معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امورخیریه:

۳۶۰ موکب امامزادگان در مسیر اربعین برپا می‌شود/ ۲۹۰۰ بقعه برای جامانده برنامه خواهند داشت

حجت‌الاسلام عادل از ارائه خدمات ۳۶۰ موکب امامزادگان در مسیر اربعین خبر داد و گفت: امسال سازمان اوقاف فعال‌تر و با برنامه‌های دقیق مواکب اربعین را دنبال می‌کند و این اقدام برای جاماندگان اربعین توسط ۲۹۰۰ بقعه صورت خواهد گرفت.
کد خبر: ۶۱۲۰۹۲
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۹ - 23August 2023

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام «غلامرضا عادل» در نشست خبری تشریح برنامه‌های سازمان اوقاف و امور خیریه در اربعین اظهار داشت: زیارت اربعین، مهم‌ترین روز زیارتی حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است؛ زیارت در فرهنگ مسلمانان مورد قبول شیعه و سنی است لذا با فضیلت‌ترین زیارت‌ها، زیارت حضرت امام حسین(ع) در این ایام بزرگ است.

در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام عادل طی سخنانی اظهار داشت: زیارت اربعين در روایات و سیره اهل بیت(ع) مهمترین روز زیارتی امام حسین(ع) است. زیارت در فرهنگ اسلام مورد قبول اهل تشیع و تسنن است و از همه این زیارات، زیارت امام حسین(ع) بافضیلت‌تر است.

وی افزود: در روایتی از امام حسن عسکری(ع) آمده است که زیارت اربعين روز زیارتی امام حسین(ع) است و امروز مشاهده می‌کنیم که مراسم اربعین حسینی به سیل عظیم جمعیتی تبدیل شده و بعد جهانی پیدا کرده است. امسال نیز قطعاً زائران بیشتری از ایران اسلامی در این مراسم شرکت می‌کنند و سال به سال به عظمت این مراسم معنوی افزوده خواهد شد.

۳۶۰ موکب امامزادگان در مسیر اربعین برپا می‌شود/ ۲۹۰۰ بقعه برای جامانده برنامه خواهند داشت

حجت‌الاسلام عادل ادامه داد: حرکت عظیم اربعين مانوری برای شیعیان است که ان‌شاءالله این حرکت عظیم به ظهور حضرت حجت(عج) متصل خواهد شد. اربعين تمرینی برای شیعه است تا آماده ظهور باشد.

وی تصریح کرد: در مجموعه سازمان اوقاف نیز تقریباً ستاد اربعین سازمان هیچگاه تعطیل نمی‌شود و بعد از اتمام مواکب اربعينی در هر سال بلافاصله برنامه‌ریزی برای اربعين سال بعد انجام می‌شود. برگزاری جلسات متعدد آماده‌سازی و برنامه‌ریزی نیز هر ساله در دستور کار ستاد اربعین سازمان قرار دارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: امسال به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است تا خدمات بهتری به زوار اربعین ارائه شود. در شاکله اوقاف این مسئله قرار دارد که تمامی خدمات به صورت مردمی ارائه شود. مواکب اوقاف نیز از سوی مردم و با ظرفیت‌هایی که بین متولیان موقوفات و امامزادگان و بقاع وجود دارد، اداره می‌شود.

وی با بیان اینکه محوریت غالب مواکب سازمان اوقاف، آستان امامزادگان است، گفت: امسال به صورت ویژه کمیته‌های فرهنگی و تبلیغ اوقاف با برنامه منسجم‌تر به فعالیت می‌پردازند‌. امسال همچنین، کمیته قرآنی به ستاد اربعین سازمان اوقاف اضافه شده و در سالی که شاهد هتک حرمت به ساحت مقدس قرآن کریم بودیم، ایجاد کمیته قرآن ستاد اربعین سازمان اوقاف در دستور کار قرار گرفت تا برنامه‌های قرآنی در ایام اربعین اجرا شود.

حجت‌الاسلام عادل تصریح کرد: در راستای برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای مراسم اربعین، همایش ملی موکب‌داران اربعين حسینی طی ۱۸ مردادماه در بقعه شیخ صدوق با حضور ۳۰۰ نفر از موکب‌داران از سراسر کشور برگزار شد. همچنین، امسال خدمت‌رسانی به زوار در بیش از ۳۶۰ موکب در داخل و خارج از کشور از سوی امامزادگان و موقوفات ارائه خواهد شد.

۳۶۰ موکب امامزادگان در مسیر اربعین برپا می‌شود/ ۲۹۰۰ بقعه برای جامانده برنامه خواهند داشت

وی بیان کرد: در داخل ایران اسلامی، تعداد ۳۷ موکب ویژه اسکان، ۱۳۹ موکب رفاهی، ۷۶ موکب فرهنگی و ۵۳ موکب فرهنگی، رفاهی و اسکان به زوار اربعین حسینی خدمت‌رسانی می‌کنند. در کشور عراق نیز چهار موکب ویژه اسکان، ۱۸ موکب رفاهی، ۱۰ موکب فرهنگی و ۳۹ موکب فرهنگی رفاهی و اسکانی در خدمت زوار خواهند بود.

بدرقه رهروان منتظر

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: راه‌انداری کاروان‌های زیارتی از مبدأ بقاع متبرکه و امامزادگان تا مرز برای جابجایی ارزان و سریع زائران در قالب طرح «بدرقه رهروان منتظر» در بیش از دو هزار بقعه متبرکه، برگزاری مراسم ویژه جاماندگان اربعین حسینی(ع) در ۲۹۰۰ بقعه متبرکه، حضور تعداد ۴۰۵ نفر از مبلغان (به صورت تبرعی) در مواکب، توزیع آب ‌معدنی به تعداد پنج میلیون بطری و توزیع پنج هزار قالب یخ در مواکب وابسته به سازمان اوقاف وامور خیریه و ارائه خدمات درمانی به ۱۰ هزار زائر از جمله خدمات سازمان اوقاف در مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی خواهد بود. البته پیش‌بینی می‌شود با تمهیداتی که اندیشیده شده است، تعداد بطری‌های آب معدنی تأمین شده از سوی سازمان به بیش از ۱۰ میلیون بطری و تعداد قالب‌های یخ نیز ده‌ها برابر شود.

وی افزود: پیش‌بینی اسکان برای ۵۰۰ هزار زائر در مواکب اوقاف، احداث ۱۷ نانوایی کانتینر سیار در مسیرهای منتهی به مرز و کشور عراق، اسکان تعداد ۲۴ رختشوی‌خانه، راه‌اندازی کارخانه بزرگ یخ‌ساز ۲۵ تنی، راه‌اندازی تعداد پنج کارخانه یخ‌ساز پنج تنی، راه‌اندازی کارخانه برای تولید ۳۰۰ قالب یخ در روز در عمود ۱۲۱۷ از سوی ستاد عتبات عالیات، راه‌‌اندازی انبار یخ (سردخانه، سوله) در عمود ۱۲۱۷ از سوی ستاد عتبات عالیات، راه‌اندازی دو دستگاه یخ‌ساز دو نیم تنی و ایجاد هشت مورد سردخانه نیز از دیگر اقدامات سازمان اوقاف در این ایام خواهد بود.

حجت‌الاسلام عادل تصریح کرد: راه‌اندازی یخ‌سازهای قالبی(کمتر از ۲ تن) به تعداد ۲۴ دستگاه، دستگاه ژنراتوربرقی به تعداد ۱۳ دستگاه، دستگاه کباب زن اتوماتیک به تعداد ۱۲ مورد، دستگاه فلافل‌زن اتوماتیک به تعداد ۱۰ مورد، ایجاد سایبان در ۱۹ موکب، استقرار مه‌پاش در ۹ موکب، بکارگیری کولر صنعتی در ۲۴ موکب، عملیات عمرانی ایجاد مخازن آب در صحن‌های حرم امیرالمؤمنین(ع)، راه‌اندازی کمیته قرآنی، پیش‌بینی حمایت از در راه ماندگان و واگذاری مسئولیت کمیته فرهنگی اربعین کشور به ۱۰ استان که بعثه در آن استان‌ها دفتر ندارد، از دیگر اقدامات سازمان اوقاف در مراسم اربعین حسینی خواهد بود.

نظارت بر اجرای نیات واقفان

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اقدامات ویژه سازمان اوقاف برای مراسم اربعین امسال تصریح کرد: در این زمینه واسپاری مواکب به مردم و پرهیز از تصدی‌گری و نظارت بر اجرای نیات در مورد اربعین حسینی، شناسایی ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد اعم از متولیان، خیران، هیئت‌امنای امامزادگان ، خدام و ...، محوریت هیئت‌امنای بقاع و امامزاگان در برپایی مواکب و نقش نظارتی، راهبری و حمایتی ادارات کل استان‌ها، تمرکز بر جلب مشارکت‌های مردمی و نذورات نقدی و غیرنقدی، تسهیل‌گری برای حضور مواکب مرتبط با سازمان اوقاف، توجه ویژه به موضوع فعالیت‌های فرهنگی و تهیه محصولات فرهنگی و توجه ویژه به ایجاد سایبان و مه‌پاش در مسیر زائران در دستور کار سازمان قرار داشته است.

وی با اشاره به اولویت‌های کلی ستاد اربعین سازمان اوقاف و امور خیریه در سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: هماهنگی کامل با ستاد بازسازی عتبات و عضویت نماینده ایشان در ستاد اربعین سازمان اوقاف و امورخیریه، تقسیم کار مناسب با تعیین مسئولان محورها برای پیگیری امورمحوله، اتکای بیشتر بر نذورات مردمی و نیز جذب کمک متولیان در استان‌ها، توجه ویژه به موضوع اسکان زائران (به ویژه اسکان بانوان) دستگاه یخ‌ساز، مه‌پاش و سایبان و برپایی مواکب بهداشت و درمان برای زائران در طول مسیر تردد زائران و مبادی مرزها از اولویت‌های سازمان اوقاف برای ایام اربعین حسینی بوده است.

۳۶۰ موکب امامزادگان در مسیر اربعین برپا می‌شود/ ۲۹۰۰ بقعه برای جامانده برنامه خواهند داشت

حجت‌الاسلام عادل بیان کرد: اعزام روحانیون مبلغ برای حضور در مواکب و ارائه خدمات مربوطه، ارتقا و تجهیز مواکب کلیدی و مؤثر سازمان اوقاف و امور خیریه در کشورهای عراق و ایران و تأکید بر ایفای نقش مدیریت جهادی همکاران در امر خدمت‌رسانی به زائران از دیگر اولویت‌های سازمان در این حوزه بوده است.

وی با اشاره به اهم اقدامات سازمان اوقاف برای اجرای مطلوب فعالیت‌های اربعین نیز اظهار کرد: تشکیل دبیرخانه ستاد اربعین سازمان اوقاف و امورخیریه، حضور مستمر در جلسات هماهنگی ستاد مرکزی اربعین کشور، مطالعه نقاط قوت ستاد اربعین سازمان اوقاف و برنامه‌ریزی برای ارتقای نقاط مشترک با ستاد اربعین کشور، برگزاری جلسات کمیته‌های تخصصی ادارات کل ستادی برای هم‌افزایی و بررسی مشکلات و موانع، معرفی و صدور احکام مسئولان محورها (تعداد ۱۳ محور) و هفت کمیته، برگزاری جلسه محورهای ۱۳ گانه با حضور دبیر ستاد اربعین وزارت کشور، برگزاری جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد اربعین سازمان اوقاف و امور خیریه و تدوین ابلاغیه «اربعین حسینی» و ارسال به استان‌ها از جمله اقدامات سازمان در این راستا بوده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه مواکب اربعین سازمان اوقاف در سه موقعیت قرار دارند، گفت: در داخل استان‌ها مواکب در مبدأ حرکت زائران، مسیر تردد زائران و مسیر تجمع جاماندگان قرار دارد. در مناطق مرزی ایران با عراق نیز مواکب در مرزهای مهران، خسروی، شملچه، چزابه، تمرچین، باشماق، میرجاوه و ریمدان و بیله سوار قرار دارند. همچنین، در داخل کشور عراق نزم واکب سازمان اوقاف در شهرهای کربلا، نجف، طریق الحسین (عمود ۱۲۱۷) سامرا و کاظمین ایجاد شده است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار