یادداشت/ پوریا کریم‌پور

صیانت از اسلام ناب محمدی (ص)؛ مقابله با نفوذ اندیشه‌های «نولیبرال»

دانش‌های مسموم (علوم انسانی غربی) در تعارض ذاتی با اندیشه‌های دینی قرار دارد و اهداف و غایت دیگری را برای جوامع انسانی ترسیم می‌کند.
کد خبر: ۶۰۷۸۷۴
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۳:۱۵ - 06August 2023

صیانت از اسلام ناب؛ مقابله با نفوذ اندیشه‌های «نولیبرال»گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس- پوریا کریم‌پور؛ «دانش‌های مسموم»، «علوم انسانی غربی»، «علوم انسانی غیر توحیدی» و .... همگی کلیدواژه‌هایی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی طی سالیان گذشته برای هشدار به مسئولان و دانشگاهیان کشور از خطر نفوذ اندیشه‌های لیبرال و نولیبرال در ساختار جمهوری اسلامی بکار برده‌اند.

معظم‌له به درستی بیان می‌فرمایند که این دانش‌های مسموم مبتنی بر جهان بینی «سکولاریته» اهداف و آرمان‌هایی در تضاد با اندیشه‌های اسلامی دنبال می‌کنند، بنابراین، خطر ترویج علوم انسانی غربی در دانشگاه و تربیت مدیران کشور مبتنی بر آن جدی است. مسمومیت علمی علوم انسانی غربی که هم اکنون در سطح عموم کشورهای جهان رواج دارد با سه گزاره ذاتاً مسموم دانسته می‌شود.

۱-تقدیس «پرومتئوس»

 در یونان باستان حُکما و اندیشمندان مبتنی بر عقاید الحادی خود بر این باور بودند که ابلیس راه شناخت، دانش و علم‌آموزی را به انسان آموخت، این موضوع اولین انحراف بشری در جهان‌بینی و نوع نگاه به علم شناخته می‌شود که یکی از اساسی‌ترین رسالت‌های انبیاء و ادیان ابراهیمی مقابله با این نوع انحراف است، در نگاه اسلام ناب محمدی که حضرت امام خمینی آن را مطرح کردند، منشأ و سرچشمه علم ذات حق تعالی است و انسان برای سعادت و تعالی خود راهی جزء عبادت و سیر مسیر الهی ندارد. در کمال تعجب باید عرض کنیم که پایه، اساس و شالوده علوم انسانی غربی را این اندیشه‌های پاگانیستی باستانی شکل می‌دهد.

۲-اصالت انسان و محوریتش بر جهان

در تلقی فلسفه غرب، منشعب از اندیشه‌های یونان باستان انسان حیوانی عاقل، زنده و مختار است که صرف اختیار و قوه عاقله‌اش او را بی‌نیاز از وحی و هادیان الهی می‌کند، این نقطه مقابل نوع نگاه اسلام است که انسان را اسیر هواهای نفسانی خود و پرده‌های ظلمت می‌داند که از مسیر نقشه الهی انبیاء باید به سعادت دنیوی و اخروی نیل پیدا کند، علوم انسانی مدرن غرب در اقتصاد، سیاست، جامعه‌شناسی و روانشناسی انسان را محور قرار می‌دهد و از وحی بی‌نیاز می‌داند، چنین نگاه نه تنها تعالی و سعادت بشر را رقم نمی‌زند، بلکه انسان به قهقرا و ظلمت محض هدایت می‌کند.

۳-آمورالیسم (اصالت لذت)

لذت‌گرایی همواره در انحرافات بشری نقش موثری ایفا کرده است، اما به طور ویژه و خاص در جریان شکل‌گیری تمدن مدرن غرب و دوران پسا رونسانس، مکتب و سبک زندگی جدید به نام «آمورالیسم» پا به عرصه علوم انسانی غرب گذاشت تا بیش از پیش بشر را در هواهای نفسانی خود غرق کند. چنین سبک زندگی و مرامانه‌ای در تعارض ذاتی با همه اصول و آموزه‌های ادیان ابراهیم به ویژه دین مبین اسلام است که همواره پرهیزکاری و کنترل هواهای نفسانی توصیه اصلی خود به مومنان می‌داند. متأسفانه علوم انسانی غربی غایت اهداف خود را تأمین سبک زندگی مبتنی بر اصل لذت‌گرایی قرار داده است.

در کل باید متذکر شویم که نگاه منتقدانه نسبت به دروس دانشگاهی به ویژه در حوزه علوم انسانی نباید مورد غفلت قرار گیرد، زیرا مطابق بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی این دانش‌های مسموم در تعارض ذاتی با اندیشه های دینی قرار دارد و اهداف و غایت دیگری را برای جوامع انسانی ترسیم می‌کند.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها