معاونت علمی ریاست جمهوری عنوان کرد؛

حمایت پنج هزار میلیارد ریالی برای توسعه فناوری‌های نرم و فرهنگی

دهقانی در بازدید و رونمایی محصولات خانه خلاق و نوآوری «ستاپ» موسسه خدمان علمی آموزشی رزمندگان اسلام از حمایت پنج هزار میلیارد ریالی برای توسعه صنایع خلاق و فناوری‌های نرم و فرهنگی بر بستر صندوق صنایع خلاق خبر داد.
کد خبر: ۶۰۷۳۵۳
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۶ - 01August 2023

حمایت پنج هزار میلیارد ریالی برای توسعه فناوری‌های نرم و فرهنگیبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، «روح‌الله دهقانی» معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در بازدید از سکوی تحول آموزش و پرورش (ستاپ) موسسه خدمات علمی آموزشی رزمندگان اسلام، با اشاره به انگیزه و تلاش ارزنده فعالان حوزه خلاق و نوآوری اظهار داشت: چنین مجموعه‌هایی اگرچه خیلی بزرگ نیستند، اما دیدن تلاش‌ها و انگیزه‌های سرشار آنان امیدبخش است؛ نهاد دولتی یا عمومی این هوشمندی را یافته که متوجه شود فرزند زمان بودن به چه معناست و این که جریان نوآوری را در دل خود رسوخ می‌دهد، امیدبخش است.

دهقانی با بیان اینکه خانه خلاق و نوآوری «ستاپ»، رسیدن به ۵۰۰ تیم تحت حمایت، طی پنج سال آینده را هدف‌گذاری کرده که چشم انداز خوبی است، افزود: خانه‌های خلاق و نوآوری، بر اساس میزان رشد و عملکردشان مورد حمایت قرار می‌گیرند و برون‌داد‌های این خانه‌ها ارزیابی می‌شود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری ادامه داد: ستاد توسعه فناوری‌های نرم و صنایع خلاق در معاونت علمی، زمینه را برای رشد و بالندگی شرکت‌های خلاق و شتابدهی کسب و کار‌های این حوزه به کمک خانه‌های خلاق و نوآوری فراهم می‌کند؛ از این روی رسیدن به عدد ۵۰۰ گروه خلاق در پنج سال توسط این خانه خلاق و نوآوری ممکن است به صورت تصاعدی صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه در گام نخست حمایت ۲۰ میلیارد ریال برای افزوده شدن ۱۰ تیم تخصیص خواهد یافت و نیمی از این مبلغ نیز به عنوان حمایت پژوهانه به این مجموعه اختصاص داده می‌شود، تصریح کرد: شرکت‌های خلاق و خانه‌های خلاق و نوآوری الگوی موفقی از مردمی سازی اقتصاد دانش‌بنیان و مولدسازی سرمایه‌ها و زیرساخت‌ها هستند؛ نهاد‌هایی که می‌خواهند حمایت گری کنند، الگو‌های موفق و ارزشمندی در دست دارند که بهره‌مندی از زیرساخت‌ها و امکانات برای کسب و کار‌های نوآور از جمله کسب و کار‌های خلاق یا دانش‌بنیان همان مولدسازی دارایی‌ها و امکانات و تسهیلات است.

دهقانی با تصریح اینکه خلاقیت پررنگ‌تر از فناوری، زمینه‌ساز شکل‌گیری شرکت‌های خلاق است، ادامه داد: آن‌چه که امروز به آن احتیاج داریم، نوآوری است و تمام تلاش‌ها در مسیر تحقق نوآوری صورت می‌گیرد. نوآوری، دو بال خلاقیت و فناوری دارد بدین صورت که چنانچه شکل گیری نوآوری، به فناوری وابسته باشد، شرکت، محصول یا خدمت دانش‌بنیان بوجود می‌آید.

وی افزود: دستاورد‌های این نوآوری، عمدتاً محدود به جامعه خاصی از جمله نخبگان است، اما در مقابل نوآوری‌هایی داریم که متکی به بال خلاقیت هستند؛ این نوع نوآوری‌ها عمومی‌تر و مردمی‌تر بوده و قشر گسترده‌تری از جامعه را درگیر می‌کنند بنابراین، حوزه صنایع خلاق به توسعه نوآوری‌های اجتماعی کمک می‌کند و به مردم این موضوع را می‌رساند که نوآوری صرفا مربوط به دانشگاه و پژوهشگاه و نخبگان نیست لذا صنایع خلاق، زمینه‌ساز نقش آفرین کردن مردم در عرصه و نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان به شمار می‌روند.

در حاشیه این بازدید، از دو محصول «زی‌بازی» و «دناپ» که توسط شرکت خلاق نوآوران بازی سلامت، طراحی و تجاری سازی شده است، رونمایی شد؛ «زی‌بازی» سامانه جامع تمرین کلاسی بازی‌محور برای تمامی دانش آموزان و با توجه به رویکرد‌های شناختی است و ضمن کمک به فعالیت بدنی، به ارتقای مهارت‌های شناختی و عملکرد مستمر، می‌تواند آزمون‌های دوره‌ای را نیز برگزار کند.

همچنین محصول «دناپ» نیز یکی دیگر از محصولاتی بود که قرار است در قالب پلتفرم دستیار هوشمند من (رایمن) و پنجره واحد ارایه خدمات آموزشی و تربیتی تمام نیاز‌های حوزه آموزش و پرورش را به طور گسترده ارایه دهد.

سکوی تحول آموزش و پرورش (ستاپ) موسسه خدمات علمی آموزشی رزمندگان اسلام، خانه خلاق اختصاصی فعال در حوزه آموزش و تربیت است که به رفع نیاز‌های خلاق نظام آموزش و یادگیری کشور کمک می‌کند.

انتهای پیام/231

نظر شما
پربیننده ها