یادداشت/ مهدی شهرودی

افزایش روابط ایران و عربستان در جهت خنثی‌سازی توطئه دشمنان 

از سرگیری روابط ایران و عربستان نقشه دشمنان در انزوای سیاسی‌ای که آن‌ها در سطح منطقه به دنبال آن بودند را با شکست مواجه کرد.
کد خبر: ۶۱۱۶۵۱
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۵ - 22August 2023

افزایش روابط ایران و عربستان در جهت خنثی سازی توطئه دشمنان گروه بین‌الملل دفاع‌پرس‌ـ مهدی شهرودی؛ سفر اخیر وزیر امور خارجه کشورمان به عربستان در پی توافق کلی دو کشور در روز‌های پایانی سال گذشته و در راستای از سرگیری روابط به این کشور انجام شد.

این سفر می‌تواند تاثیرات راهبردی بسیار مهمی بر تحولات منطقه داشته باشد و روابط دوجانبه را نیز افزایش دهد. با توجه به جایگاه مهم دو کشور در سطح منطقه، از سرگیری روابط دو کشور تاثیرات راهبردی در جهان اسلام نیز دارد.

بر این اساس توسعه روابط ایران و عربستان می‌تواند زمینه ساز ایجاد یک سازوکار دفاعی و امنیتی و با مشارکت کشور‌های منطقه و برای تامین امنیت پایدار منطقه و بدون حضور بیگانگان باشد.

همچنین سفر وزیر امورخارجه به عربستان می‌تواند توسعه روابط اقتصادی را در پی داشته باشد، چرا که هر دو کشور عضو اوپک و از صادر کنندگان مهم نفت در جهان هستند، دو کشور نیاز‌های اقتصادی مختلفی دارند و می‌توانند با صادرات دو طرفه آن نیاز‌ها را تامین کنند.

این سفر به لحاظ فرهنگی نیز حائز اهمیت است چرا که به زودی سفر‌های عمره از سوی ایران از سر گرفته خواهد شد و روابط دو طرف می‌تواند موجب افزایش سطح همکاری‌ها در این حوزه نیز شود.

سفر وزیر امور خارجه ایران به عربستان و سر گیری روابط دو کشور پیامد‌های مهمی در جهت پایان جنگ یمن داشت که در ماه‌های اخیر شاهد آن بودیم؛ از سوی دیگر از سرگیری روابط ایران و عربستان سازوکار امنیتی، دفاعی و سیاسی در مقابل رژیم صهیونیستی است.

شاهدیم که رژیم صهیونیستی چند سالی است که با عنوان قرارداد ابراهیم به دنبال عادی سازی روابط با کشور‌های منطقه و مهار ایران و قراردادن کشور‌های همسایه در مقابل ایران اسلامی است و این جزو سیاست‌های آن‌ها برای ناامن سازی با پشتیبانی آمریکایی‌ها در منطقه است.

در نتیجه از سرگیری روابط ایران و عربستان نقشه دشمنان در انزوای سیاسی‌ای که آن‌ها در سطح منطقه به دنبال آن بودند را با شکست مواجه کرد؛ از سویی دیگر افزایش روابط دو کشور می‌تواند بسیاری از توطئه‌های دشمنان و راهبرد‌های آن‌ها را خنثی کند و زمینه‌ای را فراهم کند تا به اتحاد و وحدت اسلامی در جهان اسلام برسیم.

انتهای پیام/ 271

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار