در گفت‌وگو با دفاع‌پزس مطرح شد؛

کارشناس مسائل فلسطین: نگرانی صهیونیست‌ها از اتحاد بین گروه‌های مقاومت/ حزب‌الله از حالت تدافعی خارج شده است

شکیبایی گفت: حزب‌الله لبنان با اقدام خود در احداث خیمه‌هایی در مرز سرزمین‌های اشغالی به خوبی نشان داد که دیگر امروز از آن حالات تدافعی خارج شده است و به پشتوانه توانمندی‌هایی که ایجاد کرده در حالت تهاجم نسبت به رژیم صهیونیستی قرار گرفته است.
کد خبر: ۶۰۸۶۸۲
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۲ - 09August 2023

حزب‌الله لبنان نسبت به تل‌آویو از حالت تدافعی خارج شده و حالت تهاجی گرفته است/ جریان مقاومت منطقه‌ای از فلسطین شروع می‌شود«مهدی شکیبایی» کارشناس مسائل فلسطین در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس پیرامون تنش ایجاد شده بین حزب‌الله لبنان و رژیم صهیونیستی اظهار داشت: آن چیزی که ما در نقطه تماس و یا نقطه مرزی میان لبنان و رژیم صهیونیستی شاهد آن هستیم و مشخصا این خیمه‌هایی که حزب‌الله لبنان در منطقه مرزی خود با این رژیم اشغالگر ایجاد کرده در نگاه نخست، توانمندی حزب‌الله لبنان را نشان می‌دهد که در یک موقعیت برتر و دارای یک اعتماد به نفس بالایی قرار دارد.

شکیبایی افزود: البته احساس می‌کنم حزب‌الله لبنان با این اقدامات خود در یک موقعیت پیش‌دستانه‌ای قرار گرفته است که در این موقعیت حزب‌الله لبنان بر یک نکته مهر تائید می‌زند و آن نکته این است که جریان مقاومت منطقه‌ای که از فلسطین شروع می‌شود، از لبنان می‌گذرد و به سوریه، عراق، ایران و یمن و سایر مناطق می‌رسد، شاهد یک وحدت مواضعی بین آن‌ها هستیم.

کارشناس مسائل فلسطین ادامه داد: اقدام حزب‌الله لبنان در احداث این خیمه‌ها دقیقا همزمان با جنایات رژیم صهیونیستی در جنین شده بود. زیرا این رژیم اشغالگر و نامشروع قصد داشت با حمله خود به جنین، این شهر را به سرنوشتی دچار کند که در سال ۲۰۰۲ انجام داده بود. بر این اساس شما اگر در این زمینه جستجویی انجام بدهید با تصاویر بسیار تکان‌دهنده‌ای روبرو می‌شوید.

وی خاطرنشان کرد: البته اگر خوب دقت کنیم متوجه می‌شویم که از آن زمان هم اردوگاه جنین اردوگاه مقاومت بوده است و در آن زمان «آریل شارون» یک حمله گسترده‌ای را علیه جنین انجام داده بود و در تصاویر تخریب تمامی ساختمان‌های کوچک مشخص است که با خاک یکسان شده بود. در واقع «شارون» با انجام این حمله به‌دنبال این بود که ریشه مقاومت را در آنجا برای همیشه خشک کند.

شکیبایی اضافه کرد: این در حالی است که بعد از ۲۱ سال بعد از این حمله رژیم صهیونیستی به جنین می‌بینیم که جوانه‌های مقاومت بر روی آواره‌های ویرانی‌ها جوانه زده، رشد کرده و بزرگ شده و حالا این جوانان هستند که در حال حاضر هسته قدرتمندی از مقاومت را تشکیل دادند که در زمان آن جنایت، سنی بین یک تا دو سال داشتند.

کارشناس مسائل فلسطین عنوان کرد: اما همان کودکان یکی دو ساله جنین، امروز به جوانان بالای ۲۰ ساله‌ای تبدیل شده‌اند که مشاهده می‌کنیم چگونه در برابر رژیم اشغالگر و نامشروع صهیونیستی ایستاده‌اند؛ این در حالی است که رژیم صهیونیستی به سختی در تلاش بود تا شهر امروز جنین را به سرنوشت سال ۲۰۰۲ دچار کند.

وی یادآور شد: البته نکته مهم اینجاست که رژیم صهیونیستی تمامی توانمندی‌های خودش را هم آماده کرده بود که این اتفاق را مجددا رقم بزند و در این میان نیز «بنیامین نتانیاهو» از آن به‌عنوان دست‌آورد سیاسی برای مصارف داخلی خودش نیز استفاده کند. اما اقدام حزب‌الله لبنان در گشودن جبهه‌ای جدید در نقاط مرزی خود با فلسطین اشغالی، این رژیم را وادار کرد تا از اجرای این برنامه خود عقب‌نشینی کند و از آن رویایی که در سر داشت عقب بنشیند.

شکیبایی تصریح کرد: تمامی این رویداد‌ها و وقایع به خوبی نشان داد که حزب‌الله لبنان بر صحنه منطقه کاملا اشراف دارد و به‌خوبی توانست وحدت ساعات بین زنجیره‌های مقاومت را حفظ کند و یک هشداری بسیار جدی هم به رژیم صهیونیستی داد که از برنامه جنایتکارانه خود دست بردارد. ضمن اینکه کمک بسیار خوب و به موقعی به مقاومت فلسطین کردند و آن فشاری را که بر روی مقاومت در اردوگاه جنین بود را به خوبی از روی آن‌ها برداشت.

کارشناس مسائل فلسطین افزود: نکته دیگر اینکه حزب‌الله لبنان با این اقدام خود به خوبی نشان داد که دیگر امروز از آن حالات تدافعی خارج شده است و به پشتوانه توانمندی‌هایی که ایجاد کرده در حالت تهاجم نسبت به رژیم صهیونیستی قرار گرفته است. موضوع مهم اینجاست که اتفاقی که حزب‌الله لبنان رقم زد موجب شده تا خواب را از چشمان ژنرال‌های اسرائیلی ربوده است و آن‌ها الان نمی‌دانند که با این اقدام حزب‌الله لبنان چه کاری انجام بدهند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ژنرال‌های صهیونیستی دقیق نمی‌دانند که با این اقدام حزب‌الله لبنان پیرامون احداث چند خیمه در منطقه مرزی چگونه روبرو شوند و چه پاسخی به آن‌ها بدهند. آیا یک جبهه جدیدی را در جنوب لبنان آغاز کنند و جنگی را آغاز کنند؟ این در حالی است که به خوبی می‌دانند هنوز نتوانستند کرانه باختری را آرام کنند. یا اینکه سکوت کنند، که این اقدام هم به معنای قرار گرفتن حزب‌الله لبنان در موقعیتی کاملا برتر است.

شکیبایی در پایان گفت: با توجه به برنامه‌ریزی که «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان مطرح کرده بود که در جنگ بعدی ما منتظر شلیک موشک از طرف رژیم صهیونیستی نمی‌ایستیم و قطعا زمینی حمله خواهیم کرد و نقاطی را از فلسطین اشغالی تصرف خواهیم کرد را محقق خواهد کرد. بر این اساس تمام این موارد باعث شده که رژیم صهیونیستی در وضعیت بسیار سختی هم به لحاظ منطقه‌ای و هم به لحاظ تحولات داخلی قرار بگیرد.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها