در مراسم گرامیداشت روز خبرنگار؛

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس: خبرنگاران مرزبانان روایت‌های مستند و معتبر دفاع مقدس هستند

نائینی گفت: در دهه ۷۰ اسامی ۱۳۰۰ خبرنگار و تصویربردار شهید را توانستیم احصا کنیم. در یگان‌های رزمی این عدد چند برابر است یعنی تعداد مدیران تبلیغات، نیروها و رزمندگانی که در حوزه ثبت خاطرات کار می‌کردند عدد بسیار بالایی دارد.
کد خبر: ۶۰۸۲۲۶
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۹ - 06August 2023

جنگ امروز به دنبال بی معنی کردن مقاومت است/ خبرنگاران مرزبانان روایت‌های صادقانه هستندبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، «علی محمد نائینی» رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در آستانه روز خبرنگار در نشست گرامیداشت این روز با حضور اصحاب رسانه که امروز (یکشنبه) برگزار شد، با اشاره به این نکته که امروزه عرصه کار خبر محدود به اطلاع‌رسانی نیست اظهار داشت: عرصه خبر امروز عرصه جنگ پیچیده و حرفه‌ایست. دوره رایج خبرنگاری پایان یافته و هر خبرنگار امروز محیط عملش محیط جنگ‌ روایت است.‌ در جنگ‌ روایت دشمن به دنبال بی‌اعتبار سازی روایت‌های تثبیت شده و منابع تولید روایت‌هاست.‌ تولید محتوا و محصول و نیز انتشار باورپذیر روایت امروز یک کار پیچیده و ترکیب دانش و‌ هنر تجربه است. داشتن محتوا نیز به تنهایی کافی نیست، شکل و قالب انتقال پیام و اینکه به موقع تولید و در بستر مناسب انتقال و بعد تثبیت شود اهمیت دارد. این کار بسیار سخت است و تقریبا همه ما درگیر آن هستیم.

تثبیت روایت‌های معتبر و مستند مهمترین اقدام امروز

وی در ادامه افزود: امروز اگر مدیریت افکار عمومی درست انجام‌ شود، مولفه اصلی قدرت خواهد شد. رهبر معظم انقلاب اسلامی در جلسه‌ای ابعاد مختلفی از پیچیدگی تبلیغ امروز را تشریح کردند که دشمن با بهره‌گیری از تکنیک‌های روانشناختی، علوم‌ ارتباطات، رسانه و غیره روایت‌های دروغ را باورپذیر می‌کند. تولید شبهه، مسئله‌سازی با هدف بی‌اعتبارسازی روایت‌های موجود از انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت و جریان‌انقلابی هدف اصلی رسانه‌‌های معاند نظام‌ است. آن‌ها به صورت گسترده و شبکه‌ای کار می‌کنند از این رو به دست گرفتن روایت مستند و معتبر کار سختی است. امروز تثبیت روایت‌های معتبر و مستند و مبارزه با تحریف مهمترین نیاز در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است. در حقیقت مرزبانی از هویت انقلابی است؛ چرا که هویت انقلاب اسلامی وابسته به هویت دفاع مقدس است.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس بیان کرد: عنصر اصلی دفاع مقدس ایمان، خودباوری، اعتماد به نفس، اخلاص، ایثار مجاهدت، دشمن ستیزی است و دشمن همین عنصر هویتی را در جنگ نرم هدف قرار داده است. جامعه شناسان هویت را پاسخ به کیستی معنا می‌کنند. در جنگ‌سخت سرزمین و ساختارها هدف قرار می‌گیرد و در جنگ نرم هویت. وجه تمایز ما با دیگر کشورها همین هویت است. فرهنگ دفاع مقدس می‌تواند این هویت را حفظ و بازدارندگی تولید کند.

نائینی با اشاره به اینکه اتفاقی که در هشت سال دفاع مقدس افتاد به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی هر روزش یوم الله بود افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند نتوانستیم به یک هزارم اتفاقات آن دوره بپردازیم و تا ۲ قرن این حادثه ظرفیت انتقال فرهنگ دارد. حاج قاسم فرمود دفاع مقدس قله است و جبهه مقاومت دامنه آن.

وی کار مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس را مرزبانی از روایت مستند و معتبر تاریخی دانست و افزود: این کار به لحاظ هویتی با کار شما خبرنگاران مشترک است. در دوران دفاع مقدس مرکز اسناد کارش ثبت و ضبط حوادث دوران جنگ بود. نتیجه آن کار و کاری که راویان و خبرنگاران انجام دادند این گنجینه عظیم دفاع مقدس شده است. گنجینه اسنادی، صوتی و تصویری حاصل مجاهدت‌های این عزیزان و شهدایی است که در حوزه تبلیغات جنگ داشتیم.

نائینی گفت: کار راویان جنگ تنها ثبت و ضبط وقایع نبود، بلکه مقابله با کار رسانه‌ای پیچیده و گسترده‌ای بود که علیه جمهوری اسلامی شکل گرفت. تلاش‌های مجاهدانه‌ای که برای حفظ روحیه ملی، حفظ روحیه حماسی و غیره انجام می‌شد کاری بود که خبرنگاران در دوران دفاع مقدس انجام دادند.

۱۳۰۰ خبرنگار و تصویربردار شهید

وی با اشاره به آماری از شهدای تبلیغات در دفاع مقدس گفت: دهه ۷۰ اسامی ۱۳۰۰ خبرنگار و تصویربردار شهید را توانستیم احصا کنیم. در یگان‌های رزمی این عدد چند برابر است یعنی تعداد مدیران تبلیغات، نیروها و رزمندگانی که در حوزه ثبت خاطرات کار می‌کردند عدد بسیار بالایی دارد. شاید حدود ۴ هزار شهید تبلیغات جنگ فقط در حوزه تبلیغات سپاه داریم.

نائینی در اینباره تصریح کرد: وقتی به دوران دفاع مقدس می‌پردازیم به ابعاد نظامی بیشتر ورود می‌کنیم اما به حوزه‌های تخصصی چون تبلیغات کمتر پرداخته می‌شود. جنگ در ابعاد گسترده‌تر بعد از دفاع مقدس ادامه پیدا کرد و جنگ امروز هم در ادامه آن جنگ برای بی معنا کردن مقاومت است. پیام اصلی ۸ سال دفاع مقدس این بود که اقدام براندازی جمهوری اسلامی با اقدام سخت ممکن نیست، لذا دشمن دنبال راه دیگری رفت و جنگ‌ امروز بسیار تکامل یافته‌تر از جنگ دیروز است.

رونمایی از ۲۰۰ اثر پژوهشی تا پایان سال

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس بیان کرد: مرکز اسناد یک‌ نقشه جامع پژوهشی دارد و برای آن سه هزار اثر پژوهشی تعریف شده که اگر منتشر شود روایت‌های اصلی دفاع مقدس در دسترس همه قرار می‌گیرد. در یک مورد ۷۰ مجلد روزشمار، مورد دیگر ۱۵۰ مجلد اطلس‌ها و در کنار اینها کتاب های کارنامه و نبردی و شناسنامه‌ای را داریم. ۵۰۰ مجلد تاریخ شفاهی فرماندهان اصلی جنگ احصا شده از ۴۰۰ فرمانده شاخص، یعنی فرماندهان تیپ به بالا را داریم که کار احصای خاطرات حدود ۲۰۰ فرمانده انجام شده. 

وی افزود: از ۲ هزار فرمانده گردان هم حدود ۶۰۰ نفر تاریخ شفاهی آنان احصا شده. امسال در پنجمین دوره یادها و نام‌ها از ۶۰ فرمانده جدید که اهتمام به تاریخ شفاهی داشتند تجلیل خواهد شد.‌ امسال ۲۰۰ اثر پژوهشی جدید داریم که تا پایان سال رونمایی می‌شود. ۴ رویداد مهم امسال تعریف شده که از جمله آن قهرمانان خط شکن بود و با حضور ۷۰۰ فرمانده گردان‌ها در سوم خرداد برگزار شد. پنجمین دوره یادها و نام‌ها برگزار می‌شود. ۲ سالانه شهید همدانی را داریم که بررسی و معرفی آثار برگزیده جبهه مقاومت است. گروه‌های علمی و داوری این ۲ سالانه تشکیل شده و همزمان با سالگرد شهید همدانی اختتامیه آن برگزار می‌شود. در هفته پژوهش نیز رونمایی از آثار جدید را داریم.

رونمایی از زندگینامه ۲ فرمانده در سال جاری/ تا سال آینده کار ۷۰ روزشمار دفاع مقدس پایان می‌یابد

نائینی بیان کرد: در هفته دفاع مقدس امسال ۲ کتاب مستند زندگینامه سرلشکر پاسدار شهید سید محمد حجازی و سرلشکر پاسدار شهید اسماعیل دقایقی رونمایی می‌شود. تلاش می‌کنیم در ۲ سال آینده ۷۰ روزشمار را به پایان برسانیم که تاریخ جامع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است. ایده روزشمار را به بعد جنگ تعمیم دادیم و امسال کار نوشتار روزشمار دهه ۷۰ با پژوهشگران قرارداد بسته می‌شود. الان در مرکز ۹۰۰ پروژه فعال پژوهشی داریم. حدود ۳۰۰ پژوهشگر، محقق و نویسنده با مرکز ارتباط دارند.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: این مرکز سه منبع منحصر به فرد و ممتاز در اختیار دارد، راویان جنگ، فرماندهان جنگ و اسناد.‌ محتوایی که تولید می‌شود برایند این سه مجموعه است.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار