سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری:

شورای نگهبان طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل را تایید کرد/ بررسی صلاحیت‌های انتخابات با قانون جدید انجام می‌شود

طحان نظیف گفت: با اصلاحات انجام شده طرح تشکیل سازمان پدافند غیر عامل، خلاف قانون اساسی و موازین شرع شناخته نشد و به تایید شورای نگهبان رسید.
کد خبر: ۶۱۲۴۸۳
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶ - 26August 2023

طحان نظیفبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، «هادی طحان نظیف» سخنگوی شورای نگهبان امروز (شنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه چهار اساسنامه و ۹ طرح و لایحه در جلسه شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت، اظهار داشت: طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل در مراحل قبل با ایرادات و ابهاماتی مواجه شده بود که با رفت و آمد و  اصلاحات انجام شده این مصوبه مورد تایید قرار گرفت.

وی ادامه داد: توقف اجرای ماده ۵ بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی از دیگر طرح‌ها بود که در ماه‌های اخیر در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت که با اشکالاتی مواجه شد و پس از اصلاحات بحث بار مالی این مصوبه برطرف شد اما با توجه به اینکه عنوان این مصوبه تغییر کرد و بازنویسی شد با مصوبه جدید مواجه بودیم که نسبت به جزییات آن اشکالاتی وجود داشت که اگر اصلاح شود مورد تایید قرار خواهد گرفت.

طحان نظیف با اشاره به ایراد اصل ۱۵ قانون اساسی به لایحه موافقتنامه امنیتی و انتظامی ایران و قرقیزستان، گفت: لایحه موافقتنامه همکاری‌های امنیتی و انتظامی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت قرقیزستان تنها اشکال مصوبه استفاده از واژگان غیر فارسی است؛ مصوباتی که دچار چنین مشکلی باشند مورد تایید قرار نخواهد گرفت.

وی افزود: لایحه تسهیل تکالیف مودیان جهت پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان از دیگر لوایحی بود که مورد بررسی قرار گرفت که دو ابهام و اشکال قانون اساسی داشت. همچنین مصوبه طرح اصلاح موادی از انتخابات مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت که این مصوبه خلاف موازین شرعی نبود.

طحان نظیف با اشاره به بررسی صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان گفت: این اساسنامه مورد بررسی قرار گرفت که دو ابهام و تذکر داشت که مطرح شد.

وی با اشاره به بررسی مصوبه حمایت از گزارشگران فساد گفت: این مصوبه در مراحل قبل ابهامات و اشکالاتی داشت که برطرف شد و در حال حاضر یک ایراد جزئی ماند که در صورت رفع، این موضوع مورد تایید قرار خواهد گرفت.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه در انتخابات پیش‌رو براساس قانون قدیم یا جدید کاندیدا مورد تایید قرار خواهند گرفت، اظهار کرد: بررسی صلاحیت‌ها براساس آخرین اصلاحیه قانون انتخابات مبنای عمل ما خواهد بود.

وی درخصوص اتصال شورای نگهبان به سامانه دسترسی آزاد اطلاعات افزود: شورای نگهبان هم‌اکنون به سامانه دسترسی ازاد اطلاعاتی متصل شده است و مردم می‌توانند در این فضای تعاملی مباحث و سوالات خود را مطرح کنند.

طحان نظیف درباره مصوبه عفاف و حجاب گفت: تاکنون این مصوبه به شورای نگهبان ارسال نشده است و هم اکنون در کمیسیون تخصصی در حال بررسی است و پس از آن به صحن مجلس ارجاع داده خواهد شد.

وی درباره سازوکار شورای نگهبان برای افزایش مشارکت در انتخابات پیش‌رو، تصریح کرد: شورای نگهبان در همه دوره‌ها سعی کرده وظیفه خود را بر مبنای قانون انجام دهد. رویکرد ما آن است که اقدامات خود را در جهت افزایش مشارکت انجام دهیم اما به دنبال عدول از شرایط قانونی نیستیم و اگر قانون در همه فرایندها مبنا باشد، ضامن انتخابات پرشور، سالم و رقابتی خواهد بود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره فشار برخی از نمایندگان به وزیر کشور برای عزل معاون سیاسی‌اش در بررسی صلاحیت آنان مدنظر قرار می‌گیرد، ادامه داد: این موضوع اگر محرز شود که دخالت در انتصابات است، مورد توجه ما قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به قرآن سوزی در برخی از کشورهای غربی، گفت: اقدام شرم آوری که در برخی از کشورهای غربی صورت گرفت، در جهت اسلام ستیزی است و برخلاف حقوق بین‌الملل است و بر اساس حقوق و قوانین بین‌المللی باید به همه ادیان احترام گذاشته شود. قرآن در شریعت و فقه جایگاه غیرقابل خدشه‌ای دارد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره آخرین وضعیت طرح الزام به ثبت رسمی اموال غیرمنقول، اظهار داشت: مهلت اظهار نظر شورای نگهبان نسبت به این موضوع به اتمام رسیده و به هشت ماه قبل بازمی‌گردد و این موضوع الان در دستورکار کمیسیون قضایی و حقوقی مجمع تشخیص مصلحت نظام است و سپس در مجمع رسیدگی می‌شود و مجمع باید درباره این موضوع تصمیم‌گیری نهایی کند.

انتهای پیام/241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار