رئیس‌ انجمن آثار و مفاخر فرهنگی خبرداد؛

ایجاد منطقه ویژه فرهنگی در حاشیه بزرگ‌راه اتصال سُهرود به همدان/ کتابخانه ملی بوعلی‌سینا افتتاح می‌شود

شالویی از ایجاد منطقه ویژه فرهنگی در حاشیه بزرگ‌راه سهرود به همدان در جهت اتصال جریان‌های حکمی و فلسفه مَشّاء خبر داد.
کد خبر: ۶۱۰۱۲۷
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۱ - 15August 2023

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «محمود شالویی» رئیس‌انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در نشست بزرگ‌داشت شیخ‌الرئیس حسین بن‌ سینا اظهار داشت: حکیم حسین بن سینا معروف به شیخ رئیس، که دارای القاب و نشانه‌های زیادی است یکی از سرآمدان علمی و فرهنگی و نشان از تمدن دیرینه ایران است.

وی تصریح کرد: در قلمرو ایران علمی و فرهنگی آن روزگار ابن سینا چنان درخشش و نبوغی داشته که پس از قرن‌های متمادی همچنان جهان علم و دانش نیازمند آثار و اندیشه‌های ایشان در زمینه‌های علمی و پزشکی و فلسفی و حکمی است که برای هر پژوهشگر و محقق ارزش والا دارد.

رئیس‌ انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تصریح کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در دوره جدید فعالیت‌ها این همت را با پشتیانی دولت دارد که برای پاسداشت و گرامی‌داشت مفاخر و نسبت به معرفی آن‌ها در سطح ملی و بین‌المللی انجام فعالیت کند. در این برنامه‌ها برای چنین شخصیت‌های جهانی ویژه برنامه‌ها به‌مدت یک هفته تا ۱۰ روز ادامه خواهد داشت چراکه این شخصیت را نمی‌توان در یک روز معرفی کرد.

شالویی معرفی ابن‌سینا برای نسل امروز را ضروری دانست و تصریح کرد: ما برای کعرفی ابن سینا قصد داریم در یک کتاب سیر فکری و آثارشان را به زبان ساده و قابل فهم و در چند چند زبان زنده دنیا ترجمه کنیم لذا برخی از این آثار امسال به‌چاپ خواهد رسید؛ این برنامه درخصوص سایر مفاخر نیز وجود خواهد داشت که آیین گرامی‌داشت آن‌ها برگزار خواهد شد.

وی ساخت بناهای یادبود و انتشار آثار در داخل و خارج از کشور را از مهم‌ترین رویدادهای داست که در ایام گرامی‌داشت مفاخر اجرا می‌شود و ادامه داد: درباره ابن‌سینا فعالیت‌های گرامی‌داشت محدود به همدان نیست؛ ابن‌سینا در شهرهای مثل اصفهان، گرگان و شهرری رفت و آمد داشته است لذا برنامه‌های ویژه‌ای برای این حکیم برجسته در این شهرها وجود خواهد داشت. البته این اقدامات و برنامه‌ها در کشورهای مختلف دنیا نیز برگزار می‌شود.

رئیس‌ انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ضرورت پیوند جریان حکمی و فلسفه مَشّاء را مورد تاکید قرار داد و گفت:در همین راستا منطقه ویژه فرهنگی در حاشیه بزرگ‌راه اتصال سهرود به همدان با همت دستگاه‌های مختلف ایجا می‌شود و هفت منزل برای آن طراحی شده است. لذا این بزرگ‌داشت یکی از مهم‌ترین رویدادها و رخدادهای علمی و فرهنگی کشور است و تدارک برنامه‌هایی همچون جایزه جهانی ابن‌سینا، افتتاح کتابخانه تخصصی ابن‌سینا و برنامه‌هایی با همکاری موسسه فرهنگی اکو در ایام تدارک دیده شده است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار