قانع عنوان کرد؛

تابلوی «روایت عاشورا» عرض ارادت به امام حسین(ع) است

عباس قانع گفت: در تابلوی روایت عاشورا از ابتدای راه افتادن امام حسین(ع) از عرفات تا بعد از شهادت ایشان را به تصویر کشیده ام و این کار را ادای دین و عرض ارادت به این شخصیت بزرگ می‌دانم.
کد خبر: ۶۰۶۵۲
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۱ - 01December 2015

تابلوی «روایت عاشورا» عرض ارادت به امام حسین(ع) است

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، مراسم رونمایی تابلوی «روایت عاشورا» اثر عباس قانع با حضور جمع کثیری از هنرمندان عرصههای نقاشی و نگارگری در سالن هنرهای تجسمی حوزه هنری، برگزار شد.

در این مراسم مرتضی گودرزی دیباج مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری با بیان اینکه قانع با تحصیل در آلمان، به دانش روز هنری اروپا مسلط است، اظهار کرد: عباس قانع با دستاورد هنری غنی به ایران برگشت و فعالیت هنری اش را در کشورمان ادامه داد.

وی تاکید کرد: یکی از ویژگی های مهم قانع، این است که دوراندیشی زیادی نسبت به آینده داشته و از همان دوران جوانی، در پی تامین آتیه بود و این باعث شد بتواند بدون وابستگی، در نهایت استقلال و آسودگی فکری به کار هنری بپردازد. درگیر بحرانهای مادی شدن، خطری است که بیخ گوش هنرمندان است و این هنرمند با ظرافت تمام، از این مسئله عبور کرد.

دیباج همچنین درباره خصوصیات شخصی عباس قانع گفت: نکته جالب دیگری که درباره وی می توان به آن اشاره کرد، آداب زندگی اوست. قانع در یک برنامه روزانه منظم، صبح زود بیدار شده، روزش را با ذکر شروع میکند و بعد از ورزش به فعالیت روزانه می پردازد. اینها باعث شده او بسیاری از ادعیه را به صورت فارسی و عربی در ذهن داشته باشد و اتصالش را با معنویات حفظ کند. این پیوند و اتصال، دقیقا همان چیزی است که هنرمندان جوان ما به آن احتیاج دارند.

وی با اشاره به اینکه قانع از آموختن ابایی ندارد، ادامه داد: تواضع، فروتنی، بی ادعایی، دوراندیشی در معیشت، استقلال و توانایی در عرصه های مختلف هنری از جمله مجسمه سازی و نقاشی از مواردی است که می توان درباره این هنرمند به آن ها اشاره کرد.

دیباج در پایان خبر داد: بعد از رونمایی این تابلو که واقعه عاشورا را روایت می کند در آینده ای نزدیک اثر دیگری از این هنرمند را رونمایی خواهیم کرد که درباره معراج حضرت رسول(ص) است. آن هم اثری چند تکه است و ویژگی های منحصربه فردی دارد.

در ادامه مراسم عباس قانع هنرمند پیشکسوت درباره سوابق و فعالیتهای هنریاش گفت: تاکنون آثار زیادی خلق کردم. بعضی از این آثار به تمثیل هایی مربوط است که ادای دینی به ایثارگران و جانبازان جنگ تحمیلی بود. با این کار می خواستم یاد عزیزانی که در صف اول جبهه در مقابل دشمن مبارزه کردند، جاودانه باقی بماند.

وی افزود: آثار دیگری نیز در زمینه رنگ روغن خلق کردم که بخشی از آن ها به دلیل اعتقاداتم بوده و مضامینی از جمله معراج رسول الله (ص) و شهادت امام حسین(ع) را در بر می گیرد. ضمن اینکه کارهایی در حوزه سفال انجام داده و شاهنامه فردوسی را نیز روی مس طراحی کردهام.

این هنرمند با اشاره به تابلوی «روایت عاشورا» اظهار کرد: این تابلوی ۲۸ متری، درواقع پرده ای است که میتوان آن را نقالی و پرده خوانی کرد. در این تابلو، از ابتدای راه افتادن امام حسین(ع) از عرفات تا بعد از شهادت ایشان را به تصویر کشیده ام و این کار را ادای دین و عرض ارادت به این شخصیت بزرگ میدانم.

قانع ادامه داد: کشیدن این تابلو دو سال طول کشید و از محرم ۱۳۸۴ تا محرم ۱۳۸۶ انجام شد. شیوه نقاشی این پرده، نوین است و تکنیک آن به گونه ای است که روی بوم نقاشی نشده بلکه روی برزنت به تصویر درآمده تا با توجه به ابعاد آن، قابلیت حمل و نقل بدون صدمه دیدن را داشته باشد.

وی با بیان اینکه این اثر، بزرگ ترین پرده ای است که در کشور در این زمینه تولید شده است، گفت: این کار را با اعتقاد بسیار زیادی انجام دادم. معتقدم رستگاری تنها به عبادت نیست بلکه مهم است انسان بتواند اثری از خودش به یادگار بگذارد که برای مردم آموزنده و تفکربرانگیز باشد.

این هنرمند پیشکسوت ادامه داد: خداوند به من توفیق داد که ۱۵ سال پیاپی به مکه بروم. این سفرها برای من همراه با مردم شناسی، جامعه شناسی، مطالعه درباره دین و ... بود و آنجا به من الهام شد این پرده را نقاشی کنم و تصمیم گرفتم هر طور شده این کار را انجام بدهم.

قانع درباره نسل جدید هنری کشور اظهار نگرانی کرد و افزود: وقتی بعضی از هنرجوها را می بینم تاسف میخورم. نسل جدید راه را گم کرده است. آن ها می خواهند بدون تلاش و زحمت، ره صد ساله را یک شبه طی کنند در حالی که تا مرارت و سختی نکشند نمیتوانند به موفقیت دست پیدا کنند. دنیای ماشینی امروز همه را بلعیده است. تکنولوژی، مجال تفکر به خود و جهان را از جوانها گرفته و آنها دچار خودفراموشی شده اند.

وی تاکید کرد: هنرمندان در گذشته بینش داشتند ولی هنرجویان امروزی به دانش بسنده میکنند و به دنبال کسب بینش، تعمق و تجربه نیستند. ما مثل جوانه ای که از لای سنگ رشد کند، تلاش کردیم تا به موفقیت دست پیدا کنیم ولی متاسفانه چنین تلاشی امروزه کمتر به چشم میخورد.

نظر شما
پربیننده ها