۶ ماه حرکت برای عبور از ۷ سال توقف

ارزیابی اقدامات ایران و عربستان در مسیر اجرای سند توافق‌نامه عادی‌سازی روابط، گویای این واقعیت است که تهران و ریاض با درکی راهبردی از ضرورت‌های کاهش تنش و توسعه ثبات و امنیت در منطقه در پیگیری روند آغاز شده بسیار جدی هستند.
کد خبر: ۶۱۱۲۵۲
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۰ - 20August 2023

۶ ماه حرکت برای عبور از ۷ سال توقفبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، نوزدهم اسفندماه سال گذشته با انتشار توییتی که خیلی زود به تیتر اول رسانه‌های جهان تبدیل شد، اعلام شد: «دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران طی چند روز گذشته در یک کشور خارجی مشغول مذاکرات بسیار مهمی است. اعلام قریب‌الوقوع نتایج این مذاکرات، تحولات قابل ملاحظه‌ای را رقم خواهد زد.»

در فاصله انتشار این توییت با اعلام خبر امضای توافق سه‌جانبه میان ایران، عربستان و چین که چند ساعت بعد در پکن منتشر و موجب شگفتی محافل سیاسی و رسانه‌ای جهان شد، تقریبا هیچ کس فکر نمی‌کرد که بمب خبری که «نورنیوز» از انفجار قریب‌الوقوع آن خبر داده بود، مربوط به اعلام توافق ایران و عربستان سعودی برای عادی‌سازی روابط دوجانبه باشد.

دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی کشورمان در اولین واکنش پس از امضای توافق‌نامه عادی‌سازی روابط میان تهران و ریاض در اظهارنظری کوتاه، اما گویا، گفتگو‌های انجام شده میان دو کشور را صریح، شفاف، همه‌جانبه و سازنده ذکر کرد و افزود: «رفع سوءتفاهم‌ها و نگاه رو به آینده در روابط تهران-ریاض، قطعاً توسعه ثبات و امنیت منطقه‌ای و افزایش همکاری کشور‌های حوزه خلیج‌فارس و جهان اسلام را برای مدیریت چالش‌های موجود به‌دنبال خواهد داشت.»

با گذشت نزدیک به شش ماه از امضای توافق‌نامه عادی‌سازی روابط میان تهران و ریاض، روز پنج‌شنبه هفته گذشته، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان به دعوت رسمی «فیصل بن‌فرحان» همتای سعودی خود در سفری بسیار مهم وارد ریاض پایتخت عربستان سعودی شد و برای چهارمین بار طی ماه‌های اخیر با وزیر خارجه سعودی دیدار و گفتگو کرد.

در مصاحبه مطبوعاتی مشترک دو وزیر در ریاض اعلام شد که فعالیت رسمی نمایندگی‌های سیاسی دو کشور با استقرار سفرای جدید طی چند روز آینده آغاز می‌شود و با توجه به پذیرش دعوت پادشاه عربستان از سوی آیت‌الله رییسی برای سفر به این کشور، برنامه‌ریزی‌ها برای دیدار رئیس جمهوری اسلامی ایران از عربستان سعودی در دستور کار قرار گرفته است.

در کنار برنامه‌های روز اول سفر امیرعبداللهیان به عربستان سعودی، بدون شک دیدار اعلام نشده روز جمعه او با قدرت‌مندترین مقام اجرایی این کشور یعنی «محمد بن‌سلمان»، ولی عهد در جده، مهمترین بخش از سفر وزیر امور خارجه کشورمان به عربستان سعودی محسوب می‌شود.

امیرعبداللهیان در پایان ملاقات ۹۰ دقیقه‌ای خود با بن‌سلمان، گفت‌وگوی انجام شده را «صریح، بی‌پرده، سودمند و نتیجه‌بخش» عنوان کرد و روند طی شده در مسیر عادی‌سازی روابط تهران-ریاض را برگرفته از اراده جدی رؤسای دو کشور دانست.

محمد بن‌سلمان، ولی عهد عربستان سعودی نیز نگاه عربستان به رابطه با ایران را راهبردی خواند و بر عزم ریاض برای توسعه روابط همه‌جانبه با ایران تاکید کرد.

بسیاری از تحلیل‌گران سیاسی از اسفندماه سال گذشته و پس از آنکه تهران و ریاض اعلام کردند که قصد دارند پس از ۷ سال تیره‌گی حاکم بر روابط دوجانبه به سمت عادی‌سازی مناسبات خود حرکت کنند، ترجیح دادند که این تصمیم را با عینک بدبینی ارزیابی کرده و آن را توافقی ناپایدار تلقی نمایند.

ارزیابی اقدامات دو کشور در مسیر اجرای سند توافق‌نامه عادی‌سازی روابط اما، گویای این واقعیت است که تهران و ریاض با درکی راهبردی از ضرورت‌های کاهش تنش و توسعه ثبات و امنیت در منطقه در پیگیری روند آغاز شده بسیار جدی هستند.

استمرار رفت و آمد‌ها و ملاقات‌های سازنده میان مقامات سیاسی، امنیتی و دفاعی دو کشور در شش ماه گذشته و تلاش مشترک برای کاهش اثرات مخرب عوامل منفی تاثیرگذار بر روابط دو کشور از جمله نشانه‌های مهمی است که مُبَیِّن اراده پایدار تهران و ریاض برای حرکت به سمت افق‌های جدید است.

سفر هفته گذشته حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان به ریاض و گفتگوی او با مقامات عالی سعودی، بدون شک نقطه عطف مهمی در دور جدید روابط میان تهران و ریاض محسوب می‌شود و می‌توان انتظار داشت که طی ماه‌های آینده و به‌ویژه با سفر آیت‌الله رییسی به عربستان، نتایج ملموس‌تری از پیگیری راهبرد همسایگی در دولت سیزدهم با آغاز روابط اقتصادی، تجاری و فنی میان دو کشور هویدا شود.

نورنیوز: فارس

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار