس، حجت الاسلام «عبدالرضا محمودی» مدیر حوزه علمیه فارس در مراسم شب ششم دهه اول محرم که دیشب بعد از نماز مغرب و عشا بر برنامه‌های متعدد تا بامداد امروز دوم مرداد در مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس فارس با حضور عموم مردم شهر شیراز برگزار شد ابتدا با مرور وقایع عاشورا اظهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر مهمترین هدف و در واقع فلسفه قیام امام حسین (ع) بود.

مدیر حوزه علمیه فارس با بیان اینکه گذشت مرتبه والای ایمان و اخلاق بوده و کربلا عالی‌ترین جلوه‌گاه گذشت و فداکاری در راه آرمان و ایمان است در خصوص امر به معروف و نهی از منکر به عنوان مهمترین دلیل قیام امام حسین (ع) خاطرنشان کرد: معروف یعنی آنچه نزد شما عقل پسند است و در یک کلام آنچه شرع آن را واجب یا مستحب کند معروف است که صداقت، امانتداری و مسوولیت پذیری از مصادیق معروف است.

وی افزود: پشت هر منکری نیز یک مفسده است و در یک کلام هرآنچه که عقل آن را نپسندد منکر است و این روزها بی‌حجابی اگر به عنوان منکر شمرده می‌شود به این سبب است که سبب نابودی بنیان خانواده می‌شود.

مدیر حوزه علمیه فارس بیان داشت: حجاب و عفاف، تدبیر در امور اقتصادی و مسوولیت پذیری که مورد تایید همه بوده و مصلحت است از مصادیق معروف است.

وی اضافه کرد: البته این فریضه آدابی دارد مثلا خود پدر و مادر باید عامل و عالم به معروف باشند تا اثر کند زیرا  بخصوص نسل امروز متوجه می‌شوند.

حجت الاسلام محمودی با اشاره به آیه 14 سوره تغابن «یا ایها الذین امنوا ان من ازواجکم و اولادکم عدوا لکم فاحذروهم و ان تعفوا و تصفحوا و تغفروا فان الله غفور رحیم،ای کسانی که ایمان آورده اید! بی تردید برخی از همسران شما و فرزندانتان به خاطر ایمانتان دشمن شمایند، از آنها برحذر باشید و اگر از خلاف آنها در گذرید و چشم بپوشید و ببخشایید، بی گمان خدا آمرزنده ی مهربان است» گفت: در این آیه به گذشت و مهربانی اشاره شده و در واقع گذشت مرتبه والای ایمان و اخلاق بوده و کربلا عالی‌ترین جلوه‌گاه گذشت و فداکاری در راه آرمان و ایمان است و ما نیز گاه باید از لغزش دیگران چشمپوشی و گذشت کنیم.

وی در پایان با اشاره به سوره اعراف «خذالعفو و امر بالعرف و اعرض عن الجاهلين»: عفو را عادت کن و امر به معروف کن و از جاهلان اعراض نما خاطرنشان کرد: خداوند وقتی پیامبر را مبعوث کرد این سه ویژگی را برای وی بر شمرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار