رئیس مرکز بهداشت سنندج عنوان کرد؛

شناسایی ۱۴۱ مورد مثبت تالاسمی امسال در سنندج

«شاه ویسی» گفت: سال گذشته ۵۴۳ مورد مثبت تالاسمی از نظر ژنتیک شناسایی شد که این رقم در سه ماهه نخست امسال ۱۴۱ مورد بود.
کد خبر: ۶۰۸۵۷۳
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۴ - 08August 2023

شناسایی ۱۴۱ مورد مثبت تالاسمی امسال در سنندجبه گزارش دفاع‌پرس از کردستان، «محمد شاه ویسی» رئیس مرکز بهداشت سنندج در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مرکز مشاوره بیماری تالاسمی به منظور پیشگیری از افزایش موارد جدید این بیماری بویژه در زوجین جوان، برنامه ها و فعالیت های آموزشی خود را در سال گذشته شامل ۱۱ هزار و ۲۹۵ مورد آموزش آبشاری گروه های هدف انجام داد که این تعداد در سه ماهه اول سال جاری سه هزار و ۴۶۰ مورد بود.

وی افزود: سال گذشته سه هزار و ۹۰۵ مورد و در سه ماه نخست امسال هم هزار و ۱۳۶ مورد مشاوره ویژه تالاسمی، ژنتیک اجتماعی و غربالگری زوجین جوان انجام شد.

رئیس مرکز بهداشت سنندج در ادامه به شناسایی موارد ناقل در این زمینه اشاره کرد و گفت: ۶۵ زوج ناقل در سال گذشته و ۶۴ مورد درسه ماه اول سال جاری شناسایی شدند.

شاه ویسی درباره شناسایی زوجین پرخطر و کم خطر گفت: پارسال چهار زوج پرخطر و ۳۴ زوج کم خطر و امسال تاکنون هم سه زوج پرخطر و ۲۴ زوج کم خطر شناسایی شده اند و مشاوره های لازم به انها ارایه شده است.

وی به شناسایی زوجین جوان دارای فقر آهن اشاره کرد و گفت: از دیگر فعالیت های صورت گرفته در مرکز مشاوره بیماری تالاسمی می توان به شناسایی زوجین جوان که دارای فقر آهن هستند اشاره کرد که این رقم در سال گذشته ۳۴ نفر و سه ماه سال جاری ۲۴ نفر بود.

رئیس مرکز بهداشت سنندج افزود: با توجه به انجام آزمایش های لازم در خصوص تالاسمی و اقدامات احتیاطی سال گذشته ۱۰ مورد و سه ماهه اول سال جاری ۴ نفر شناسایی و برای انجام آزمایشات تکمیلی به آزمایشگاه ژنتیک پزشکی معرفی شدند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها