روایت خبرنگار قرقیز از سفر به ایران؛ از ناکامی تحریم‌ها تا الگوی توسعه اسلامی

خبرنگار قرقیزستانی حضور در ایران را موجب تغییر دیدگاه‌هایش برشمرد زیرا با وجود همه تحریم‌ها، ایران مسیر ترقی خود را به پیش می‌برد.
کد خبر: ۶۰۸۷۲
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۱ - 03December 2015

روایت خبرنگار قرقیز از سفر به ایران؛ از ناکامی تحریم‌ها تا الگوی توسعه اسلامی

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، جمعی از اصحاب رسانههای قرقیزستان که اخیرا با میزبانی خبرگزاری فارس به ایران سفر کرده بودند، پس از بازگشت به قرقیزستان، دانستههای خود در این سفر درباره ایران را در رسانههای خود به تصویر کشیدهاند.

در این بخش روایت خبرنگار خبرگزاری «کانیوز» درباره سفر به ایران ارائه میشود.

اخیرا گروهی از خبرنگاران قرقیزستانی با دعوت خبرگزاری فارس سفری را جهت آشنایی به ایران انجام دادند.

اگر بگوییم که سفر جالب بود، هیچ چیز نگفتیم و اگر بگوییم که از کشور زیبایی بازدید کردیم، بازهم همه چیز را نگفتهایم.

اکثر قرقیزستانیها در مورد ایران چه میدانند؟ معمولا وقتی درباره ایران سخن گفته میشود، آنها میگویند ایران کشوری اسلامی بوده که در آن، همه چیز براساس شریعت است، برای مدتی در حاشیه قرار داشت، آمریکا و اسرائیل آن را دشمن خود میدانند و اخیرا ایران با غرب توافقنامهای را در جهت برداشتن تحریمها و عدم ساخت سلاح هستهای از طرف ایران امضا کرد.

همین، و این اطلاعات محدود قرقیزستانیها به معنای آن است که ایران کشوری بسته و توسعهنیافته است، همه زنان آن چادر سیاه میپوشند و مردان ایرانی (حتما ترشروی) با ریش هستند و لباسهای بلند میپوشند و به طور کلی، کشوری جنگجو و غیره است.

وقتی که ما به فرودگاه تهران رسیدیم، بلافاصله متوجه شدیم که این دیدگاهها چقدر اشتباه بودند زیرا اولا، ما متعجب شدیم که زنان ایرانی لباسهای رنگارنگ میپوشند و البته زنانی را هم دیدیم که لباس سیاه تنشان بود.

دوما، ما را به عنوان مهمانان بلندپایه با مهربانی، با دستههای گل، دوربینهای فیلمبرداری و عکاسی استقبال کردند که خود این استقبال صمیمی، نوید میداد که سفر جالبی خواهیم داشت زیرا کم کم نگرانیهای ما که قبل از سفر داشتیم، از بین میرفتند.

وقتی که به هتل رسیدیم، از پنجرههای آن چه چیزهایی را دیدیم؟ شهری بزرگ و مدرن که جادههای خوب و چندطبقه و پلهای زیاد دارد.

در تهران تقریبا 13-14 میلیون نفر زندگی میکنند و همانطور که ما مشاهده کردیم، اکثر خودروها در جادههای ایران خیلی گرانقیمت نیستند و ساخت داخل هستند ضمن اینکه در آنجا خودروهای گرانقیمت نسبت به قرقیزستان خیلی کمتر است.

نوشتههایی که در خیابانها هستند، بیشتر به زبان فارسی یا عربی میباشند اما برخی تابلوها به زبان انگلیسی را نیز میتوان مشاهده کرد.

مردم ایران خیلی مهماننواز هستند زیرا وقتی ایرانیان ما را در خیابانها میدیدند، به ما سلام و خوشآمد میگفتند.

آنها با گشادهرویی و مهربانی خود میخواستند به ما نشان بدهند که زبان انگلیسی بلد هستند و برای برقراری ارتباط آمادگی دارند و تمام چیزی که در دنیا در مورد ایران و مردم آن گفته میشود، مطابق با واقعیت نیست که این بیتکلفی و صمیمیت ایرانیان بیش از همه چیز ما را متعجب کرد.

در تمام شهرهای ایران تصویر آیتالله خمینی(ره) و آیتالله خامنهای مشاهده میشد و برای قرقیزستانیها که 2 انقلاب را پشت سر گذاشتهاند، تاریخ ایران میتواند خیلی جالب باشد.

* اندکی از تاریخ ایران...

انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 میلادی به پیروزی رسید که با فرار شاه محمدرضا پهلوی، نابودی حکومت سلطنتی و برقراری حکومت جدید تحت رهبری آیتالله خمینی(ره) رقم خورد.

قبل از انقلاب اسلامی، اولین تظاهرات گسترده ضددولتی در ماه ژانویه سال 1978 در شهر قم با بیرحمی، بدون پایه و اساس سرکوب شده بود.

در ماه سپتامبر سال 1978 نیم میلیون ایرانی از تمام اقشار جامعه به خیابانهای تهران ریختند که رژیم حکومت نظامی اعلام کرد و روز بعد نظامیان شاه به مردم تیراندازی کردند و صدها نفر از تظاهراتکنندگان را کشتند.

تظاهرات و اعتصابات بعدی شاه محمدرضا پهلوی را ناچار به فرار از ایران در ماه ژانویه سال 1979 کردند.

شاه از آمریکا درخواست کمک کرد و حال آنکه در 16 ژانویه سال 1979 محمدرضا پهلوی از ایران گریخته بود.

تظاهراتکنندگان از این رویداد خیلی خوشحال شدند و اقدام به پاره کردن تصاویر و سمبلهای آخرین سلسله پادشاهی در ایران نمودند.

در تاریخ یکم فوریه سال 1979 آیتالله خمینی(ره) بعد از 15 سال تبعید به ایران برگشت و رهبری کشور را به دست گرفت و دولت جدید تشکیل شد.

در ماه مارس برای انتخاب نظام سیاسی جدید همهپرسی برگزار شد و در تاریخ یکم آوریل سال 1979 ایران به عنوان اولین جمهوری اسلامی اعلام گردید.

این در حالی بود که ایران قبل از انقلاب به عنوان کشوری سکولار با ارزشهای غربی به حساب میآمد.

در سفر به ایران به خبرنگاران قرقیزی کاخ شاه را نشان دادند و این کاخ را نگاه داشتهاند تا به مردم نشان دهند که پهلوی در چه کاخ مجللی زندگی میکرد و چرا مردم باید از وی نفرت داشته باشد.

پس از آن ما از خانه آیتالله خمینی(ره) بازدید کردیم که خانه ایشان خیلی ساده بود و حتی میتوان گفت که ایشان بسیار ساده زندگی میکرد و تفاوت خانههای 2 حکمران واقعا تأثیرگذار است.

در چارچوب این دیدار ما برای همکاران خود در خبرگزاری فارس در مورد 2 انقلاب قرقیزی و فرار کردن 2 رئیس جمهور که با فساد مالی ارتباط داشتند و کشور را غارت کردند، تعریف کردیم.

آنها با دقت به گفتههای ما گوش دادند و بعد گفتند که تفاوت انقلاب آنها از انقلاب ما در اساس ایدئولوژی یعنی در اسلام بوده است که «اصول عادلانه آن پایه و بنیاد حکومت ایران را تشکیل داده است» و این مسیر کشور آنها بود... و ما نیز باید مسیر توسعه خود را طی کنیم.

* قدری درباره اقتصاد ایران...

تحریمهای غرب علیه ایران نتوانستند رشد اقتصاد این کشور را متوقف سازند و ماهیت مملکت را زیر سؤال ببردند که این عمیقترین خاطره از ایران بود که در طی تمام سفر همراه ما بود.

احتمالا تحریمها تنها توانسته بودند رشد اقتصادی ایران را قدری کندتر کنند اما با این وجود، این کشور یکی از پیشرفتهترین کشورها در خاورمیانه میباشد.

در سال 2013 ایران در جایگاه 27 از نظر حجم تولید ناخالص ملی در جهان قرار گرفت که میزان 437 میلیارد دلار را تشکیل میداد.

ایران از نظر ذخایر نفت در چهارمین جایگاه و از نظر ذخایر گاز در رتبه دوم در جهان قرار دارد ضمن آنکه داراییهای ایران به ارزش بیش از 100 میلیارد دلار به خاطر تحریمها در بانکهای خارجی مسدود شدهاند و ایران از دسترسی به سیستم مالی جهانی تحریم شده است.

در ایران سالانه 1.5 میلیون خودرو میسازند و بنزین خیلی ارزان است اگر به پول قرقیزستان تبدیل کنیم یک لیتر آن تقریبا 15 «صوم» میشود (یک نان بزرگ ایرانی هم 15 صوم است).

چین متحد اصلی بازرگانی ایران است که تبادل کالا بین این کشورها سالانه حدود 50 میلیارد دلار را تشکیل میدهد.

به گفته «آسانبیک عثمانعلییف» سفیر جمهوری قرقیزستان در ایران، تبادل کالا بین قرقیزستان و ایران خیلی زیاد نیست و سالانه حدود 70 میلیون دلار را تشکیل میدهد.

وی در این رابطه گفت: حجم تبادل کالا قبلا زیادتر بود و از مشهد به بیشکک پرواز مستقیم داشتیم که فقط 2.5 ساعت طول میکشید.

به گفته عثمانعلییف، اگر بتوانیم این پرواز را دوباره فعال کنیم، امکانات بزرگی به وجود میآیند ضمن آنکه در حال حاضر شرکت قرقیزی «آویاترافیک» در حال مذاکره جهت راهاندازی مجدد پرواز مستقیم میباشد.

سفیر جمهوری قرقیزستان در ایران تصریح کرد: ما با ایران اختلافاتنظر چندانی نداریم و به همین خاطر، برداشته شدن تحریمها برای همکاری و تجارت بین 2 کشور شرایط خوبی را ایجاد میکند.

در ایران برای امر آموزش اهمیت زیادی قائل هستند و دولت از مشغول بودن هم زنان و هم مردان به تحصیل، کسب علم و نگارش کارهای علمی حمایت میکند.

هنگامی که ما در مورد گسترش آموزش اسلام پرسیدیم، به ما گفتند که در ایران چهار میلیون دانشآموز وجود دارد که فقط 45 هزار نفر از آنها یعنی حدود یک درصد از تعداد کل دانشآموزان در مدارس دینی درس میخوانند.

«موسوی» مدیرعامل خبرگزاری فارس در دیدار با خبرنگاران قرقیزی اعلام کرد: دوست دارند ما را به عنوان عقبمانده، وحشی و بیفرهنگ که استراتژی خود را ندارند، نشان بدهند اما این منطقه 300-400 سال پیش از نظر اکتشافات علمی پیشرو بوده است.

وی تصریح کرد: ما باید از اتفاقاتی که در منطقه رخ میدهد، اطلاعات عینی را ارائه بدهیم و تحت تأثیر غربیها قرار نگیریم.

* چرا علیه ایران تحریمها را وضع کردند؟

علیرغم اینکه غربیها سعی در توجیه تحریمها به بهانه خطر ساختن سلاح هستهای از طرف ایران دارند اما ایران این دلایل را بیاساس میخواند.

یکی از پژوهشگران ایرانی در این رابطه به ما گفت: تمام جهان میدانست که ایران بمب هستهای را نمیسازد چون این کار ضدبشری است و اسلام به ساخت آن اجازه نمیدهد.

به گفته وی، غرب دوست داشت از توسعه علمی ایران جلوگیری کند زیرا توسعه علوم این رشته در ایران دستآوردهای صلحآمیز واقعی آن را نشان میداد.

محققین ایرانی اظهار داشتند: به نظر غربیها، ما میبایست تکنولوژیهای جدید را از غرب بخریم و نباید آن را خودمان بسازیم و جلوگیری از توسعه ایران در علم و تکنولوژی دلیل اصلی تحریمها بوده است.

در زمینه برنامه هستهای، ایران در 14 ژولای سال 2015 با روسیه، انگلستان، چین، آمریکا، فرانسه و آلمان به توافق رسید.

شورای امنیت سازمان ملل متحد از برنامه اقدامات مشترک حمایت کرد که در 18 اکتبر اجرایی شد و برداشتن تحریمهای سازمان ملل و اتحادیه اروپای همراه با اجرای توافقات از جانب ایران انجام خواهد شد.

برداشتن تحریمها میتواند در اولین و یا دومین فصل سال 2016 انجام گیرد و قبل از آن زمان، تمام تحریمها به غیر از برخی تحریمها که در سال 2013 برداشته شده بودند، باقی هستند.

برداشتن تحریمها منجر به آزاد شدن حسابهای ایران در بانکهای خارجی به ارزش چند 10 میلیارد دلار خواهد شد که ایران میتواند این پولها را برای تحقق پروژههای زیرساختی و غیره صرف کند و همچنین این کشور به سیستم بینالمللی محاسبه «SWIFT» متصل میشود.

همچنین برداشتن تحریمها به شرکتهای بینالمللی زیادی در حوزه هواپیماسازی، ماشینسازی، حملونقل، انرژی و غیره اجازه میدهد تا وارد بازار ایران شوند.

شرکتهای مطرح نفتی بینالمللی تأیید کردند که منتظر بازگشت به بازار ایران هستند ضمن آنکه دولت انگلیس نیز اعلام کرد که برای حمایت از شرکتهای ملی بعد از برداشتن تحریمها، آمادگی دارد.

شرکتهای روسی نیز به ایران توجه و علاقه دارند و با توجه به اوضاع، ایران در حال حاضر به دنبال سرمایهگذاران، همکاران و واردکنندگان خواهد بود.

* ما با چه فکری ایران را ترک کردیم؟

ما دیدیم کشوری که زیر بار تحریمها 30 سال زندگی کرد، در آینده نزدیک شکوفاتر میشود و به سرعت توسعه مییابد.

تحریمها تلاش داشتند که اقتصاد ایران را خراب کنند اما شاید توانستند آن را قویتر کنند ضمن آنکه تحریمها به ایرانیان اجازه دادند تا به امکانات و فرصتهای خود بدون ترس و توهم نظر کنند.

این کشور در حال حاضر 90 درصد مواد خوراکی خود را تأمین میکند و همچنین ایران در حوزه طرحهای علمی در حوزه پزشکی و داروسازی در جهان پیشتاز است.

باید یادآور شویم که این کشور اسلامی است که تمام قوانین و ساختار دولتی آن براساس اصول شریعت بنا شده است.

برای ما قرقیزستانیها که در ساختار اتحادیه جماهیر شوروی 70 سال زندگی کردهایم و پس از فروپاشی آن، اقدام به ایجاد دموکراسی با حقوق بشر، آزادی بیان و دیگر ارزشهای سرمایهداری نمودیم که منجر به 2 انقلاب گردید، الگوی ایران خیلی جالب به نظر رسید.

ایران نشان داد که اگر کشوری مسیر خود را انتخاب کند و آن را طی نماید، علیرغم هر سختی که در آن راه آن باشد، به موفقیت میرسد.

قرقیزستان نیز باید راه ترقی خود را بپیماید اما آگاهی از تمام مسیرهای جایگزین جهت توسعه کشور، میتواند برای قرقیزستان شرایط یافتن مسیر خویش را فراهم سازد.
انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار