در همایش بررسی تاثیر تحریم‌ها در حوزه دارو مطرح شد؛

رئیس ستاد حقوق بشر: آمریکا و اتحادیه اروپا جلودار تحریم‌ها علیه ایران هستند

غریب‌آبادی گفت: تحریم‌های یکجانبه به معنی این نیست که کشور‌های دیگر باید از آن تبعیت کنند و آمریکا و اتحادیه اروپا جلودار تحریم‌های یکجانبه هستند و بر همین اساس تحریم‌های اتحادیه اروپا بین‌المللی نیست بلکه یکجانبه است.
کد خبر: ۶۱۰۳۰۱
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ - 16August 2023

رئیس ستاد حقوق بشر: آمریکا و اتحادیه اروپا جلودار تحریم‌ها علیه ایران هستندبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس، «کاظم غریب‌آبادی» دبیر ستاد حقوق بشر و معاون بین‌الملل قوه قضاییه در اولین همایش بین‌المللی حقوق بشری با عنوان «بررسی آثار تحریم‌های جهانی بر حوزه دارو و درمان با تاکید بر بیماری هموفیلی» که صبح امروز (چهارشنبه) در هتل ارم برگزار شد، با بیان اینکه تحریم‌ها به دو دسته تحریم‌های بین‌المللی و تحریم‌های یکجانبه تقسیم‌بندی می‌شوند، اظهار داشت: تحریم‌های بین‌المللی بر اساس فصل هفت منشور سازمان ملل تابع محدودیت‌هاست و برخی از مفاد این منشور بر رعایت حقوق بشر تاکید دارد.

غریب‌آبادی ادامه داد: تحریم‌های یکجانبه به معنی این نیست که کشور‌های دیگر باید از آن تبعیت کنند و آمریکا و اتحادیه اروپا جلودار تحریم‌های یکجانبه هستند و بر همین اساس تحریم‌های اتحادیه اروپا بین‌المللی نیست بلکه یکجانبه است.

وی با بیان اینکه کشوری نمی‌تواند تحریم خود را به سایر کشور‌ها تحمیل کند، افزود:  آمریکا امروز تصمیمات خود را به سایر کشور‌ها تحمیل می‌کند.

غریب‌آیادی با تاکید بر اینکه تحریم‌ها یکجانبه مغایر با حقوق بشر هستند، گفت: کشور‌هایی که از تحریم‌های یکجانبه حمایت کرده و آنها را اجرا می‌کنند، اقدام‌شان مغایر با حقوق بشر است و تعهدات‌شان نسبت به حقوق بشر را نقض می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه کشور‌های مدعی حقوق بشر امروز خود ناقض حقوق بشر هستند، گفت: امروز کشور‌هایی که می‌گویند اعدام را متوقف کنید با سیاست‌هایی که اجرا می‌کنند باعث می‌شوند سالیانه ده‌ها هزار نفر جان خود را از دست بدهند.

غریب‌آبادی گفت: امروز آمریکا و کشور‌های اروپایی با اجرای تحریم‌ها در حوزه‌های مختلف به دنبال از بین بردن زیرساخت‌ها و به خطر انداختن جان انسان‌ها هستند.

وی با اشاره به اینکه غرب، کشور ما را ناقض حقوق بشر می‌خواند، گفت: بدون دلیل و محاکمه، مسئولین ما را در لیست تحریم خود می‌گذارند و هیچگونه دادرسی در این حوزه وجود ندارد.

معاون بین‌الملل قوه قضاییه با بیان اینکه تحریم‌ها ناقص حقوق بشر فاقد مشروعیت و مغایر منشور سازمان ملل است، تصریح کرد: بیش از ۴۴ گزارشگر در حوزه تحریم‌ها زیر نظر سازمان ملل فعالیت می‌کنند و وقتی قرار بود یک گزارشگر در خصوص تحریم‌های ایران انتخاب شود، کشور‌های اروپایی با او مخالفت کردند در حالی‌که این کشور‌ها مدعی حمایت از حقوق بشر هستند اما کشور‌های اروپایی حتی تحمل شنیدن انتقادی در حوزه تحریمی به خود را ندارند.

غریب‌آبادی یادآور شد: موضوع بعدی، تاثیر تحریم‌ها بر جامعه ایرانی از منظر گزارش‌های بین‌المللی است؛ مهمترین گزارشی که در این زمینه به طور مستند تولید شده است، گزارش خانم دوهان، گزارشگر ویژه اقدامات قهری یکجانبه سازمان ملل، از بازدید سال قبل خود به شورای حقوق بشر بود. آمریکا و غربی‌ها که مدعی حقوق بشرند، مخالف این گزارشگر هستند و به قطعنامه تمدید مأموریت وی رأی منفی می‌دهند. حتی به هنگام ارائه گزارش وی در شهریور سال گذشته حاضر نشدند در سالن اجلاس باشند و تحمل انتقاد از خود را هم ندارند.
 
معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه گفت: در گزارش خانم دوهان آمده است که چالش‌های عمده‌ای در تهیه دارو و تجهیزات پزشکی نجات دهنده تولید شده توسط شرکت‌های خارجی برای درمان بیماران خاص وجود دارد.
 
وی گفت: بحث معافیت‌های بشردوستانه در گزارش مطرح شده، بحث پایبندی بیش از حد به تحریم‌ها نیز در حوزه بهداشت و سلامت مورد اشاره قرار گرفته است.
 
غریب‌آبادی با بیان این نکته که تبعیت بیش از حد به تحریم‌ها و عدم کارآمدی معافیت‌های به اصطلاح بشروستانه به خاطر این است که آمریکا با مقررات خود برخورد می‌کند، یادآور شد: آمریکایی‌ها کانال‌های نقل و انتقال مالی را می‌بنندند و شرکت‌های بیمه را نیز تهدید می‌کنند تا با ایران همکاری نکنند. در کاغذ یک چیز و در عرصه عمل چیز دیگری است.
 
دبیر ستاد حقوق بشر با یادآوری اینکه اخیرا دوهان مکاتبه‌ای با آمریکا و کمیسیون اروپا درباره آثار تحریم‌ها داشته، اما پاسخی دیافت نکرده است، گفت: وی با یک شرکت سوئیسی درباره بیماران خاص مکاتبه کرد و نگرانی خود را ابراز کرده است.
 
غریب‌آبادی گفت: بحث افزایش هزینه‌های سلامت در ایران در گزارش دوهان مطرح شده است؛ بیماران خاص هم رنج بیماری دارند و هم رنج هزینه‌های درمان و با رنج تامین داروها نیز باید مواجه شوند و جنایتی بالاتر از این در حوزه حقوق بشر نیست همچنین در گزارش‌ها چهار برابر شدن میزان مرگ و در بین بیماران تالاسمی به دلیل تحریم‌ها اشاره شده است.
 
وی افزود: یک راه مقابله با این تحریم ها، افزایش آگاهی و آگاهی سازی برای خارج از کشور در مورد آثار غیرانسانی و مخرب تحریم هاست. ادبیات بسیار قوی در تحریم‌های یکجانبه تولید شده که ایران جلودار بوده است و این فعالیت‌ها باید ادامه پیدا کند و کارزارهایی ایجاد شود.
 
معاون امور بین ‌الملل قوه قضاییه اظهارداشت: طرح شکایت در دادگستری تهران در شعبه ۵۵ را نیز توصیه می‌کنیم. دو پرونده درباره بیماران تالاسمی و پروانه‌ای مطرح و رسیدگی شده اند. از قربانیان می‌خواهیم علیه واضعان و مجریان تحریم و شرکت‌های مربوطه طرح شکایت کنند. اقدامات حقوقی و قضایی در این زمینه مانند دیوان لاهه و طرح دعوا در محاکم ملی کشورها نیز ضروری است.
 
وی گفت: چرا نباید قربانیان و شاکیان در کشورهای ناقض، طرح دعوا کنند؟ از همین جا از بخش‌های ذیربط دولتی و اجرایی می‌خواهم بودجه خاصی را برای طرح دعوا اختصاص دهند تا به هموطنان خود که قربانی ترور و تحریم هستند کمک کنیم بتوانند در محاکم آن کشورها طرح دعوا کنند. تحریم‌ها جنایت علیه بشریت است. صاحب نظران تحریم را مانند یک ابزار جنگی می‌بینند، آثار تحریم‌ها بر همه کشور خواهد بود. مردم عادی از این تحریم‌ها متضرر می‌شوند. تحریم‌ها جنایت نسل کشی نیز هستندزیرا گاهی یک گروه خاص از مردم مانند بیماران خاص را هدف قرار می‌دهند.
 
غریب‌آبادی افزود: تلاش‌های زیادی برای کاهش آثار تحریم‌ها بر بخش سلامت و بهداشت شده است اما این اقدامات رافع مسئولیت واضعان و مجریان تحریم نیست.
 
انتهای پیام/ 241
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار