یادداشت/ رحیم محمدی

شکوفایی صنعت دفاعی

صنعت دفاعی کشورمان بعد از انقلاب اسلامی و به‌ویژه در دوران پس از دفاع مقدس به تدریج توانست با اتکا به دانش بومی و توانمندی متخصصان کشورمان، شکوفا شود.
کد خبر: ۶۰۹۶۱۴
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۵۸ - 19August 2023

شکوفایی صنعت دفاعیگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌ـ رحیم محمدی؛ تقویم کشور را وقتی ورق می‌زنیم در هر روز آن عنوان مناسبتی درج شده است که متناسب با آن روز برنامه‌ها و دستاورد‌هایی معرفی و به نمایش گذاشته می‌شود؛ یکی از این روزها، «روز صنعت دفاعی» است که مصادف با ۳۱ مرداد تعیین شده است.

این روز نماد معرفی تلاش‌هایی است که متخصصان کشورمان در حوزه صنعت دفاعی متحمل می‌شوند؛ صنعتی که بعد از انقلاب اسلامی و به‌ویژه در دوران پس از دفاع مقدس به تدریج توانست با اتکا به دانش بومی و توانمندی متخصصان کشورمان، شکوفا شود؛ زیرا این صنعتی است که قبل از انقلاب تقریباً دستاوردی نداشته، چون آن زمان هرآنچه نیاز بوده، وارد می‌شده و اگر هم در بخشی، تولیدی انجام می‌شده، بدون اجازه و نظارت خارجی‌ها نبوده است.

اما پس از شکل‌گیری انقلاب اسلامی در ایران و بعد از اینکه کشورمان درگیر جنگی ناخواسته و تحمیلی می‌شود، به تدریج به واسطه نیاز‌هایی که در جبهه داشتیم، اولین گام‌ها برای طراحی و تولید ملزومات دفاعی برداشته می‌شود؛ به عنوان مثال زمانی که عراق با استفاده از موشک‌های ساخت شوروی سابق شهر‌های مختلف کشورمان را موشک‌باران می‌کرد، دست ما برای پاسخ به حملات آن‌ها خالی بود و این مسئله موجب شد تا دست نیاز به سوی کشور‌های لیبی و سوریه دراز کنیم که نتایجی که می‌خواستیم حاصل نشد؛ لذا متخصصان کشورمان خود «آستین همت» را بالا زدند و توانستند با تلاشی شبانه‌روزی موشک تولید کنند؛ موشک‌هایی که امروز موجب شده هراس دشمنان شده و آن‌ها را واداشته است تا بر سر محدودیت این توانمندی در ایران، با مقامات کشورمان «چانه زنی» کنند.

در واقع، چون ارتش ایران قبل از انقلاب فاقد هرگونه سلاح دوربردی همچون موشک بود، این عاملی شد تا در زمان دفاع مقدس قدرت مقابله به مثل ایران در موشک‌باران کشورمان کاهش یابد؛ اما اکنون صنعت دفاعی کشورمان به سطحی از توانمندی دست یافته است که می‌تواند انواع موشک آن هم با سرجنگی‌های متعدد و با قابلیت نقطه‌زنی را به تولید انبوه برساند.

امروز موشک‌های ساخت صنعت دفاعی کشورمان در برد‌های مختلف در حال تولید است که نمونه‌های استفاده عملیاتی از آن را علیه پایگاه‌های ضد انقلاب مستقر در اقلیم کردستان و پایگاه عین الاسد آمریکا در عراق و مقر داعش در سوریه می‌توان دید.

اما توانمندی‌های صنعت دفاعی فقط محدود به حوزه موشکی نمی‌شود؛ چرا که در بخش ساخت انواع شناور‌های رزمی مانند ناوشکن «دنا»، زیرسطحی، خودروهای تاکتیکی، تجهیزات اپتیکی و... هم، متخصصان این صنعت تولیدات موفقیت‌آمیزی داشته‌اند.

البته ناگفته نمانَد که تمامی این موفقیت‌ها در شرایطی حاصل شده که از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون تحریم‌های متعدد و سختگیرانه‌‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران توسط کشور‌های غربی به پرچم‌داری آمریکا وضع شده است، ولی نیازی که کشور در دفاع از خود دارد، باعث شد تا علی‌رغم این فشار‌های مضاعف بین‌المللی و بدون اتکا به هیچ کشور و دولتی، نیازمندی‌های دفاعی خود را تا حد امکان تولید کنیم؛ به عبارت دیگر، تهدید ناشی از اعمال تحریم‌ها موجب شد که این تهدید به فرصتی برای ساختن تبدیل شود.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار