موافقت امام (ره) با حذف قید مرد و شیعه بودن رئیس‌جمهور

۱۲ مرداد سالروز انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی است، مجلسی که توسط اعضای آن پیش‌نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تهیه و تدوین شد.
کد خبر: ۶۰۷۶۶۶
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۰ - 03August 2023

موافقت امام (ره) با حذف قید مرد و شیعه بودن رئیس‌جمهوربه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، مرکز اسناد انقلاب اسلامی نوشت: ابراهیم یزدی با بیان خاطره‌ای در خصوص کشمکش بر سر شرط‌های ریاست‌جمهوری در اصل ۱۱۵ قانون اساسی گفته است: «بعد از تدوین و نهایی‌شدن پیش‌نویس قانون اساسی... آیت‌الله گلپایگانی در ۲ مورد ایراد گرفته بودند.

اول اینکه باید قید شود که رئیس‌جمهور مرد باشد. دوم اینکه شیعه اثنی‌عشری باشد. در دیدار با آقای خمینی توضیح دادم که اضافه کردن این قیود و شهود نه لازم است و نه مفید.

در کشوری مثل ایران رئیس‌جمهوری عملاً مرد خواهد بود. اما اگر تصریح شود بار معنایی منفی برای جمهوری اسلامی خواهد داشت و ثانیاً انتخاب یک رئیس‌جمهور غیر شیعه هم بسیار بعید است.

اما ایران تنها کشور با اکثریت شیعه می‌باشد. اگر ما در (قانون اساسی) ایران این را قید نکنیم می‌توان امیدوار بود در کشور‌هایی که شیعه در اقلیت است راه برای انتخاب شیعه به ریاست جمهوری باز بماند.

آقای خمینی استدلال مرا پذیرفتند، اما گفتند بروید آقای گلپایگانی را قانع کنید. در خدمت آقایان مهندس بازرگان و مهندس کتیرایی به قم رفتیم و با آیت‌الله گلپایگانی گفتگو کردیم.

اما ایشان حاضر به تغییر نظر خود نشدند و گفتند من می‌ایستم و شیخ فضل‌الله این انقلاب می‌شوم. وقتی این گفتگو را به اطلاع آقای خمینی رساندیم ایشان گفتند ما به یک شیخ فضل‌الله نوری دیگر احتیاجی نداریم، نظر ایشان را تأمین کنید و متن اولیه به همین ترتیب اصلاح شد».

تاریخ تحولات جمهوری اسلامی ایران (۲۲ بهمن ۱۳۵۷ تا ۱۳ آبان ۱۳۵۸) به نقل از؛ (مصاحبه‌ی مجله‌ی ایران دخت با ابراهیم یزدی، شماره ۱۳۸۸/۹/۲۸، ص ۲۴)

منبع» فارس

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار