مدیر موسسه فرهنگی پیام آزادگان خراسان رضوی:

آزادگان در دوران اسارت تحریم‌های رژیم بعث عراق را بی‌اثر کردند

«عرفانی» گفت: آزادگان در دوران اسارت تحریم‌های سخت رژیم بعث عراق را بی‌اثر کردند و از حداقل امکانات در جهت پیشبرد برنامه‌های خود حداکثر استفاده را می‌بردند.
کد خبر: ۶۱۰۰۶۵
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۳ - 15August 2023

آزادگان در دوران اسارت تحریم‌های رژیم بعث عراق را بی‌اثر کردندبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، «علی‌اکبر عرفانی» مدیر مؤسسه فرهنگی پیام آزادگان خراسان رضوی در نشست خبری تشریح برنامه‌های سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامی در خراسان رضوی که امروز در سالن شهید هاشمی‌نژاد برگزار شد، اظهار داشت: دفاع مقدس یک روی آشکار دارد که آن دفاع، مقاومت و ایستادگی مردم ایران اسلامی بود.

وی افزود: روی دیگر دفاع مقدس، نیمه پنهان این دفاع همه جانبه است که دوران اسارت و مقاومت آزادگان را در زندان‌های رژیم بعث عراق شامل می شود.

این آزاده دفاع مقدس ادامه داد: ۲۶ مرداد سالروز ورود آزادگان دارای سه رویکرد بود. اولین رویکرد، آزادی اسرا بود چراکه اراده‌ای بر آزادسازی اسرا وجود نداشت و اگر جنگ عراق و کویت رخ نمی‌داد صدام تصمیم به آزادی اسرا نداشت همانطور که در زندان‌های عراق اسرایی مربوط به سال ۱۹۷۵ نگهداری می‌شدند.

عرفانیان گفت: رویکرد دوم خوشحال و سرور مردم ایران اسلامی در استقبال از آزادگان بود که صحنه‌های به یادماندنی را خلق کرد. در کنار این حلاوت، یک خاطره تلخ نیز در خاطر آزادگان باقی ماند و آن حضور خانواده‌های رزمندگان مفقودالاثر در مراسم استقبال از آزادگان در جای‌جای میهن اسلامی بود که جویای حال رزمنده خود می‌شدند. این موضوع بسیار تلخ و ناراحت‌کننده بود که به این چشم انتظاری کمتر پرداخته شده؛ بر همین اساس نیاز است که اهالی ادب و هنر این بی‌قراری خانواده‌ها را در قالب‌های مختلف هنری و ادبی به جامعه ارائه کنند.

مدیر موسسه فرهنگی پیام آزادگان بیان داشت: آزادگان در دوران اسارت اردوگاه را به دانشگاه تبدیل کرده بودند و هر یک از آزادگان بر اساس علاقه‌ای که داشت نسبت به ادامه تحصیل، حفظ قرآن، فراگیری زبان و رشته‌های هنری اقدام می‌کرد که این آموزش‌ها در دوران بعد از اسارت نیز تکمیل شد و در ارتقای سطح علمی آزادگان اثرگذار بود.

وی تأکید کرد: آزادگان در دوران اسارت تحریم‌های سخت رژیم بعث عراق را بی‌اثر کردند و از حداقل امکانات در جهت پیشبرد برنامه‌های خود حداکثر استفاده را می‌بردند.

مدیر موسسه فرهنگی پیام آزادگان خراسان رضوی تصریح کرد: میهن اسلامی ما از سه آزاده شاخص برخوردار است که باید از زوایای مختلف به نقش آن‌ها پرداخته شود. اولین آزاده، حجت‌الاسلام سید علی‌اکبر ابوترابی‌فرد بود که در مدت ۱۰ سال اسارت آزادگان را در سه حوزه روانی، جسمی و معنوی هدایت و حمایت می‌کرد.

عرفانیان ابراز داشت: شهید محمدجواد تندگویان دومین آزاده سرافرازی بود که علی‌رغم اینکه تحت سخت‌ترین شکنجه‌ها قرار گرفت و در زیر همین شکنجه‌ها به شهادت رسید اما هیچگاه لب نگشود و اطلاعات تأسیسات نفتی و پتروشمی ایران را به حزب بعث عراق نداد.

وی گفت: سومین آزاده که سیدالاسرا لقب گرفت امیر سرتیپ خلبان حسین لشگری است که دوران اسارت این آزاده سرافراز ۱۸ سال به طول انجامید که ۱۰ سال آن را در سلول انفرادی به سر می‌برد و با اینکه صدام از او خواست تا در تلویزیون عراق، جمهوری اسلامی ایران را آغازگر جنگ اعلام کند، اما حاضر به این کار نشد.

عرفانی در پایان از خبرنگاران خواست هر یک از رسانه‌های بخشی از محتواهای تولیدی خود را به حوزه آزادگان اختصاص دهند تا جامعه بیش از پیش نسبت به این اسوه‌های استقامت آشنایی پیدا کند.  

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار