همزمان با سالروز شهادت شیخ فضل‌الله نوری؛

طرح «شیخ شهید» در سازه‌های تبلیغاتی شهرتهران اکران شد

اکران فرهنگی سالروز شهادت شیخ فضل الله نوری با طرح «شیخ شهید» در سازه‌های تبلیغاتی و فضای شهری پایتخت توسط سازمان زیباسازی شهرتهران انجام شد.
کد خبر: ۶۰۷۳۹۵
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۴ - 01August 2023

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، اکران فرهنگی سالروز شهادت شیخ فضل الله نوری با طرح «شیخ شهید» در سازه‌های تبلیغاتی و فضای شهری پایتخت توسط سازمان زیباسازی شهرتهران انجام شد.

طرح «شیخ شهید» در سازه‌های تبلیغاتی شهرتهران اکران شد

فضل‌الله کجوری، مشهور به شیخ فضل‌الله نوری (۱۲۵۹قـ۱۳۲۷ق)، از مجتهدان طراز اول در تهران و از پیشروان جنبش مشروطه ایران بود. وی با پشتیبانی آخوند خراسانی، اصل دوم ممتم قانون اساسی مشروطه مبنی بر تشکیل هیئت‌نظار را به تصویب مجلس شورای ملی رساند ولی به دلیل اختلاف با دیگر نمایندگان درباره برخی از اصول متمم قانون اساسی مشروطه، از مجلس کناره‌گیری کرد و با راه‌اندازی جریانی که مشروعه‌خواهان نام گرفت، اعتراضات شدیدی بر مشروطه‌خواهان و مشروطیت وارد کرد.

شیخ فضل‌الله با همراهی کردن مخالفان مشروطه در ماجرای به توپ‌بستن مجلس، جمع‌آوری امضا از علما برای عدم بازگشایی مجلس بعد از به‌توپ‌بسته‌شدن آن توسط محمدعلی شاه و نوشتن رساله‌هایی از جمله رساله حرمت مشروطه، مخالفت مشروطه‌خواهان را به خود جلب کرد.

وی پس از دوره استبداد صغیر و فتح تهران به‌دست مشروطه‌خواهان در دادگاهی محاکمه و سرانجام اعدام شد.

شیخ فضل‌الله کجوری معروف به نوری فرزند ملاعباس نوری طبری، در منطقه نور مازندران در ۲ ذی‌الحجه ۱۲۵۹ق در کجور زاده شد. وی فرزند ملاعباس نوری طبرسی است. مادر او دختر میرزامحمدتقی نوری و خواهر میرزاحسین نوری (محدث نوری) بود. شیخ فضل‌الله خواهری داشت که بدون فرزند درگذشت.

وی در آغاز جوانی به تحصیل مقدمات علوم متداول عصر خود پرداخت و برای تکمیل تحصیلات، همراه میرزاحسین نوری به نجف مهاجرت کرد و در حوزه به درس شیخ راضی آل خضر، میرزا حبیب‌الله رشتی و سید محمدحسن شیرازی راه یافت و پس از نیل به مرتبه اجتهاد به اشاره میرزای شیرازی برای ارشاد و هدایت مردم، به تهران آمد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار