یادداشت/ ابوالقاسم محمدزاده

«محرم» دلیل قیام‌های سرخ

عاشورا تنها به محرم سال ۶۱ هجری وابسته نیست و با به خون غلتیدن حسین علیه‌السلام و یارانش تمام نشد، بلکه آغاز راه بود؛ تاریخ را نوشت و دلیلی شد برای قیام‌های سرخ.
کد خبر: ۶۰۹۴۶۶
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۲ - 13August 2023

«محرم» دلیل قیام‌های سرخگروه استان‌های دفاع‌پرس‌ـ «ابوالقاسم محمدزاده» پیشکسوت دفاع مقدس؛ محرم وسعتی دارد به اندازه بیکران عشق و نهایتی دارد به افق خونرنگ شهادت. کربلا سرزمین عشق است و حسین علیه‌السلام سلطان عاشقی که با خون سرخ خویش تاریخ را نوشت و دلیلی شد برای قیام‌های سرخ.

عاشورا آفتابی است که از مشرق طلوع کرد و افق ایمان را برایمان متجلی ساخت. عاشقان را با انوارش تطهیر کرد و پس از آن، شهدنوش صدق و اخلاص گردانیدشان تا با طی طریق در سنگلاخ زندگی، کوی عشق را با شوق و شعف بپیمایند.

عاشورا از جنس نور است. نوری که ژرفنای تاریک دنیا و تاریخ را برای سالکان عاشورایی روشن می‌سازد؛ و آن‌ها را به معرفت می‌رساند و در این راستا، فرات هنوز هم شرمنده از جاری شدن است و غمگین از نگاه جستجوگران لب تشنه.

عاشورا تنها به سال ۶۱ هجری وابسته نیست و با به خون غلتیدن حسین علیه‌السلام و یارانش تمام نشد، بلکه آغاز راه بود. تاریخ پیام عشق عاشورا را به آیندگان ارائه کرد و به ما رسید و برماست که او را و ابعاد قیامش را بشناسیم و سرلوحه زندگی‌مان قرار دهیم تا روزی که یگانه عدالت‌گستر از پشت پرده غیبت بیرون آید تا احیاءکننده عاشورا و عاشورائیان باشد و منتقم خون سرخی که در پهن دشت کربلا و به وسعت تاریخ ریخت. چراکه «کل یوم عاشورا و کل ارض کرب‌وبلا».

هر عاشورا، تکرار مظلومیت و تشنگی لب‌های تداعی می‌شود که روزی پیامبر (ص) بر آن‌ها بوسه می‌زد و یزیدیان برآن‌ها با چوب طلا می‌زدند تا صدای حقیقت و مظلومیتش به گوش کسی نرسد و چه بیهوده می‌کوشیدند و نمی‌دانستند که همه ساله آن صدای مظلومیت بلندتر می‌شود. در جهان طنین می‌اندازد و خون‌ها را بجوش می‌آورد. تکرار می‌شود. رساتر به گوش جهانیان، آزادیخواهان و حق‌طلبان می‌رسد. چراکه در سال ۶۱ هجری آن امام همام فرمود: «هیهات من الذله» و برای جهانیان پیام‌آور شد و هرکه به آن تمسک جست به سربلندی و افتخار رسید و از قید بندگی نفس و قدرت آزاد گردید و ما تجسم عینی این مطلب را در دوران دفاع مقدس چه در گاه جهاد و چه در گاه اسارت رزمندگان و آزادگان‌مان دیدیم.

پس از جهاد هشت ساله هم در وجود مدافعان حرم آل‌الله ظهور و بروز پیدا کرد و ثابت نمود راه ادامه دارد و شعار همیشگی بر بستر زمان جاری است: «هیهات من الذله»...

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار