حماسه‌آفرینان ورامین، پیشوا و قرچک در عملیات شکست حصر سوسنگرد را بشناسید-2

شهادت هدیه‌ای الهی از جانب خداوند تبارک و تعالی است

شکست حصر سوسنگرد واقعه‌ای است که هیچگاه از اذهان پاک نخواهد شد. این حماسه‌ ماندگار را قهرمانان و دلاورانی از سراسر ایران رقم زدند که یاد و خاطره آنها تا همیشه بر تارک تاریخ این سرزمین نقش خواهد بست.
کد خبر: ۶۰۶۷
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۰ - 17November 2013

شهادت هدیه‌ای الهی از جانب خداوند تبارک و تعالی است

خبرگزاری دفاع مقدس: شهر سوسنگرد یکی از شهرهای تابع شهرستان دشت آزادگان است که در اوایل جنگ کنترل آن به دست دشمن بعثی افتاد ولی با توجه به اینکه این شهر برای تصرف شهر اهواز که هدف اساسی عراق در جنگ بود بسیار مهم و حیاتی بود، خارج شدن آن از دست دشمن برای رزمندگان ایرانی بسیار اهمیت داشت و سرانجام از خودگذشتگی آنها با تعداد نیروها و ادوات جنگی بسیار کمتر از دشمن باعث شد این شهر در 26 آبان سال 1359 از دست دشمن خارج و بدین ترتیب رویای تصرف مرکز خوزستان از سوی عراقیها با فداکاری سربازان ایرانی نقش بر آب شود.

بدون شک یکی از رموز موفقیت نیروهای اندک ایرانی در برابر ارتش گسترده عراقی که شامل یک لشکر زرهی با 3 تیپ، یک گردان نیروهای مخصوص، یک گردان پیاده، 2 گردان کماندو و یک گردان شناسائی بود، نقش مدبرانه مقام معظم رهبری که در آن زمان نماینده حضرت امام (ره) در شورای عالی دفاع بودند، میباشد.

با توجه به اینکه بنی صدر در آن زمان سمت فرماندهی کل قوا را داشت کارشکنیهای زیادی را درجهت اعزام تیپ سوم لشکر 92 زرهی ارتش به منظور کمک به رزمندگان اندک سپاه، نیروهای ژاندارمری سوسنگرد و گروه جنگهای نامنظم شهید چمران انجام داد، اما ایستادگی مقام معظم رهبری در برابر این کارشکنی بنیصدر و دستور ایشان مبنی بر اضافه شدن هرچه سریعتر تیپ به رزمندگان که با فرمان تاریخی امام خمینی (ره) که "تا فردا باید سوسنگرد آزاد شود" همراه گردید سبب شد با رشادتها و جانفشانیهای رزمندگان اسلام در 26 آبانماه سوسنگرد آزاد شود.

نوشتار زیر، زندگینامه و وصایای شهدای شهرستانهای ورامین، پیشوا و قرچک در این عملیات غرور آفرین است.

شهید داود محمدی

او در سال 1338 متولد شد و در سوسنگرد نیز به شهادت رسید. پدر وی درباره فعالیتهای سیاسی، اجتماعی شهید میگوید: پسرم با من اعلامیهها و نوارهای آقا را قبل از انقلاب پخش میکرد. به طور دائم در تمام تظاهرات و راهپیمائیها از قبیل راهپیمائیهای روزهای تاسوعا و عاشورا شرکت میکرد. روز 17 شهریور در میدان شهدا بود. در تصرف پادگانها همچون عشرت آباد، عباس آباد و غیره شرکت کرد. بعد از پیروزی انقلاب در مسجد حمزه به فعالیت مشغول بود، حتی با چوب هم نگهبانی میداد و در اواخر پائیز 1359 به طور داوطلب به ارتش رفته و استخدام شد و سرانجام در تاریخ 31/2/60 در سوسنگرد به شهادت رسید.

این شهید گرانقدر در وصیتنامه خود چنین نگاشته است:

بسیار خرسندم که توانسته ام به ندای هل من ناصر ینصرنی حسین زمان خمینی بت شکن لبیک گفته و لیاقت شهادت را پیدا کنم. پدر عزیزم درود برتو که همچون ابراهیم فرزند خود را به فرمان خدای بزرگ به قربانگاه فرستادی. مادر مانند وهب باش که سر فرزندش را در جنگ به سوی دشمن پرتاب کرد و با ندای محکمش به آنان گفت من چیزی را که به خدا دادهام پس نمیگیرم. مادر جان هر قطره نفتی که مصرف میکنید خون یک جوان از مملکت خودمان است. این شهادت هدیه ای است الهی از جانب خداوند تبارک و تعالی برای کسانی که لایق هستند. من هم از خدا میخواهم که لیاقت دریافت این هدیه را نصیبم کند. از شما میخواهم اگر شهادت نصیبم شد برای من گریه نکنید جون ما با دیگر همرزمان خود با خدای خویش پیمان بستهایم که از ناموس مملکت و اسلام تا آنجا که در توان داریم دفاع کنیم و هرگز امام را تنها نگذاریم. در آخر از همه شما تقاضا دارم امام و مملکت را تنها نگذارید و پشتیبان خون شهیدان باشید.

شهید حمید رضا تقی پور حسین آبادی

وی در سال 1331 در تهران متولد شد. تا مقطع دیپلم تحصیل کرد و قبل از شهادت در کادر ارتش اشتغال داشت. شهید بزرگوار در سال 1359 با عضویت ارتشی به جبهه اعزام شد و در تاریخ 12/12/59 براثر اصابت گلوله در ارتفاعات الله اکبر به شهادت رسید. مزار این شهید در گلزار شهدای ورامین است.

بخشی از وصیتنامه این شهید دلاور بدین شرح است:

هدفمان این است که تکلیفمان را عمل کنیم. تکلیفمان صیانت از اسلام است. اگر بکشیم تکلیف را عمل کردهایم و اگر کشته شویم تکلیف را عمل کردهایم.

مادرم اگرچه جبران زحماتت برایم محال است ولی به خواست خدا و درسایه اسلام در جبهه نبرد حق و باطل با شعار لااله الا الله و اشهد ان محمد رسول الله شهادت میدهم باشد که مدال افتخار شهادت من بر سینه تو نشانی از قدردانی و تشکر است از تو.

مبادا برای من ماتم بگیری و سیاه بپوشی که این سخت مرا می آزارد .لباس شادی بپوش که من در راه دین جد بزرگوارمان جان دادم و زنده شدم و زندگی جاودانه یافته ام .سربلند و با افتخار زندگی کن که من زنده ام و شاهد این افتخارم.
پدرم اگر از پیشت میروم هیچ نگران نباش .این راهی است که سرور آزادگان به ما آموخته و دیگر برادرانم را به این راه تشویق کن

شهید قدمعلی چهاردهی
شهید بزرگوار در سال 1325 در شهرستان کردکوی به دنیا آمد و تحصیلات خود را تا ششم ابتدائی ادامه داد و بعد از اتمام رساندن خدمت سربازی در یکی از بیمارستانهای تهران مسئولیت پخش اعلامیه های حضرت امام را داشته و چندین بار به جبهه اعزام شده است تا اینکه در منطقه الله اکبر در تاریخ 27/7/59 به درجه رفیع شهادت نائل آمده است

شهید علیرضا خرمی

او متولد 15/4/1339است و در 1/8/59 نیز به شهادت رسید.

شهید خرمی در وصیتنامهاش چنین میگوید:

خدایا سخنان ناقابل خود را با این دعا آغاز میکنم که نظری بر این بنده مرده و گنهکار خود کردی و راه راست را نشانش دادی و قدمهایش را در این راه با نیروی خود استوار کردی و خدایا باز حمد و ستایش تو را میکنم که توفیق و سعادت این را عطا کردی که به جبهه بروم و بتوانم لااقل کمی از دین خود را نسبت به این نهضت جهانی ادا کنم و در کنا ر حضرت مهدی (عج) و نایبش مشغول دفاع از اسلام و قرآن بشوم.

بارالهی این نهضت جهانی ما را به انقلاب جهانی امام زمان (عج) متصل بگردان ودر فرجش تعجیل بفرما و امام امت این قلب تپنده امت و این سمبل ایثار و مقاومت، پیر جماران را برای مظلومان جهان و رهبری انقلاب نگهدار.

ای پدر و مادرم بدانید که با آگاهی کامل قدم در راه خدا گذاشتم و با آگاهی به علم شهادت، شهادت را از خدا طلب نمودم و علم شهادت به نظر اینجانب چنین بوده. شهادت دیدار عاشقانه اللهو شهادت دیدار جانانه ثار الله و شهادت رسیدن به رضوان الله و شهادت دیدار دوستانه محمد و آل محمد (ص) و شهادت دیدار صمیمانه شهیدان جان برکف که در رحمت وسیع خداوند غوطه ورند. ودر آخر برای آمرزش اینجانب دعاکنید.

ای دوستان بدانید که اطاعت از امام خمینی واجب است و ای عزیزان خدا در راه الله ثابت قدم و استوار باشید و از کشته شدن در راه الله با جان و دل استقبال کنید. ای سربازان حضرت مهدی (عج) بدانید که پیروزی در این جنگ تحمیلی بلکه در تمام جنگها از آزادی قدس و کربلا گرفته تا به اهتزاز در آمدن پرچم اسلام و توحید برفراز ویرانه های کاخ استکبار جهانی از آن لشکریان اسلام است ولی این پیروزی بستگی به ایثار و مقاومت و شجاعت و روح خداجوئی و شهادت طلبی و اطاعت از امر رهبری شما دارد.

متن پیام تسلیت جانشین رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران سرتیپ ولی فلاحی به مناسبت شهادت وی

ملت مسلمان و مبارز ایران به ویژه ارتش جمهوری اسلامی ایران، خاطره خونهای پاک شهیدان انقلاب را عزیز میدارد و رشادت و رادمردیهایشان را ارج مینهد. برادر سربازمان سرکار سرباز یکم علی رضا خرمی به تاریخ آبان ماه 59 در منطقه عملیات جنگی به درجه رفیع شهادت که ارزوی فرد فرد مجاهدان راستین راه حق و مدافعان نظام جمهوری اسلامی است، نائل آمده است. یقین است که یاد از خود گذشتگی و جانفشانی آن سرباز دلیر اسلام نمونه بارزی برای سایر خدمتگزاران ارتش جمهوری اسلامی خواهد بود.

دیگر شهدای جنوب شرق استان تهران در منطقه سوسنگرد عبارتند از:
حسین کریم زادگان، یدالله سیلسپور، ناصر مهرعلیان، علی شصتی، محسن پازوکی، جواد پازوکی

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار