اجرای تعزیه شور حسینی توسط فرزندان عطر یاس نبوی

«عسکری» گفت: تعزیه کودکان باعث تداعی شدن واقعه عاشورا در ذهن مخاطبان می شود و علاوه بر این به ترویج فرهنگ عاشورایی کمک بسیاری می کند اثرات تربیتی مناسبی نیز برای کودکان و نوجوانان بر جای می گذارد
کد خبر: ۶۰۶۴۶۷
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۹ - 27July 2023

به گزارش دفاع‌پرس از فارس، «فاطمه عسکری» رئیس هیئت مدیره موسسه نگهداری از کودکان بی سرپرست عطر یاس نبوی در آستانه عاشورای حسینی اظهار داشت: برگزاری آیین تعزیه و شبیه خوانی به علت این که بصورت زنده برگزار می شود باعث تداعی شدن واقعه عاشورا در ذهن مخاطبان می شود و علاوه بر این به ترویج فرهنگ عاشورایی کمک بسیاری می کند اثرات تربیتی مناسبی نیز برای کودکان و نوجوانان بر جای می گذارد

وی ابتدا خاطرنشان کرد: تعزیه به معنای متعارف، نمایشی است که در آن واقعه کربلا بدست افرادی که هر یک نقشی از شخصیت های اصلی را بر دوش دارند نشان داده می شود و نوعی نمایش مذهبی و سنتی ایرانی – شیعی، بیشتر درباره شهادت امام حسین و مصائب اهل بیت است.

عسکری گفت: واژه تعزیه در ریشه به معنای توصیه به صبر کردن، خرسندی دادن و پرسش از بازماندگان در گذشتگان و در برخی مناطق ایران مانند خراسان به معنای مجلس ترحیم است .

وی افزود: رکن اساسي مجالس تعزيه بر بنياد فرهنگ عامه و بر زمينه انديشه و احساس و اعتقادات عامه مردم کوچه و بازار بنيان گرفته است و ساخت و پرداختي ساده و زبان و بياني روان و عامه فهم دارد، از اين رو تعزيه نامه ها در زمره ادبيات عامه و در مجموع فرهنگ مردم قرار مي گيرند .

رئیس هیئت مدیره موسسه نگهداری از کودکان بی سرپرست عطر یاس نبوی خاطرنشان کرد: در فرهنگ شهادت وارهيدگي از اين جهان، حقيقت جويي، دليري، ايثارگري و دادجويي و ارزش، و وابستگي به اين جهان، حق کشي، جاه طلبي، خشونت، زورگويي، ستمگري و بي عدالتي  ضدارزش به شمار مي‌روند.

عسکری گفت تعزيه در القاي مجموعه اين ارزشها و ضدارزشها به مردم و آموزش رفتار و خصائل سازگار با ارزشهاي والاي شهادت و تعيين يک هويت فرهنگي  در رفتار و اخلاق جمعي مردم جامعه نقشي سخت مؤثر داشت .

وی یکی از اهداف اجرای تعزیه توسط فرزندان مرکز را افزایش سطح فرهنگی و ارتقاء معنویت و توجه به تربیت صحیح دینی در این مرکز برشمرد و افزود برنامه شور حسینی هم یکی از برنامه‌های فرهنگی و مذهبی در این راستا برای سومین سال متوالی توسط خیرین مشارکت و توسط فرزندان اجرا می شود .

عسکری در پایان از خیرین و خیراندیشان که مقدمات لازم ، مدیران مراکز و مربیان دو مرکز که اهتمام ویژه ای برای اجرای تعزیه امسال توسط کودکان بی سرپرست عطر یاس نبوی داشتند تقدیر و تشکر نمود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار