به گزارش گروه سایر رسانههای دفاعپرس، «عبدالله باکیده» کارگردان سینما و تلویزیون در آستانه روز مقاومت اسلامی با انتقاد از شرایط فعلی سینمای مقاومت و ارزشی در کشور اظهار داشت: نتیجه حضور مدیران کم تجربه و جوان باعث شده سینمای مقاومت در سطح باقی بماند و ما شاهد تولید آثاری باشیم که اصلاً چشمگیر و قابل توجه نیستند.
کارگردان فیلمهای سینمایی «پوتین» و «صلیب طلایی» در گفتوگویی افزود: وقتی مدیرانی به مراکزی که مسئولیت زمینه سازی برای صدور بحثهای مهم فرهنگی را دارند سنجاق شد اند که اغلب جوان هستند و از مشاوران جوانتر و کم تجربهتر از خود بهره میبرند نتیجه میشود همین وضعیت بحرانی در حوزه سینمای مهم و استراتژیک مقاومت!
وی ادامه داد: بی تردید هر نظامی که متکی بر ایدئولوژی خاصی است به خصوص ایدئولوژی مدافع که ما جزو آنها هستیم نیاز دارد تا در حوزه مقاومت طرحی را بریزد که اجرا پذیر باشد.
باکیده با تأکید بر اینکه حوزه سینمای مقاومت باید از شعار جدا شود متذکر شد: سینمای مقاومت باید از گفتمانهای جلسهای جدا شود و به حوزه اجرایی برسد. این بحران به وجود آمده در این سینمای مهم و ارزشمند، یک سازماندهی عظیمی میخواهد تا بتواند از تلاطم به آرامش برسد. باید آدمهایی که دارای استدلال و استراتژی کامل هستند برای حضور در این گروهها دعوت شود تا بتوان از این بحران عبور کرد.
این سینماگر پیشکسوت با انتقاد نسبت به برخی تولیدات دولت تصریح کرد: متأسفانه سینمای دولتی فیلمهایی را ارائه میکند که نازلتر از سینمای بدنه هستند! یک زمانی سینمای بدنه فیلمهای نازل و پیش پاافتاده ارائه میکرد، اما امروزه کار به جایی رسیده که نهادهای دولتی این قبیل فیلمها را تولید میکنند و این مایه شرمساری است.
کارگردان سریالهای تلویزیونی «نبردی دیگر» و «بچههای هور» خاطرنشان کرد: ما باید در سینمای مقاومت به روز عمل کنیم؛ مخاطب امروزی نمیتواند قهرمانان ۴۰ سال پیش را به آن صورت بپذیرد. پس تولید فیلمهای سینمای مقاومت مستلزم آن است که ما به صورت اصولی و توأم با اندیشه جدید واردش شویم. نباید شخصیتهای این سینما علی السویه باشند. مدیران باید به سمتی بروند که تولیدات این سینما بتواند با نسل جوان و به ویژه مخاطبان جهانی ارتباط بگیرد.
وی تأکید کرد: یکی از مهمترین نقاط ضعف سینمای مقاومت به ویژه طی سالهای اخیر آن است که این سینما به شدت دچار شعارزدگی شده است. ما باید از شعار دادن پرهیز کنیم و بدانیم دیگر دوره شعار دادن گذشته است.
باکیده در بخش دیگری از این گفتوگو متذکر شد: مقوله مهم مقاومت حوزههای گستردهای دارد؛ از ادبیات گرفته تا تئاتر و مجسمه سازی و هنرهای نمایشی و هنرهای تصویری مثل سینما و تلویزیون باید به شکل کاملاً متعالی به این مسأله نگاه کنند. متعالی از نظر اینکه باید از منظری به موضوع مقاومت پرداخت که بشود کل جهان آن را درک کند، اما متأسفانه ما بسنده میکنیم به اینکه مثلاً فیلمی راجع به یک شهید بسازیم که فقط داخل ایران قابل نمایش باشد.
این کارگردان در همین راستا افزود: وقتی بحث مقاومت پیش میآید در برابر افکار تهاجمی دشمنان است. پس برای افکار مهاجم باید آثار مهم مدافعی ساخت که این اتفاق هنوز در سینمای کشور ما نیفتاده است. به قوال والت دیزنی سینما زبان تمام مردم دنیا است و ما باید بر اساس نیازها و زبان مردم دنیا به فیلمهای مان نگاه کرده و مبادرت به تولید آثارمان کنیم.
وی در پایان این گفتوگو با بیان اینکه مقاومت بشارت دهنده افکار خوب است افزود: سینما یکی از راههای مبارزه است و میتواند بینندگان را در هر نقطه از دنیا با این مسأله و دغدغههای خودش آشنا کند. بر این اساس است که ما وظیفه داریم مبشر خوبی باشیم. اما اگر هنر در سینما به تعالی نرسد و حرفی که قرار است صادر شود به عنوان ثمره و مفهوم انقلاب مانند غزل حافظ نباشد و به درد نخورد همان بهتر که کاری صورت نگیرد. بی شک برای اینکه این سینما به تعالی برسد باید از افراد متبحر برای آن استفاده کرد تا یک اثر هنری وقتی خلق میشود در حد جهانی و تعالی باشد.
منبع: سینماپرس
انتهای پیام/ ۱۳۴