گروه حماسه و جهاد دفاعپرس ـ رحیم محمدی؛ واقعه عاشورا دارای ابعاد مختلفی است که میتوان درباره هر یک از آنها مطالب و حتی کتابهای بسیاری را به نگارش درآورد، اما در این بین یکی از ابعاد قیام عاشورا که منطبق بر جامعه امروز ما نیز هست، جنگ شناختی است.
چنانچه بخواهیم ریشههای جنگ شناختی را در تاریخ اسلام بررسی کنیم آغاز آن را از بعد واقعه غدیر خواهیم یافت، زیرا علیرغم آن که در روز غدیر گفته میشود ۱۰۰ هزار نفر حضور داشتند و با حضرت علی (ع) بیعت کردند، اما بعد از رحلت پیامبر مکرم اسلام (ص) همانهایی که در غدیر خم بودند و ولایت حضرت علی (ع) را هم پذیرفتند، با جنگ روانی و شناختی که صورت گرفت در حقانیت ولایت حضرت تشکیک کردند؛ عملی که موجب پیدایش واقعه عاشورا شد و ادامه یافت. به عبارت دیگر تغییر در نگرشها و ارزشهای جامعه موجب شد جریان تحریف، واقعه عاشورا را رقم زند که البته مصداقهای چنین موضوعی در جامعه امروز هم نمود دارد.
جنگ شناختی چنان نتایجی را رقم میزند که در زمان جنگ صفین، آنهایی که به داشتن زُهد هم معروف بودند در حقانیت علی (ع) شک میکنند و حتی عامل به شهادت رساندن حضرت علی (ع) نیز فردی بود که نه تنها حضرت را میشناخت بلکه با ایشان بیعت کرده و در کنار امیرالمومنین (ع) جنگیده بود و یا آنان که در کربلا راه را بر خاندان پیامبر اسلام (ص) بستند از کسانی بودند که اهلبیت پیامبر (ص) را میشناختند و حتی یکی از فرماندهانشان (شمر ابن ذیالجوشن) در جنگ صفین جانباز شده بود.
امروز اگر چه خواص باطل همگی مُردهاند، اما داستان آنها وجود دارد به نحوی که شبث بن رِبعیها (مردان هزار چهره) در طول تاریخ تکثیر شدهاند؛ آنهایی که جزو یاران علی (ع) بودند، ولی با تغییر نگرش، به قاتلان امام حسین (ع) تبدیل شدند یعنی وقتی فردی در جنگ شناختی دچار تغییر نگرش شد دیگر فرق نمیکند معمم باشد یا استاد دانشگاه یا حتی بازیگر و بازیکن؛ فرقی نمیکند که از دلار وهابیها ارتزاق میکند یا با دلارهای آمریکاییها زندگی خود را میگذراند؛ فرقی نمیکند که در توییتر و تلگرام مطلب منتشر کند یا در حوزه و دانشگاه تدریس داشته باشد، چون وقتی تقوا بیاثر شد، بصیرت هم به بیاثر میشود.
پس در نتیجه، آنهایی که تا چند سال پیش به شدت در تظاهر به انقلابی بودن خود افراط میکردند این روزها رفتارها و گفتارشان ۱۸۰ درجه با روزهای قبل خود تفاوت پیدا کرده به نحوی که «سیاستهای جمهوری اسلامی را سیاستهای فقر و فلاکت آفرین» میدانند؛ در واقع همان گونه که «شبث» از فرماندهان سپاه حضرت علی (ع) در جنگ صفین بود و در زمان امام حسین (ع) نیز نام او به عنوان یکی از دعوت کنندگان ایشان به کوفه ثبت شده، ولی در واقعه عاشورا در سپاه یزید قرار گرفت، امروز هم این گونه افراد در جامعه ما حضور دارند و این نشان میدهد اگر چه ممکن است فردی در سپاه امام علی (ع) فرمانده باشد، ولی در نهایت به دلیل لق زدن تقوا و بی بصیرتی علیه اهل بیت پیامبر (ص) شمشیر میکشد.
به عبارت دیگر این همان سرنوشتی است که امروز هم برای افراد به ظاهر با تقوا و با بصیرت رقم خورده به نحوی که میتوان گفت اکنون چنین افرادی خواسته یا ناخواسته در سپاه یزید زمان مشغول جنگ با سپاه اسلام هستند، زیرا اینان که تا دیروز مدافع سینه چاک پوشش اسلامی بودند و از آنهایی که در خیابانها علیه بدحجابی اقداماتی انجام میدادند، حمایت میکردند امروز در سخنان خود از حجاب اختیاری میگویند و بر سر مزار فردی که اغتشاشات سال گذشته به بهانه فوت آن صورت گرفت، رفته و عکس یادگاری میگیرند.
بنابراین امروز هم مانند جنگ صفین و واقعه عاشورا اول باید شناخت داشت و حق و باطل را از هم تمیز داد و این همان نکتهای است که حضرت علی (ع) به آن اشاره دارند. ایشان عنوان کردهاند: «حق با شخصیتها شناخته نمیشود؛ حق را بشناس تا اهل آن را بشناسی و باطل را بشناس تا اهل باطل را بشناسی».
بعد از آن لزوم جهاد تبیین است؛ کاری که حضرت زینب (س) پس از واقعه عاشورا انجام داد یعنی تبیین آن واقعه، بدون آن که از زور و ستم دستگاه ظلم هراسی داشته باشد و همین باعث شد واقعه عاشورا همچنان زنده بماند.
انتهای پیام/ 231