مدیرکل تبلیغات اسلامی اردبیل:

حضرت محمدباقر (ع) احیاگر اسلام ناب محمدی و پیام‌آور معرفت بود

حجت‌الاسلام جعفرزاده گفت:حضرت امام محمدباقر (ع) در عصر حاکمیت جور و تشتت اندیشه‌های دینی امت اسلام، تولد یافت تا پیام‌آور معرفت و احیاگر اسلام ناب محمدی (ص) باشد.
کد خبر: ۶۱۱۴۰۳
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۴ - 20August 2023

حضرت محمدباقر (ع) احیاگر اسلام ناب محمدی و پیام‌آور معرفت بود

به گزارش دفاع‌پرس از اردبیل، حجت‌الاسلام «قاسم جعفرزاده» مدیرکل تبلیغات اسلامی اردبیل امروز (یکشنبه) ضمن گرامی‌داشت سالروز ولادت حضرت امام محمد باقر (ع)، از آن حضرت به عنوان شکافنده دشواری‌های دانش و گشاینده پیچیدگی‌های معرفت یاد کرد و اظهار داشت: حضرت امام محمدباقر (ع) در عصر حاکمیت جور و تشتت اندیشه‌های دینی امت اسلام، تولد یافت تا پیام‌آور معرفت و احیاگر اسلام ناب محمدی (ص) باشد.

وی دوران امامت امام محمد باقر (ع) را اوج ستم‌ها عنوان کرد و گفت: در این مدت ظلم و جور امویان و استفاده ناروای آن‌ها از بیت‌المال مسلمانان مصادف شد، شدت اختناق و بیداد چنان بود که خلفا آشکارا به دشمنی با آل محمد (ص) می‌پرداختند و نام آنان را از دیوان بیت‌المال حذف می‌کردند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل به پایه‌ریزی دانشگاه علوم اسلامی و تشیع در دوران امامت امام محمدباقر (ع) اشاره کرد و ادامه داد: دانش آن حضرت و تربیت شاگردانی گران‌بها جهت تبلیغ اصل دین اسلام که در گذر زمان توسط حاکمان جابر دچار تغییر و دگرگونی قرار گرفت به حدی است که به جرأت می‌توان گفت که آن امام همام دانشگاه تشیع و علوم اسلامی را پایه‌ریزی کرد.

امام محمدباقر (ع) بنیانگذار مرثیه‌خوانی امام حسین (ع) بود

حجت الاسلام جعفرزاده بیان کرد: امام باقر (ع) از پیام‌آوران کربلا بودند که در زنده نگه داشتن این واقعه بزرگ و ابلاغ پیام آن در دوران حیات خود کوشید و به عنوان بنیانگذار مرثیه‌خوانی امام حسین (ع) و روضه خوانی‌های خانگی بود که پس از آن‌حضرت، سوگواری بر امام حسین (ع) در زمان امام صادق (ع) نهادینه شد.

وی خاطرنشان کرد: پنجمین امام شیعیان به دلیل ایجاد شرایط و فرصت مناسب در جامعه آن زمان اقدام به نشر علم و دانش در جامعه اسلامی کرد، این فعالیت‌ها به اندازه‌ای بود که دانشمندان مختلفی در سایه آموزش‌های آن حضرت تربیت شدند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی اردبیل به اوضاع سیاسی دوران امام محمد باقر (ع) اشاره کرد و افزود: دوران امامت امام باقر (ع) مصادف با ادامه فشارهای خلفای ستمگر بنی امیه بود که مقارن با حکومت ظالمانه هشام بن عبدالملک اموی بود که شدیداً به مقام و منزلت حضرت حسادت کرده و در راه تصرف حکومت و کنار زدن امام از هیچ جنایتی خودداری نمی‌کردند.

حجت الاسلام جعفرزاده ادامه داد: حضرت در بین همه ائمه معصومین (ع) به دلیل تحمل سختی‌های واقعه کربلا و بعد از آن جریان اسارت و حوادث و ظلم‌هایی که خلفای اموی بر ایشان وارد کردند، یکی از سخت‌ترین دوران زندگی خود را سپری نمودند به طوری که واقعه کربلا را از نزدیک درک کرده و در تبیین و ترویج اهداف قیام عاشورا در بین مردم تلاش کردند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها