کارگردان نمایش عروسکی:

سینمای کودک و نوجوان دارای نقصان زیادی است

بزدوده گفت: متأسفانه سینمای کودک و نوجوان دارای نقصان زیادی است که این نقصان باعث خسران در این سینما شده است.
کد خبر: ۶۱۱۴۹۵
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ - 21August 2023

سینمای کودک و نوجوان دارای نقصان زیادی استبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «عادل بزدوده» نویسنده، کارگردان نمایش عروسکی و عروسک‌ساز در خصوص تداوم تصمیمات و کار‌های غلط در حوزه سینمای بحران زده کودک و نوجوان در آستانه برگزاری جشنواره فیلم کودک اظهار داشت: سال‌ها است متولیان سینمای کودک و نوجوان از فیلمسازان خبره این حوزه دعوت به کار نکرده اند! آن‌ها باید پاسخگوی وضعیت بحران زده سینمای کودک و نوجوان باشند چرا که سیاست‌های آن‌ها این سینما را به این حال و روز انداخته است.

این فارغ‌التحصیل رشتهٔ نمایش عروسکی از دانشکده هنر‌های دراماتیک دانشگاه هنر تهران افزود: مدیران باید پاسخگو باشند که چرا فقط نگاه جشنواره زده دارند و می‌خواهند به هر قیمتی که شده جشنواره برگزار کنند؟

وی تصریح کرد: متأسفانه مدیران این حوزه دغدغه‌مند نیستند و این در صورتی است که این سینمای بحران زده نیازمند حضور مدیران با دغدغه است. بنده به خوبی می‌دانم که مسئولیت مدیران در بنیاد سینمایی فارابی خطیر است، اما معضل اصلی آن‌ها هستند که از این همه فیلمساز برجسته و کارکشته این حوزه از ایرج طهماسب گرفته تا حمید جبلی و مرضیه برومند و... دعوت به کار نمی‌کنند. آن‌ها کی از ما درخواست کردند و به سراغ ما آمدند که ما برایشان طاقچه بالا گذاشتیم؟ آن‌ها هیچ گاه ما را ندیدند و اصلاً نخواستند صدای ما را بشنوند.

این سینماگر برجسته سپس با تأکید بر اینکه سینمای کودک سال‌ها است در بستر بیماری است یادآور شد: سینمای کودک به جز چند مورد محدود و معدود فیلمی که در سال‌های ابتدایی پس از انقلاب ساخته شد همواره بیمار بوده است. راه حل درمان این سینما آن است که مدیران دست به یک آسیب شناسی بزنند و ببینند در تمامی سال‌هایی که از پیروزی انقلاب می‌گذرد چه بر سر این سینما آمده است.

طراح عروسک فیلم‌های سینمایی «الو الو من جوجوام» و «کلاه قرمزی و پسرخاله» تأکید کرد: مدیران سینمایی همه بر این باور هستند که یک ناجی برای سینما و سینمای کودک محسوب می‌شوند در صورتی که حتی یک قدم برای حل معضل این سینما برنداشته اند!

بزدوده در پاسخ به این سوأل که به عقیده شما چرا در زمانه‌ای که تولید فیلم‌های کودک بسیار اندک شده و اغلب سینماگران کودک بیکار و خانه نشین هستند مدیران سینمایی با صرف مبالغ گزافی از بیت المال می‌خواهند مبادرت به برگزاری جشنواره فیلم کودک کنند متذکر شد: یک سری افراد در این رویداد‌ها دور هم جمع می‌شوند و نهایت کارشان این است که از ما سینماگران کودک برای حضور در مراسم‌های افتتاحیه یا اختتامیه دعوت به عمل می‌آورند در صورتی که کاری به ما نمی‌دهند و درخواستی ندارند که ما بنشینیم و راه چاره عبور از بحران سینمای کودک را پیدا کرده و به آن‌ها راه حل بدهیم.

وی ادامه داد: متأسفانه سینمای کودک و نوجوان دارای نقصان زیادی است که این نقصان باعث خسران در این سینما شده است. بی تردید تا زمانی که اتاق فکر درست و نگاه جامعه شناسی درست به این سینما نشود این سینما نجات پیدا نخواهد کرد. بنده معتقدم مدیران سینمایی باید از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تمنا کنند که آن‌ها بیایند و اداره امور این گونه سینمایی را در دست بگیرند تا شاید این سینمای بیمار از مرگ حتمی نجات پیدا کند.

طراح عروسک فیلم سینمایی «شهر موش ها» و سریال «خونه مادربزرگه» در همین راستا خاطرنشان کرد: در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تاکنون فیلم‌های برازنده هم برای جشنواره‌ها و هم برای خانواده‌ها تولید شده است. کانون در این سال‌ها ثابت کرده که کارش را به خوبی بلد است و باید از دوستان وزارت ارشاد، سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی سوأل کرد چرا برای کانون این فرصت را فراهم نکرده اند که اداره امور سینمای کودک و نوجوان را به طور کل در دست بگیرد؟

بزدوده در پایان این گفتگو اظهار داشت: سوأل من از عزیزان هنرمند کارگردان و فیلمنامه نویس این است در این ۴۴ سال جز یک سری کار‌ها مثل «کلاه قرمزی» و «شهر موش ها» چه کار دیگری توانسته خانواده‌ها را به سینما بکشاند؟ چرا ما نگاه درست گیشه‌ای که فرحبخش باشد و مخاطب را آزرده خاطر نکند و شادی بخش باشد و تفکر برانگیز باشد را در سینمای کودک از دست داده ایم؟ چرا فیلمسازان خوب سینمای کودک را در دانشگاه‌ها تربیت نکرده ایم؟ این‌ها همه نکاتی است که باید به آن فکر کنیم و بدانیم راه را به خطا رفته ایم.

منبع: سینماپرس

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها