استاد خارج فقه حوزه‌های علمیه:

افشای خودسرانه و تک‌روی در مجازات مجرمان، خودش جرم است

آیت‌الله کعبی گفت: «تشهیر» به معنای افشاگری و برملا کردن در ادبیات مجازات مفسدان آمده، اما اگر در این کار، خودسری و تک‌روی صورت بگیرد، خودش جرم است.
کد خبر: ۶۰۶۹۸۴
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۶ - 30July 2023

افشای خودسرانه و تک‌روی در مجازات مجرمان، خودش جرم استبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، آیت‌الله «عباس کعبی» نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و استاد خارج فقه حوزه‌های علمیه در گفت‌وگویی، اظهار داشت: «تشهیر» به معنای افشاگری و برملا کردن در ادبیات مجازات مفسدان آمده، اما این کار باید بعد از صدور حکم دادگاه و طبق قانون اجرا شود و خودسری در آن پذیرفته نیست.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه تک‌روی و خودسری در افشای فساد، به ویژه در موضوعات اخلاقی موجب شکل‌گیری جرم می‌شود، افزود: افشاگری که باعث افترا و تهمت به افراد شود؛ پیش از آنکه دادگاه صالح درباره آن مفسده حکم صادر کرده باشد، باعث هرج و مرج در جامعه و بی‌آبرویی افراد بی‌گناه می‌شود.

کارشناس ارشد حقوق ادامه داد: محکمه درباره اتهامات اخلاقی به افراد، بسیار سختگیر است و تا جایی که ممکن باشد، اصل را بر برائت می‌گذارد. حتی وقتی ۴ شاهد عادل به عنوان شهود پرونده در دادگاه حاضر می‌شوند و درباره موضوعی شهادت می‌دهند، باید اظهاراتشان عیناً مثل هم باشد؛ اگرنه قاضی رأی بر ابطال شهادت می‌دهد و از افراد، سلب اطمینان می‌کند. چون جرم شهادت دروغ، آن‌قدر سنگین است که دادگاه می‌تواند آن را «برچسب‌زنی» و «تشهیر باطل» قلمداد کند.

آیت‌الله کعبی با بیان اینکه شرع مقدس اجازه تهمت به افراد اعم از مسلمانان و دیگر شهروندان را نمی‌دهد، اضافه کرد: در اتهاماتی مثل زنا و لواط، شرع اسلامی بسیار دقیق‌تر و سختگیرتر هم هست. علاوه بر شهودی که باید صحت شهادتشان برای دادگاه اثبات شود، خود متهم نیز باید اقرار کند. گاهی بررسی پرونده‌ای از این دست، ماه‌ها و سال‌ها طول می‌کشد تا صحت یا نادرستی وقوع جرم به اثبات برسد؛ چون متهم باید بالغ، رشید، عاقل و مختار باشد و قرائن پرونده، حجت را بر قاضی تمام کند. در چنین شرایطی چگونه می‌شود بلافاصله هر شنیده‌ای را افشا و برای آن حکم صادر کرد؟

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به این سؤال که چرا شارع مقدس اسلامی نسبت به «تشهیر» تا این اندازه حساس و دقیق است، گفت:، چون اگر حتی ذره‌ای حقوق انسان‌ها نادیده گرفته شود، امنیت اخلاقی و روانی و نزاکت اجتماعی تضعیف می‌شود، به منزلت افراد لطمه می‌خورد و جامعه سست می‌شود.

آیت‌الله کعبی با بیان آیه‌ای از قرآن کریم ادامه داد: خداوند در آیه ۱۹ سوره مبارکه نور می‌فرماید: انَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَنْ تَشِیعَ الْفاحِشَه فِی الَّذِینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ فِی الدُّنْیا وَ الاخِرَهِ؛ کسانی که دوست دارند زشتی‌ها در میان مردم باایمان شیوع یابد، عذاب دردناکی برای آنان در دنیا و آخرت است؛ بنابراین هرچه در فضای مجازی منتشر شد، نباید ما را به دام عملیات روانی دشمن بیندازد و به سادگی با دست به دست کردن اتهامات و افتراها، آبروی افراد را بریزیم.

حقوقدان عضو شورای نگهبان در پایان گفت: اگر «تشهیر» و افشاگری با خودسری و تک‌روی توأم شود، خودش جرم است و قاضی می‌تواند علیه افشاگر و تهمت‌زننده اعلام جرم کند.

منبع: فارس

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار