توسط انتشارات «راه یار»:

خاطرات شفاهی یک «خانم مربی»/ «بوی خوش اسفند» منتشر شد

کتاب «بوی خوش اسفند»؛ خاطرات شفاهی اکرم خان‌محمدی، از مربیان پرورشی دهه شصت به قلم فاطمه تیلونتن و از سوی انتشارات «راه یار» منتشر شد.
کد خبر: ۶۰۷۳۸۷
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۲ - 01August 2023

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، کتاب «بوی خوش اسفند»؛ خاطرات شفاهی اکرم خان‌محمدی، از مربیان پرورشی دهه شصت به قلم فاطمه تیلونتن و از سوی انتشارات «راه یار» منتشر شد.

در هشتم اسفند ۱۳۵۸ با تدبیر شهیدان رجایی و باهنر، نهاد «امور تربیتی» در آموزش‌وپرورش و متناسب با اهداف نظام اسلامی بنیان نهاده شد. اهمیت این تدبیر زمانی روشن می‌شود که بدانیم در آن زمان آموزش‌وپرورش و مدارس کشور، علاوه بر گرفتاری‌های ناشی از نظام تربیتی شاهنشاهی، میدان تاخت و تاز گروه‌ها و گروهک‌های سیاسی و حتی مسلّحانه بود؛ لذا این نهاد انقلابی در دهه ۶۰ تبدیل به محور فعالیت‌های تربیتی، فرهنگی و هنری در مدارس کشور شد و مربیان پرورشی، اصلی‌ترین مسئولان پیگیری تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی در مدارس بودند.

«بوی خوش اسفند» منتشر شد/خاطرات شفاهی یک «خانم مربی»

تشکیل و ساماندهی هزار‌ها گروه هنری، مانند سرود، تئاتر، شبکه تولید و پخش فیلم و مقابله با فعالیت‌های گروهک‌ها، حضور در جنگ و پشتیبابی از جنگ، ارتباط با خانواده‌های شهدا و مجروحان جنگی، کتاب‌خوانی، تیم‌های ورزشی و... از اقدامات مربیان پرورشی بوده است.

«بوی خوش اسفند» در چهارده فصل، خاطرات و فعالیت‌های خانم اکرم خان‌محمدی از مربیان پرورشی دهه شصت را روایت می‌کند. در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «اردیبهشت داشت به نیمهاش نزدیک میشد و تا پایان سال تحصیلی، فرصت چندانی نمانده بود. کلاس‌های عقیدتی مدرسه و جلسات تحلیل سیاسی خانه و برنامهریزی برای انجام فعالیت‌های هنری ذهنم را خیلی درگیر کرده بود. مدرسه امکانات زیادی نداشت. میبایست برای نمایش‌های کوتاه بچهها، وسایل و تجهیزاتی تهیه می‌کردم. از چند نفری که راهنمایی خواستم، گفتند شاید قسمت هلالاحمر یا همان شیروخورشید و پیشاهنگی سابق داشته باشند.

یک روز رفتم اداره و مستقیم سراغ اتاق آقای روحیپور را گرفتم. دخترش دانش‌آموز مدرسۀ حضرت زینب (س) بود و خودش مسئول هلال احمر اداره. اول، فکر کرد حرفی دربارۀ دخترش دارم؛ اما وقتی گفتم برای اجرای تئاتر لباس و وسیله لازم دارم، تعجب کرد و با پوزخند پرسید: «مگه توی جمهوری اسلامی هم میشه کار هنری انجام داد؟ اون هم با فلوت و شیپور و...؟»

«بوی خوش اسفند» منتشر شد/خاطرات شفاهی یک «خانم مربی»

بنابرین گزارش، کتاب «بوی خوش اسفند» که تحقیق آن برعهده فاطمه تیلونتن و عرفان قمی بوده و تدوین آن توسط فاطمه تیلونتن صورت گرفته است، در ۴۸۰ صفحه، شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۱۷۵ هزار تومان منتشر شده و علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب‌ها را علاوه بر کتابفروشی‌ها، از سایت یا صفحات مجازی ناشر به نشانی raheyarpub.ir تهیه کنند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار