دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

هراس آمریکا از قدرت گرفتن حشدشعبی در عراق/ تحرکات مشکوک آمریکا در منطقه و خلیج فارس

مسئولان و فرماندهان حشدشعبی عراق به هراس آمریکا از قدرت گرفتن این گروه مقاومت عراقی اشاره و از تحرکات نظامی مشکوک و سوال برانگیز واشنگتن در عراق خبر دادند.
کد خبر: ۶۱۱۳۶۰
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۳:۱۵ - 21August 2023

گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: به دنبال افزایش و شدت گرفتن اقدامات و تحرکات نظامی و اطلاعاتی ارتش آمریکا در عراق، مسئولان و فرماندهان حشدشعبی دلیل اصلی این اقدامات آن‌ها را هراس و نگرانی واشنگتن از افزایش قابل توجه قدرت این گروه مقاومت عراقی دانستند که موجب شده تا ضمن آوردن امکانات و تجهیزات نظامی بیشتر به منطقه خلیج فارس در داخل خاک عراق نیز به تقویت نیرو و توان نظامی و جنگی بپردازند.

اگر بخواهیم به بازه زمانی قدرت گرفتن حشدشعبی در عراق و آغاز نگرانی‌های آمریکا از این موضوع بپردازیم باید به این موضوع اشاره کنیم که آغاز روند افزایش قدرت و توان نظامی این گروه مقاومت عراقی درست بعد از شکست دادن گروه تروریستی داعش در این کشور شروع شد. بر همین اساس هم نگرانی‌های آمریکا را از همین بازه زمانی شاهد بودیم. زیرا آن‌ها می‌دیدند که یک گروه مقاومت مردمی همانند «حزب‌الله لبنان» در عراق شکل گرفته و در حال قدرت گرفتن نیز است.

هراس آمریکا از قدرت گرفتن حشدشعبی در عراق/ تحرکات مشکوک آمریکا در منطقه و خلیج فارس

در حقیقت از همان زمان شکست داعش و قدرت گرفتن حشدشعبی اخبار و گزارش‌های دریافتی حاکی از این موضوع بود که سرویس‌های اطلاعاتی و ارتش آمریکا در پشت صحنه تحولات عراق در حال انعقاد قرارداد‌های بزرگ تسلیحاتی با سرویس‌های امنیتی این کشور هستند تا به این وسیله بلکه بتوانند سرعت افزایش قدرت و توان حشدشعبی را کنترل کرده و روند روبه گسترش افزایش توان نظامی آن را متوقف کنند.

البته فقط یکی از دلایل تحرکات مشکوک نظامی آمریکا در منطقه و عراق، قدرت گرفتن حشدشعبی است و اگر خیلی دقیق و موشکافانه ابعاد مختلف تحرمات نظامی آمریکا را مورد کنکاش و بررسی قرار بدهیم متوجه می‌شویم ارتش آمریکا با آوردن ناو‌های هواپیمابر به عراق در واقع مجددا روند افزایش توان رزمی و نظامی خود در منطقه را علی‌رغم مدتی که متوقف کرده بود مجددا درپیش گرفته است.

هراس آمریکا از قدرت گرفتن حشدشعبی در عراق/ تحرکات مشکوک آمریکا در منطقه و خلیج فارس

موضوع دیگر پیرامون اقدامات و تحرکات مشکوک آمریکا در منطقه و عراق، به نمایش گذاشتن قدرت نظامی و سیاسی خود در منطقه است تا به این وسیله به کشور‌های منطقه و رقبای خود در خاورمیانه نشان بدهد که همچنان بعد از گذشت سال‌ها کنترل امور منطقه را در دستان خود دارد و برخلاف شائبه‌ای که در چند وقت اخیر ایجاد شده بود، هیچگاه قصد ترک خلیج فارس را نداشته و نخواهد داشت.

از طرف دیگر برخی از منابع امنیتی و اطلاعاتی عراق در تحلیل‌ها و بررسی‌های خود به این موضوع مهم دست پیدا کردند که آمریکا اخیرا به دنبال اجرا کردن طرحی پنهان و نامشخص در برخی از استان‌های عراق است. موضوعی هم که به این مهم دامن میزند تحرکات جدید و مخفی نظامی آمریکا در استان «الانبار» عراق است و به طور خاص در پایگاه «عین الاسد» است. ضمن اینکه منابع دیگری عراقی همزمان گزارش می‌دهند که میزان فعالیت‌های مشکوک آمریکا در «اقلیم کردستان» عراق نیز همزمان به فعالیت‌های این کشور در «استان الانبار» افزایش قابل توجهی پیدا کرده است.

هراس آمریکا از قدرت گرفتن حشدشعبی در عراق/ تحرکات مشکوک آمریکا در منطقه و خلیج فارس

حال زمانی ماجرا جالب‌تر هم می‌شود که به این موضوع توجه کنیم که رسانه‌های عراقی در روز‌های اخیر تصاویری را از تحرکات نظامی آمریکا در کنار انتقال تجهیزات نظامی به نقاط مختلف این کشور منتشر کردند. موضوعی که این احتمال را بوجود می‌آورد آمریکا به واسطه بخشی از ارتش خود که در داخل خاک عراق قرار دارد به دنبال اجرای طرح و نقشه‌ای با هدف تحت فشار گذاشتن بغداد و دخالت در امور داخلی عراق است.

البته در این میان گروه‌های مقاومت عراقی همانند حشدشعبی بیکار نماندند و با زیرنظر گرفتن اقدامات و فعالیت‌های ارتش اشغالگر آمریکا در کشور خود ضمن اینکه به دنبال افشای نیات واقعی طرح‌ها و برنامه‌های تجاوزگرانه آمریکا هستند آمادگی نظامی و رزمی خود و نیرو‌های تحت امر خودشان را برای هرگونه اتفاق و رویداد پیش‌بینی نشده‌ای حفظ کرده و در حال بالابردن هستند.

هراس آمریکا از قدرت گرفتن حشدشعبی در عراق/ تحرکات مشکوک آمریکا در منطقه و خلیج فارس

در پایان باید به این مهم اشاره کرد حضور آمریکا در منطقه و خلیج فارس و همینطور در عراق یک حضور عادی و معمولی نیست و با توجه به سابقه فعالیت‌ها و عملکرد این کشور در سراسر جهان با یک حضور بدون توجیه و تجاوزگرانه روبرو هستیم، ولی از این مهم را هم نباید غافل شویم که وجود نیرو‌های گوناگون مقاومت در کشور‌های منطقه ازجمله در عراق، سوریه، لبنان و یمن تا همینجای موضوع، کار را برای آمریکا و ارتش اشغالگر آن سخت و دشوار کرده و اگر خطایی از آن‌ها سربزند و اقداماتی را بر اساس محاسبات نسنجیده خود انجام بدهند با پاسخ گسترده و سنگین گروه‌های مقاومت منطقه در خلیج فارس و عراق روبرو می‌شوند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار