رئیس سازمان جهاددانشگاهی تهران:

لزوم تبیین نقش جهاددانشگاهی در دوران دفاع مقدس/ جهاددانشگاهی بیش از ۱۰۰ شهید تقدیم کشور کرده است

پورکریمی با بیان نقش جهاددانشگاهی در دوران دفاع مقدس نیازمند تبیین است، گفت: جهاددانشگاهی ۱۰۳ شهید به کشور تقدیم کرده که شهید ترکاشوند از جهاد دانشگاهی تهران است. این نهاد انقلابی در دوران دفاع مقدس سه دسته فعالیت اعم از فرهنگی اجتماعی، فنی تخصصی، پژوهشی انجام می‌داد که در حوزه فرهنگی اجتماعی فعالیت‌های زیربنایی داشت.
کد خبر: ۶۰۸۰۲۱
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۶ - 05August 2023

لزوم تبیین نقش جهاددانشگاهی در دوران دفاع مقدس/ جهاددانشگاهی بیش از ۱۰۰ شهید تقدیم کشور کرده استبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، «جواد پورکریمی» رئیس سازمان جهاددانشگاهی تهران امروز (شنبه) در آستانه چهل و سومین سالگرد تاسیس جهاددانشگاهی در جمع اصحاب رسانه دستاورد‌های پژوهشی و فناورانه این سازمان را تشریح کرد و با بیان اینکه جهادانشگاهی پل ارتباطی بین دانشگاه، جامعه و صنعت است، اظهار داشت: جهاددانشگاهی اکنون به یک ثمره و درخت تنومندی تبدیل شده است که به عنوان یک بدنه بسیار مفصل در کل کشور حضور دارد. جهاددانشگاهی در استان تهران 13 واحد، در باقی استان‌ها 30 واحد، سه پژوهشگاه، 24 پژوهشکده، 27 سازمان، مرکز، موسسه و شرکت و دو پارک علمی و فناوری در سطح کشور وجود دارد.

پورکریمی با اشاره به اینکه سازمان جهاد‌دانشگاهی تهران بزرگترین واحد جهاددانشگاهی است، گفت: در سازمان جهاد‌دانشگاهی تهران بیش از هزار طرح پژوهشی خاتمه‌یافته است، بیش از ۴۸ مورد ثبت اختراع و بیش از ۴۷ مورد دانش فنی در در این سازمان وجود دارد. علاوه بر این سالانه بیش از ۳۰ هزار نفر در مرکز آموزشی جهاد دانشگاهی تهران تحت آموزش قرار می‌گیرند و ۷۰ هزار نفر نیز در آزمون‌های جهاددانشگاهی شرکت کرده‌اند.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی تهران با بیان اینکه اقدامات فوق با ۲۱ هیئت علمی، ۱۰ پژوهشگر و ۱۵۰ جهادگر در این سازمان مشغول به کار هستند، گفت: رسیدن به الگوی توسعه و پیشرفت همیشه مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی است که کار‌های زیربنایی آن در پژوهشکده تحقیق و توسعه در حال انجام است. الگوی توسعه و پیشرفت کشور نمی‌تواند وارداتی باشد و باید از اعتقادات، رسوم، آداب، فرهنگ و بوم کشور با یک نگاه اسلامی و ایرانی باشد.

پورکریمی با بیان اینکه باید به تمام جنبه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و جنبه‌های انسانی توجه کرد تا کارکرد لازم را در کشور داشته باشد، بیان داشت: الگوی توسعه و پیشرفت درون‌زا و بومی کشور در دستور کار قرار گرفته و همچنین نباید از تجربیات خارج از کشور مغفول ماند.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی تهران با بیان اینکه سازمان جهاددانشگاهی دانش‌بنیان است، خاطرنشان کرد: تمام فعالیت‌ها در این نهاد مبتنی‌بر دانش فنی است، این نهاد انقلابی پذیرای شرکت‌های دانش‌بنیان است و به‌عنوان یک مرکز رشد برای شرکت‌های نوپا ظاهر می‌شود.

پورکریمی با تاکید بر اینکه نگاه جهاددانشگاهی به کسب‌وکار یک نگاه مقدس است و این امر جهاددانشگاهی را از سایر ارگان‌ها متمایز می‌کند، گفت: جهاددانشگاهی عنصر تجاری‌سازی، تولید ایده و خلق ثروت را در خود جای داده است و تمام گام‌هایی که برای تجاری‌سازی لازم است، به‌صورت یک اکوسیستم فراهم شده و افراد خارج از جهاد دانشگاهی را پذیرا هستیم.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی تهران در ادامه به نقش جهاددانشگاهی در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و با بیان اینکه به نقش بی‌نظیر این سازمان در دفاع مقدس مغفول مانده است، گفت: با توجه به اینکه جهاددانشگاهی بازوی فرهنگی کشور در دانشگاه و ارتباط آن با جامعه است، لذا همه توان خود را در جهت خدمت به انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بکار برده است و در ترویج فرهنگ انقلاب و دفاع مقدس در سطح جامعه فعالیت‌های مختلفی انجام می‌دهد.

وی گفت: جهاددانشگاهی ۱۰۳ شهید به کشور تقدیم کرده که شهید ترکاشوند از جهاد دانشگاهی تهران است. این نهاد انقلابی در دوران دفاع مقدس سه دسته فعالیت اعم از فرهنگی اجتماعی، فنی تخصصی، پژوهشی انجام می‌داد که در حوزه فرهنگی اجتماعی فعالیت‌های زیربنایی داشت.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی تهران با بیان این‌که این نهاد انقلابی در دوران دفاع مقدس از پایه‌های ثابت در حوزه فنی مهندسی بود، خاطرنشان کرد: حتی جهاد دانشگاهی در تقویت بنیه شهرها در زمان بمباران شهری نقش داشته است. جهاد دانشگاهی از طراحان اصلی بخش‌های دفاعی شهری بود، در حوزه نظامی در بخش طراحی و ساخت نقش بسزایی داشت.

وی حضور فعال در حوزه سلامت را از مهم‌ترین اقدامات جهاددانشگاهی در دوران دفاع مقدس برشمرد و بیان داشت: جهاددانشگاهی با دارا بودن دانش لازم و تعهد اسلامی و انقلابی، توان خود را در خدمت به جامعه و دفاع از کشور قرار داد و با هدف‌گذاری در حوزه ابعاد انسانی جنگ و بحث جنگ روانی و تبلیغات روانی، خدمات ارزنده‌ای به جامعه و جبهه‌های جنگ ارائه داده است.

انتهای پیام/ 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار