دفاع مقدس چشمه ای که از قله کربلا جاری شد

برای پی بردن به عمق تأثیر فرهنگ عاشورا در دفاع مقدس باید جلوه‌ها و یادگارهای دفاع مقدس یعنی وصیتنامه‌ها، نوشته‌ها و خاطرات شهدا همچنین تابلوهای جبهه و...را مطالعه و بررسی کرد.
کد خبر: ۶۱۲۲
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۴ - 14November 2013

دفاع مقدس چشمه ای که از قله کربلا جاری شد

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، وبلاگ هم راز آسمانی به بررسی برخی شاخصه های هشت سال دفاع مقدس و تطبیق ظاهری و محتوایی آن با قیام عاشورا می پردازد. نویسنده به فرمایش حضرت امام خمینی (ره) که می فرمایند: "ما هر چه داریم از محرم و صفر است" اشاره می کند و می نویسد: بیشک فرهنگ عاشورا در ایجاد و تداوم انقلاب اسلامی تأثیر فراوان داشته است.

آنچه از نام عملیات ها و محورهای عملیاتی، نوشته های سربند رزمندگان اسلام، محتوای اشعار، نیایش ها و شعار رزمندگان برمی آید، نشان می دهد که دفاع مقدس بیش از هرچیز در طول تاریخ متاثر از نهضت عاشورا بوده است.

برای پی بردن به عمق تأثیر فرهنگ عاشورا در دفاع مقدس باید جلوهها و یادگارهای دفاع مقدس یعنی وصیتنامهها، نوشتهها و خاطرات شهدا همچنین تابلوهای جبهه و جنگ، اسامی اماکن، مقرها، سنگرها، مناطق عملیاتی و محورها، لشکرها گردانها، گروهانها و علیالخصوص عملیاتها و رمز عملیاتها و شعرها و شعارهای جنگ را مطالعه و بررسی کرد.

با بررسی اینگونه مصادیق و آثار به جا مانده از دفاع مقدس به این نتیجه برسیم که جبهههای دفاع مقدس همچون چشمههایی بودند که از قلههای مرتفع کربلا سرچشمه میگرفتند و گویی خونی که در روز عاشورا بر خاک کربلا چکید در رگهای نوجوانان و جوانان رزمنده جاری بود.

برای نمونه شواهدی از تاریخ زرین دفاع مقدس و پیوند آن با فرهنگ عاشورایی را ارائه میکنیم.
در بخش نامها، در سراسر جبهههای دفاع مقدس و مقرهای پشت جبهه نام امام حسین (ع) و یاران باوفا و باصفای آن حضرت زینتبخش تابلوها بود که نمونههای آن عبارتند از:

نام برخی لشکرها، تیپها و گردانها

لشکر سیدالشهدا، لشکر 25 کربلا، لشکر 31 عاشورا، لشکر ثارا...، لشکر انصارالحسین (ع)، لشکر 14 امام حسین، تیپ 44 قمر بنیهاشم؛ تیپ 57 ابوالفضل. تیپ 61 محرم، گردان علیاکبر، گردان 10 سیدالشهدا، گردان حبیب ابن مظاهر و ...

نام برخی از محورهای عملیاتی مانند محور کربلا، محور عاشورا، محور امام حسین(ع)

نام برخی سنگرها و حسینیهها مانند حسینیه عاشقان کربلا، حسینیه حضرت ابوالفضل (ع)

نام اعزامهای سراسری به جبههها

در اعزامهای سراسری به جبههها، پرچمها و پردههایی در اهتزاز بود با عناوینی مانند راهیان کربلا که در تاریخ 23/8/64 به جبهه اعزام شدند، کاروان قاریان کربلا در دیماه 64 با تعداد 150 قاری قرآن شکل گرفت، کاروان انصارالحسین، کاروان وارثان عاشورا در 26 مهر 65، کاروان طلایهداران عاشورا در 4 آبان 65 و کاروان نینوایی در 17 آبان 65 شکل گرفت.

نام رمز عملیاتها

عملیات حسینابن علی با رمز جوادالائمه در منطقه میمک در تاریخ 26/6/61، عملیات مسلمابن عقیل با رمز یا ابوالفضلالعباس در غرب سومار در تاریخ 9/7/61، عملیات محرم با رمز یا زینب در منطقه عملیاتی شرهانی، عملیاتهایی به صورت پشت سر هم با نامهای تکراری مقدس مثل عاشورای یک تا چهار و کربلای یک تا پنج تماماً با رمز اسامی مقدس اهل بیت (ع).

از مجموعه 95 عملیات کوچک و بزرگ دفاع مقدس 27 عملیات نام و یا رمز عاشورایی و کربلایی دارند (19 عملیات نام و 14 عملیات رمز عاشورایی دارند).

پیشانی بندها و لباس نوشتهها

این پیشانی بندها و لباس نوشتهها حکایت از آرمانهای رزمندگان بود که زینت بخش پیشانی و لباس آنها بود. عباراتی مانند یا اباعبدا...، یا حسین، زائر کربلا، یا حسین شهید، مسافر کربلا، یا لثارات الحسین، لبیک یا اباعبدا...، یا زیارت یا شهادت، یا زینب (س)، فدای لب تشنه حسین، کربلا کربلا ما داریم میآییم و ...

تابلو نوشتهها

در طول جادهها و مسیرها عباراتی در تابلوها نوشته شده بود که حاکی از مقصد و مقصود رزمندگان بود. عباراتی مانند هیهات مناالذله، یا ثارا...، تا زندهایم رزمندهایم، هل من ناصر ینصرنی، الموت اولی من رکوب العار، انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم، گاهی تابلوها فاصله تا کربلا را نشان میداد مثلاً تا کربلا راهی نمانده و ...

وصیتنامه شهدا

بنا به اظهار رئیس بنیاد شهید در یک نمونه آماری از وصیتنامه شهیدان به طور میانگین 400 درصد راه خود را به امام حسین (ع) یا کربلا و یا عاشورا و یاران نزدیک امام حسین پیوند دادهاند و آنها را الگوی خود قرار دادهاند.

برای نمونه شهیدی در وصیتنامه خود مینویسد: «من چو سربازان امام حسین (ع)، آن 72 تن میگویم ای حسین به خدا اگر مرا هزاران بار قطعه قطعه کنند دست از دین خدا و حمایت از روح خدا بر نمیدارم و اگر با تکه تکه شدن من اسلام عزیز باقی میماند، ای گلولهها، ای خمپارهها، ای توپها، ای راکتها و ای آتشها مرا دریابید و خاکسترم کنید.»

این سخنان یادآور سخنان زهیربن قین یکی از یاران وفادار اباعبدا... خطاب به امام در عصر روز تاسوعا بود.

تطابق الگوهای عاشورا با جبههها

در جبهههای نبرد از سنین مختلف حضور داشتند که تداعی کننده، سنین مختلف یاران امام حسین بود. سیمای پیرانی که در جبهه میجنگیدند حبیبابن مظاهر را تداعی میکرد، نوجوانان به حضرت قاسم تشبیه میشدند.

سرداران به حضرت ابوالفضل و جوانان به حضرت علیاکبر و مادران شهید صبوری را از حضرت زینب میآموختند حتی کودکانی که در حملات هوایی به شهادت میرسیدند به حضرت علیاصغر تشبیه میشدند.

زیستن و تنفس در فضایی همانند عاشورا، روضهخوانی، زیارت عاشورا و تکرار هر روز این یادها و زیارتها تصویر کربلا را مقابل چشم و ذهن و احساس رزمندگان قرار میداد.

پیرمردانی که در جبهه بودند احترام زیادی میان رزمندگان داشتند. برخی از پیران برای رزمندگان نقش پدری داشتند. همه را برای نماز صبح بیدار میکردند. و گاه متواضعانه لباس رزمندگان را میشستند و برخی کارهای فرهنگی میکردند و با شرکت خود در عملیاتها روحیه به رزمندگان میدادند.

آزادگان جلوههای عاشورایی در اسارت

سالهای دشوار اسارت برخی از رزمندگان یادآور روزهای دردناک اسیران کوفه و شام بود. آنها به یاد مصائب اهل بیت مصائب اسارت را به جان خریده و تحمل میکردند و خانواده خود را هم در نامههای خود به صبر و شکیبایی دعوت میکردند.

شعرها و شعارها

مداحی و محتوای مداحی زمان دفاع مقدس رنگ و بوی دیگری داشت. تلفیقی از آموزههای عاشورا و فرهنگ دفاع مقدس بود. و رنگ و بوی حماسی و عزت آفرین بود.

برای نمونه چند بیت از سرودههای شعرای دفاع مقدس را میخوانیم.

در دایره بلا بلی باید گفت / لبیک به نعره جلی باید گفت
ای صف شکنان مکتب ثارا... / جنگ شرف است یا علی باید گفت
عالم همه خاک کربلا بایدمان / پیوسته به لب خدا خدا بایدمان
تا پاک شود زمین از ابنای یزید / همواره حسین مقتدا بایدمان
ندای هل من ناصر حسینی / لبیک یا خمینی
بین به سوی حرم حسینی / لبیک یا خمینی
 
صدای دلنشین مداحان اهل بیت  بسیار شورانگیز و عامل فضای حماسی همراه با معنویت فرهنگ عاشورایی بود و در عزم راسخ بسیجیان تأثیر فراوانی داشت.
 
نظر شما
پربیننده ها