در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه سوریه مطرح شد؛

وزیر امور خارجه: امنیت سرمایه مشترک همه کشور‌های منطقه/ رژیم صهیونیستی تنها راه استمرار حیاتش را جنگ‌افروزی می‌داند

امیرعبداللهیان گفت: امنیت منطقه سرمایه مشترک همه کشور‌های منطقه است و تلاش جمهوری اسلامی در جهت افزایش صلح و امنیت ادامه خواهد داشت.
کد خبر: ۶۰۷۱۸۲
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۴ - 31July 2023

امیرعبداللهیان: / فیصل مقداد:به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان امروز (دوشنبه) در نشست خبری مشترک با «فیصل مقداد» همتای سوری خود اظهار داشت: در جریان سفر هیات عالی رتبه سوری علاوه بر جناب آقای فیصل دو تن از اعضای کابینه دولت سوریه حضور دارند که وزرای اقتصادی سوریه محسوب می‌شوند.

امیرعبداللهیان گفت: ما علاوه بر نشست با وزیر امور خارجه نشست  بذرپاش وزیر راه و شهرسازی را با همتای سوری خود داشتیم، خرسند هستیم که در هفته‌های گذشته با کوشش جدی سفرای دو کشور در دمشق و تهران و پیگیری مستمر وزرای دو کشور شاهد پیشرفت‌های خوبی در اجرایی شدن توافقات اقتصادی بودیم.

وزیر امور خارجه ادامه داد: توافق برای استفاده از پول ملی برای مبادلات تجاری، تاسیس شرکت بیمه‌ای مشترک، آغاز سفر‌های زیارتی در دمشق، تقویت همکاری‌های بخش خصوصی و تجار دو کشور، افزایش تعداد پرواز‌های هوایی، برخورداری تجار از حذف تعرفه‌های تجاری، توافق در حوزه ترانزیت از جمله موضوعات پیشرفت کرده فی مابین تهران و دمشق است.

وی افزود: کمیته مشترک اقتصادی، کمیته مشترک علم و فناوری و کمیته مشترک حقوقی به صورت فعال در حال همکاری هستند، در نشستها در حوزه‌های منطقه‌ای بحث و تبادل نظر داشتیم، فرصت را مغتنم می‌شمارم و عملیات‌های تروریستی در سوریه و پاکستان را محکوم کنم و به دو ملت تسلیت عرض می‌کنم.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: امنیت منطقه سرمایه مشترک همه کشور‌های منطقه است و تلاش جمهوری اسلامی در جهت افزایش صلح و امنیت ادامه خواهد داشت، جمهوری اسلامی ایران در بازسازی سوریه قطعا کمک‌های خود را ادامه خواهد داد، همچنین در این جلسه لزوم ادامه نشست‌های آستانه مورد توجه قرار گرفت.

وی افزود: رژیم صهیونیستی بزرگ‌ترین عامل ناامنی در منطقه است و این رژیم تنها راه استمرار حیات خود را جنگ افروزی می‌داند، صهیونیست‌ها باید بدانند هیچ یک از اقدامات خصمانه آنها بی پاسخ نمی‌ماند، جمهوری اسلامی ایران از استقلال سوریه حمایت می‌کند و نقض تمامیت ارضی این کشور را محکوم می‌کند.

امیرعبداللهیان ادامه داد: در آخرین نشست چهارجانبه آستانه مقرر شد نیروهای نظامی ترکیه از مناطق سوریه خارج شوند و به کشورشان بازگردند، متعاقبا رئیس جمهوری سوریه این منطق را پذیرفته اند که تامین امنیت مرزهای مشترک با ترکیه را تضمین کنند.

وی افزود: تهران و مسکو در این زمینه تسهیل کننده این موضوع هستند و در کمک به بازگشت آرامش و صلح به منطقه از هیچ کمکی دریغ نمی کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ما پروژه‌های مختلفی را با دولت سوریه توافق کرده ایم که در زمینه های مختلف اعم از بنادر، ترانزیت، مخابرات و تولید بتوانیم به سوریه کمک کنیم، ما در بخش خصوصی همچنین نیز توافقاتی داشته ایم که تجار سوری به سهولت بتوانند نیازمندی های مردم سوریه را تامین کنند.
 
امیرعبداللهیان برای ارتقای سطح روابط اقتصادی با سوریه گفت: در موضوع ترانزیت یکی از خطوط ترانزیتی فعال شدن است که سه کشور ایران سوریه و عراق را در بر می گیرد ما مصمم هستیم که این مسیر ترانزیتی روز به روز تقویت شود.
 
وی افزود: از زمانی که برنامه همکاری‌های بلند مدت ایران و سوریه در سفر رییس جمهور به سوریه به تصویب رسید کمیته های مختلفی برای افزایش همکاری ها و اجرایی شدن توافقات فی ما بین ایجاد شده است تا روند اجرایی شدن توافقات تسریع شود.
انتهای پیام/371
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار