مطالبات امام خامنه‌ای از مسئولان-۲۷/ در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح شد؛

نماینده مجلس شورای اسلامی: دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور محصول دفاع مقدس است/ دوران پهلوی کشور در مسیر توسعه صنعتی و خودکفایی قرار نداشت

عباسی گفت: با قاطعیت عرض می‌کنم که همه دستاوردهای هسته‌ای کشور محصول سختی‌ها و تنگناهای دوران دفاع مقدس است.
کد خبر: ۶۰۸۷۷۳
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۳:۲۲ - 10August 2023
نماینده مجلس شورای اسلامی: همه دستاوردهای صنعتی هسته‌ای کشور محصول دفاع مقدس است/ دوران پهلوی کشور در مسیر توسعه صنعتی و خودکفایی قرار نداشت«فریدون عباسی دوانی» رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص تأمین برق از طریق صنعت هسته‌ای کشور و قیاس فرانسه و ایران در این زمینه اظهار داشت: کشور فرانسه فاقد منابع فسیلی اعم از نفت و گاز است؛ چنین اگر کشوری اگر بخواهد به دنبال یک مدل صحیح برای تأمین برق مصرفی خود باشد، باید در حوزه‌ای سرمایه‌گذاری کند که منابع اولیه و فناوری بهره‌برداری از آن را داشته باشد.

عباسی خاطرنشان کرد: اگر مروری به تاریخچه فرانسه از انقلاب کبیر ۱۷۸۹ میلادی به بعد داشته باشیم، درمی‌یابیم که فرانسوی‌ها در کل اروپا مهد علم و دانش بودند. فرانسوی‌ها نه‌تنها خودشان دانشمندان بزرگی داشته‌اند، بلکه از ظرفیت علمی بسیاری از کشور‌ها بهره برده‌اند؛ به طور مثال در دوران برده‌داری بسیاری از آفریقایی‌ها به خدمت آن‌ها درآمدند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نیروی انسانی، ظرفیت علمی و منابع اورانیوم رایگان آفریقا دلیل اصلی بود که کشور فرانسه را به قطب صنعت هسته‌ای دنیا مبدل کرد؛ هنوز هم که چندین سال از دوران استعمار و برده‌داری می‌گذرد، فرانسه در مناطق بسیار مهم و کلیدی آفریقا حاکمیت سیاسی دارد و تسلط خود را به منابع آن حفظ کرده است.

وی با تأکید براینکه پیشرفت تمدنی فرانسه حاصل استعمار و استثمار آفریقا بوده است، افزود: اختلافات جدی بر سر تقسیم غنائم استعماری میان فرانسه، آلمان و انگلیس سبب اصلی جنگ جهانی اول و دوم شد، در دوران جنگ و سختی آن بسیاری از دانشمندان فرانسوی توانستند غیرممکن‌ها را ممکن کنند، در نتیجه در بسیاری از صنایع از جمله صنعت هسته‌ای دست برتر را داشتند؛ زیرا از یک سو فناوری و دانش بالایی به دست آورده بودند و از سوی دیگر بر منابع غنی آفریقا مسلط شدند.

عباسی خاطرنشان کرد: امروز کشور فرانسه در رتبه اول تولید برق قرار دارد و قریب به ۷۵ درصد از برق خود را از طریق صنعت هسته‌ای تأمین می‌کند، اما ایران به دلیل اینکه از نظر فناوری در دوران پهلوی عقب‌افتادگی داشت و رشد صنعتی چندانی نداشت و طبیعتاً از کشور‌هایی همچون فرانسه عقب ماند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رشد مبتنی بر توان داخلی صنعت فولاد و تأمین صنایع و تجهیزات نفتی در سال‌های اخیر توسط شرکت‌های دانش‌بنیان انجام می‌شود، گفت: ما در دوران پهلوی صرفاً با دکل‌های نفتی خارجی نفت خود را استخراج و صادر می‌کردیم و همین موضوع هم باعث رفاه عده‌ای از کارمندان دولت شده بود، اما در نهایت هیچ اقدام تحقیق و توسعه‌ای که منجر به خودکفایی در صنایع کلیدی مانند صنعت هسته‌ای شود، صورت نمی‌گرفت. ما هیچ وقت در دوران پهلوی در مسیر ساخت راکتور هسته‌ای قرار نگرفته بودیم.

وی افزود: ما هیچ زمینه‌ای در ساخت راکتور اعم، از الکترونیک، متالوژی، فنی مهندسی و مکانیک نداشتیم. همه این زمینه‌ها بعد از دوران غرورآفرین دفاع مقدس در کشورمان ایجاد شد، سختی‌های جنگ تحمیلی سبب شد که دانشمندان به فکر خودکفایی کشور در زمینه‌های گوناگون ازجمله صنعت هسته‌ای بیفتند. با قاطعیت عرض می‌کنم که همه دستاورد‌های هسته‌ای کشور محصول سختی‌ها و تنگنا‌های دوران دفاع مقدس است.

عباسی خاطرنشان کرد: هر جامعه مبتنی بر نیاز‌ها و استعداد‌های خود حرکت می‌کند؛ چون نفت و گاز در کشور ما وجود داشته است، عموماً اقدامات ما در این حوزه رقم خورده است، اما در حال حاضر مبتنی بر رهنمون‌های رهبر معظم انقلاب بیشتر در مسیر تأمین نیاز‌های انرژی خود خارج از سوخت‌های فسیلی در حرکت هستیم.

انتهای پیام/371
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار