دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

آیا کرونا برای همیشه رفت؟

سرانجام پس از گذشت سه سال و نیم از آغاز فعالیت نخستین روزهای ویروسی به نام کرونا، سازمان بهداشت جهانی پایان شرایط اضطراری کرونا را اعلام کرد این در حالی است که به تازگی سویه جدیدی از کرونا عفونت های جدید آمریکا را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۶۰۹۲۱۹
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۲۱ - 12August 2023

گروه اجتماعی دفاع‌پرس: سرانجام پس از گذشت سه سال و  نیم از آغاز فعالیت نخستین روز‌های ویروسی به نام کرونا، سازمان بهداشت جهانی پایان شرایط اضطراری کرونا را اعلام کرد، ویروسی که مرگ قریب به هفت میلیون نفر در دنیا را در پی داشت و ۱۴۶ هزار ایرانی نیز در اثر ابتلا به جان باختند.

روز‌های نخست کرونا چنان رعشه به اندام مردم دنیا افتاده بود که گویا قیامت به پا شده است، بساط صحنه‌های خیابانی، جمع‌های دوستانه و خانوادگی، آمد و شد‌ها و نقل قول‌ها همه و همه برچیده شد و آدم‌ها تنها برای خودشان ماندند، درست مثل برزخ، برزخی که منتظر حسابرسی به کردارشان بودند و معلوم هم نبود آن ویروسی سهمناک کی به سراغ آن‌ها می‌رود.
 
در آن روز‌ها خیابان‌ها مملو از خودرو‌های شهرداری‌ها، با دستگاه‌های آب پاشی بود که هیچ گاه مشخص نشد آیا مواد به کار برده شده تأثیری در براندازی کرونا داشت یا نه؛ اما آنچه می‌دیدید صحنه‌ای از خودرو‌های به صف کشیده و انسان‌هایی با تصاویر آخرالزمانی بود، انسان‌هایی با صورت‌های ماسک زده، دستکش‌های تا آستین پوشیده و لباس‌هایی به رنگ سفید، اما خیس از عرق ترس.
 
بساط دور هم نشینی‌های ایرانی‌ها جمع شد، فرزندان از ترس مبتلا کردن والدین شان قید سر زدن‌های حضوری را زدند و و دید و بازدید‌های مجازی را اجباراً پذیرفتند، گشتن در خیابان‌ها را حذف و مجبور شدند تا آذوقه‌های خود را هفتگی خریداری کنند تا شاید از گزند این بیماری در امان بمانند.
 
آیا کرونا برای همیشه رفت؟
 
در آن زمان بیمارستان‌ها مملو از بیماران تنفسی بود که هر لحظه می‌توانست آخرین نفس‌های این دنیا برای آن‌ها باشد، می‌توانستیم ترس را در چهره مردم ببینیم، مراکز درمانی شبانه روزی بود و پزشکان هم پای معرکه و جان گرفتن‌های کرونا آمده بودند نه شب داشتند و نه روز و با این حال آن‌هایی که در کنار مردم ماندند، پرستاران و کادر درمانی که حضورشان در آن ثانیه‌ها می‌توانست شفابخش زندگی انسان‌ها باشد.
 
کرونا در آن روز‌ها و ماه‌های منتهی به پایان سال ۱۳۹۸، چنان شرایط سهمناک و خوفناکی را ترسیم کرده بود که در همان روز‌های نخست آن ترس جان بسیاری از هموطنان مظلوم ما را گرفت همان ترس در لحظه لحظه زندگی مردم حکم فرما بود، دیگر پدر پسر را نمی‌شناخت و مادر فرزند را، و چه بسیار بیمارانی که در لحظه‌های تلخ و غریب در گوشه‌ای از بیمارستان‌ها غریبانه جان باختند و برای همیشه تصویری از نفس‌های به شمارش افتاده در ونتیلاتور و خس خس سینه‌های کرونا زده از آن‌ها به یادگار ماند.
 
کرونا تلخ‌ترین تصویر‌ها را در ذهن مردم حکاکی کرد، تصویر‌های بسیاری از خاکسپاری‌های غریبانه و دور از وطن، مادران و پدران رنج دیده از روزگار و حالا خفته در زیرخروار‌ها آهک و خفته در تابوت‌های کرونا زده، انگار این ویروس آمده بود که برخی‌ها را مظلومانه با خود ببرد و حالا این تصاویر چندساله برای همیشه از مقابل چشمان ما رخت بر بست و جایش را به بیمارستان‌های خالی از بیمار داد، بیمارستان‌هایی که روزی مملو از بیماران کرونا زده و پرستاران و مدافعانی بود که یک یک در تقابل با این بیماری منحوس آسمانی شدند.
 
موج‌های سهمگین و مرگبار کرونا در ایران
کرونا آن چنان در ایران و سایر نقاط دنیا تاخته بود که که هر بار یک جهشی تازه پیدا می‌کرد؛ اگر در شهری و استانی هموطنان بیشتری درگیر می‌شدند کرونا آن روی دیگر خود را به نمایش می‌گذاشت، با چهره‌ای جدید و منحوس‌تر از گذشته پای در میدان نبرد با مردم می‌نهاد و هر چه می‌توانست بر شمارش نفس‌های مردم می‌افزود، نفس‌ها را به شماره می‌انداخت و آخرین نفس را هم می‌گرفت. این ویروس منحوس تا آخرین روز‌های حضور در ایران هفت بار توانست موتاسیون‌های جدیدی از خود به نمایش بگذارد، هر بار هم قوی‌تر از گذشته می‌شد و گرد و خاک بیشتری به پا می‌کرد.  
 
خوفناکترین موج این ویروس همان موج پنجم بود، روز‌های سخت تابستان ۱۴۰۰ که کرونا با سویه جدیدی به نام دلتا آمد و بسیاری را روانه دیار باقی کرد و برخی هم روانه خانه‌ها از ترس مرگ در کنج بیمارستان‌ها. آن روز‌ها بیشترین جان باخته‌ها در ایران عزیزمان به ۷۰۰ جان باخته ناشی از ابتلا به کرونا رسید، معادل روزانه مسافران دو هواپیمای غول پیکر در آسمان، اما گویا دیگر برخی‌ها به آن اعداد و ارقام عادت کرده بودند و به بهانه‌های واهی برای ورود واکسن به کشور چشمانشان به دست غربی‌ها بود تا آنکه دولت جدید سیزدهم روی کار آمد و کمی اوضاع متفاوت‌تر از گذشته شد، فراوانی واکسن‌ها را می‌توانستیم با چشم‌مان در مراکز درمانی ببنیم، سرعت تزریق واکسن چندین برابر شد و آمار‌ها روزانه زیرنویس تلویزیون و رسانه‌ها از کاهش مبتلایان، بستری‌ها و جان باختگان کرونا در کشور خبر می‌دادند و این یعنی نزدیک شدن کرونا به خط ایستگاه پایانی.
 
حمله‌های بی امان رسانه‌های معاند به کشور
آن روز‌ها سخت‌ترین روز‌های کشور بود؛ جنگی همه جانبه با دولت و مردم ایران عزیز، به تعبیر رزمنده‌های هشت سال دفاع مقدس این دشمن در اینجا از دیده‌ها پنهان بود و از زمین و آسمان بر روی سر مردم ایران اسلامی گلوله‌های نامردی می‌بارید. شبکه‌های معاند به رغم ایرانی بود اغلب دست اندرکارانشان، اما خیانت به وطن را آن روز‌ها سرلوحه کار قرار دادند و مردم را آماج موج‌های ناامیدی قرار دادند، ترس از نبود واکسن، مرگ‌های مشکوک در بیمارستانها، ترغیب مردم به همکاری نکردن با کادر درمان و بدبینی نسبت به حاکمیت مهمترین کلیدواژه‌های مطرح شده در آن دوران بود.
 
آیا کرونا برای همیشه رفت؟
 
به رغم تلاش محققان وپژوهشگران داخلی برای ساخت چندین واکسن ایرانی، اما این رسانه‌های معاند بودند که با خط گیری از روسای صهونیستی خود هر بار بر طبل ناامیدی کوبیدند و از کارآرایی نداشتن این واکسن‌ها خبر دادند، حالا هم اخیرا دیدید که این واکسن‌های ایرانی بودند که توانستند پایان تلخ کرونا در ایران رقم بزنند و این پایان قصه را مرهون زحمات ۶ ابرپروژه تولید واکسن در ایران بودیم که بزرگترین آن‌ها واکسن‌های برکت، پاستوکووک، فخرا و نورا بود و با این حال پایان کرونا رقم خورد.
 
کرونا در خط پایان نبرد
همه دست به دست هم دادند، کادر درمان، مردم، رسانه‌ها، مسئولان و هر آن کسی که باید تلاش می‌کرد تا قصه کرونا در ایران به سر برسد و این گونه شد که کمیته کشوری کرونا پایان شرایط اضطراری کرونا در ایران را اعلام کرد.
 
در اطلاعیه‌ای که این کمیته علمی منتشر کرد آمده است که: «با توجه به اعلام کمیته علمی کشوری کرونا لازم نیست همه افراد جامعه ماسک بزنند. بر اساس نظر این کمیته مبنی بر شرایط با ثبات کنونی و پایان وضعیت اضطراری کرونا، به جای توصیه عمومی به کل جامعه برای استفاده از ماسک، تأکید می‌شود صرفا افرادی که دارای سن بالا، بیماری زمینه ای، نقص ایمنی، بیماری‌های کلیوی، قلبی، ریوی و کبدی هستند و نیز کسانی که در تماس مستقیم با فردی بوده اند که مشکوک یا قطعا مبتلا به کرونا بوده است، باید از ماسک استفاده کنند.
 
همچنین در مورد مراکز بهداشتی و درمانی در مناطقی که انتقال عمومی یا خوشه‌ای کووید۱۹ گزارش شده باشد، استفاده از ماسک برای همه اعم از کارکنان و مراجعان این مراکز، توصیه می‌شود، ولی در مناطقی که انتقال قطعی به صورت تک گیر وجود داشته باشد، استفاده از ماسک صرفا برای کارکنان درگیر با بیماران توصیه می‌شود.»
 
آیا کرونا برای همیشه رفت؟
به تازگی مهدی عبدوس پزشک و فعال در صنعت دارو در توییتی نوشته است: با اجازه وزیر بهداشت لطفا ماسک بزنید. ویروس جدید شبه‌کرونا (به اعتقاد من کرونا) با واگیری زیاد و علائم گوناگون تب، لرز، گلودرد، گوش‌درد، آبریزش و عطسه، بدن درد، اسهال، استفراغ و ضربان بالای قلب به شدت رو به شیوع است. در صورت مبتلا شدن از خوردن شیر، میوه تازه و سبزی خودداری کنید. پیشنهاد من برای همکاران تزریق سرم+استامینوفن+کورتون به عنوان پایه درمان و بقیه موارد به اقتضای معاینه.
آیا کرونا برای همیشه رفت؟
 
سویه جدید کرونا در آمریکا
سویه جدید اکنون بیشترین نسبت عفونت‌های جدید کووید را در سراسر آمریکا به خود اختصاص داده است. EG.۵ 
 
با این حال احتمالا نباید انتظار این را داشت که بساط کرونا در دنیا به راحتی برچیده شود، احتمالا سویه‌های جدیدی در آینده از کرونا را در دنیا شاهد باشیم.
 
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار