رئیس کانون سردفتران و دفتریاران استان همدان:

اهمیت کار دفاتر رسمی در سوره بقره مشهود است

«علی‌بابایی» گفت: به خود می‌بالیم که در آیه ۲۸۲ سوره بقره که مشهور به آیه «تداین» است به اهمیت کار دفاتر رسمی پرداخته و به مومنان سفارش شده که که اگر داد و ستد می‌کنند آن را ثبت و ضبط کنند.
کد خبر: ۶۰۸۷۲۳
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۸ - 08August 2023

اهمیت کار دفتریاران در سوره بقره مشهود استبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از همدان، «حیدر علی بابایی» رئیس کانون سردفتران و دفتریاران استان همدان امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: این کانون در سال ۱۳۹۶ تاسیس شده و عهده دار امور بیش از ۱۶۵ دفتر اسناد رسمی در سطح استان همدان با ۱۶۵ سردفتر، ۱۶۵ دفتریار است و قریب به ۷۰۰ نفر از این صنف در سطح استان پراکنده هستند.

وی افزود: دفتر اسناد رسمی که در بین مردم به دفترخانه و محضر مشهور است و کارش تنظیم اسناد رسمی بین مراجعین است. البته صدور اسناد مالکیت هم به دفاتر واگذار شده و حیطه کاری ما گسترش پیدا کرده است. علاوه بر این مشاوره‌های رایگان ثبتی، حقوقی و شبه قضایی هم به مراجعین ارائه می‌شود‌.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران استان همدان با انتقاد از حذف تنظیم سند خودرو از دفاتر اسناد رسمی گفت: یک شرکت به اسم راهگشا، عهده دار مراکز تعویض پلاک خودرو به صورت انحصاری است و خیلی از مسئولان را دچار سوتفاهم کرده و فکر می‌کنند فراجا در بین موثر است.

وی ادامه داد: با این وضعیت جدید، مردم از جهاتی سرگردانند و اگر کسی بخواهد یک وسیله نقلیه را در اختیاری دیگری قرار دهد تعویض پلاک به معنای انتقال مالکیت است.

علی‌بابایی یادآور شد: در دفاتر اسناد رسمی، صحت و اعتبار اسناد و هویت امضا کنندگان احراز می‌شود و در مواقعی بین شرکا و وراث یک فرد سهم الارث را تعیین می‌کنیم.

وی در بخشی دیگر از سخنانش گفت: کندی در روند ثبت اسناد اخیرا خیلی زیاد شده و در دوماه اخیر به کرار و روزانه چند ساعت سیستم‌های ما قطع هستند که با پیگیری معاون انفورماتیک سازمان ثبت در حال حل شدن است. البته به طور قطع و یقین این مشکل به طور کامل به سازمان ثبت ارتباط ندارد و فراسازمانی است و باید متولیان امر چاره بیندیشند.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران استان همدان با اشاره به زمان فعالیت دفاتر اسناد رسمی کفت: بالطبع همانند دستگاه‌های دیگر در حال حاضر از ساعت ۶ صبح تا یک بعدازظهر و قبلا هم از ساعت ۷:۳۰ الی ۱۴:۳۰ فعال هستیم. البته چون در بعد مالی مستقر و خودگردان هستیم و سامانه ما تا ساعت ۱۶ عصر قابلیت تنظیم سند را به ما داده تا این ساعت مجاز به فعالیت هستیم.

وی با بیان اینکه در همدان دفترهای صوری وجود ندارد، گفت: به راحتی در همدان دفترها قابل تشخیص هستند چون هر دفتری با اطلاع سازمان ثبت باید فعالیت کند.

علی‌بابایی با انتقاد از معرفی دفاتر اسناد رسمی به عنوان کسب و کار گفت: ممکن است در آینده با رشد قارچ‌گونه دفاتر اسناد رسمی مواجه شویم که این خطر بزرگی است.

وی تصریح کرد: در هیچ دانشگاه و کرسی تخصصی باور و پذیرفته نمی‌شود که یک نهاد حقوقی کارکردش تبدیل به کسب و کار شود زیرا امنیت معاملات و روابط حقوقی مردم به خطر می‌افتد.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران استان همدان با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با مسئولان قضایی در خصوص معاملات غیررسمی اموال غیرمنقول، اضافه کردایشان در این دیدار به صراحت تاکید کردند معاملات اموال غیرمنقول با یک برگ عادی مفاسد زیادی دارد.

وی ادامه داد: برخی اموال غیر منقول قابل تشخیص نیست تا روزی که مشکلی پیش بیاید و باید کلی دستگاه قضا هزینه و وقت بگذارد تا معلوم شود این ملک متعلق به چه کسی است. برخی املاک هم با یک قولنامه دست نویس جابه جا می‌شوند و یک چیزی شبیه مالشویی است.

علی‌بابایی یادآور شد: جامعه حقوقی کشور این را به عنوان یک امر مبارک تلقی می‌کند که باعث حل و فصل اختلافات مردم شود و یک نوع شفاف سازی هم باشد.

وی خاطرنشان کرد: ما مکلف هستیم امنیت اقتصادی و آرامش روحی و روانی را در سطح جامعه ایجاد کنیم و بدون هیچ محدودیتی همکارانم در سراسر کشور خدمات مشاوره‌ای رایگان را به مردم ارائه می‌دهند.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران استان همدان در پایان گفت: به خود می‌بالیم که در آیه ۲۸۲ سوره بقره که مشهور به آیه «تداین» است به اهمیت کار ما پرداخته و به مومنان سفارش شده که که اگر داد و ستد می‌کنند آن را ثبت و ضبط کنند. باید گفت که دور از تدبیر و منطق است که به این کار اهمیت ندهند و آن را جزو کسب و کار بیاورند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها